Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Solgt "Bitteliten V"

 

De 2 lykkeligste dagene for båtfolk, den dagen vi handler båt og den dagen vi selger den  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bytter sm.o. og oljefiltere på SB og BB motor. Bytter olje på kompressorene på begge motorene. Koblet opp og startet CIP-rengjøringsprosessen for kjølerne på BB motor.

 

Bare bytting av kjølevæske og dieselfiltere samt gearolje/filer på gearene som gjenstår av årets utvidede service (5-års) på motorene nå. Må vel bli ei råd ila. uka til å ferdigstille så man kan få støvsugd og vasket ned motorrommet og begynt på det utvendige over fenderlista.

Link to post
Share on other sites

Hentet nye båten over Oslofjorden til hjemmehavna i går kveld, en ganske frisk seilas. Bildet under var det beste jeg klarte å få tatt i bølgene. :lol: Men fikk testa båten og den bestod!

bilde

 

Her er nye skuta, en Askeladden Beetle med Mercruiser 1,7 dti - kjøpt etter flere sjekker og prøveturer, samt gode råd og hjelp her på BP. Veldig fornøyd med å være kaptein for egen båt igjen. :smiley:

bilde

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Utelukkende positiv opplevelse å selge Bitteliten V. 

Jeg gleder meg nå til å hente innbyttebåten - en Nimbus 30S fra 2007 med D6 310. Om noen er på utkikk etter en slik båt så sitter den løst hos meg. Denne er i topp teknisk stand, og får bla ny plotter før jeg henter den.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avsluttet renseprosessen av kjølerne på BB motor. Kjølerne er gullende rene nå kan man konkludere med etter inspeksjon av lokket til ladeluftkjøleren. Montert ny sink i frostpluggene og satt sammen systemet igjen. Ellers byttet frostvæske på begge motorer samt begynt rengjøring/rundvasking av motorromet etter servicearbeidet.

 

Her skal det i bruk både oppvaskbørste og skrubb under dørkplatene, skjønt det ser ikke så ille ut fra før.:-)

Link to post
Share on other sites

Feilsøkt det elektriske anlegget som er tilknyttet septikpumpen, dette da pumpen sluttet å virke da familien var på tur sist helg :thumbsdown:

Etter mye feilsøking viste det seg å være dårlig kontakt i et rele :wink:

 

Fant dog et ukjent objekt som er tilknyttet septiktanken. En "regulator" hvor min første tanke var en tankmåler, men har ingen instrumenter i båten for dette. Prøvde å følge ledningene, men det er vanskelig å se hvor de tar veien.. (Gul og svart går til septiken)

 

Så hvis noen har et tips er jeg takknemlig for det :)

 

bilde

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Bare brukt den for en gangs skyld. OK da, har vasket og ordnet litt småting underveis.

 

Var en tur innom Astor i Sætre og slo av en hyggelig prat :-)

 

På vei videre så jeg Framtia med den nye båten. Jeg er motorbåtmann, men selv jeg så at det var en båt som lyste prestasjoner lang vei. Lekker båt :-)

 

 

Killingholmsundet

bilde

 

Astor

bilde

 

Blåste godt fra vest i dag.

bilde

 

Filtvet

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her er lidt billeder af min indsats i dag:

 

bilde

 

Det tog ikke mindre end fem uger at få piedestalen leveret fra CactusNav, men de var meget gode til at holde mig orienteret undervejs.

 

bilde

 

 

 

 

Jeg er specielt stolt af dette: Her var ikke mindre end otte huller fra den tidligere installation. Alle huller blev forseglet med Tech7 og fyldt med gelcoat spartel og herefter vandslebet. Man ser det stadig meget tæt på, men ikke ellers :-) 

 

bilde

 

 

Næste trin bliver som Bitteliten siger at lægge nogle skiver under radaren bagpå for at se om det har en effekt når jeg sejler. Så skal den sat.... vind lige lægge sig først :headbang:

Link to post
Share on other sites

Dette var både smart og lekkert. Skikkelig "pilot-følelse"  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er motorbåtmann, men selv jeg så at det var en båt som lyste prestasjoner lang vei. Lekker båt :-)

 

 

 

Takk for det, men hadde du fulgt med videre ville du nok blitt litt skuffet over gårsdagens prestasjoner i onsdagsregattaen. Med liten kuling og vindkast rundt 15 m/s seilte vi langt fra imponerende. Endte med at vi brøt 50 meter fra mållinja, Da hang det er løs blokk i den ene revelina og en seilspile fløy over båten, så vi skjønte det var på tide å legge inn årene  :lol:

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...