Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Kjørt en tur. I regnværet.. Venter fortsatt på årets første godværsdag i Trondheim.. Greit å lufte båten litt. Kan bli kjedelig å ligge ved brygga bare

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter at den billige 12/230V omformeren ikke lenger ville levere strøm som før tenkte jeg at jeg skulle gjøre som noen her på forumet (husker ikke hvem?) anbefaler: Kjøp noe skikkelig utstyr med en gang så slipper man problemer senere...

 

Så da ble en Victron omformer handlet inn! Gjenstår montering og testing.

Link to post
Share on other sites

Mens noen oppgraderer duppedingser på targaen, er jeg med hodet i motorrommet

 

Systemrens kjøling, ferskvann: Check

Systemrens kjøling, saltvann: Check

Oljefilterbytte: Check

Ny olje: Check

 

 

Er det på Nidelven du har kjørt systemrens? Hva slags motor har du i den?

Jeg skal snart i gang med det samme på ferskvanssiden på min MD17, så er interessert i å høre hvordan du løste det og om resultatet er bra.

Om du vil legge ut en rask beskrivelse ville jeg blitt glad!

Sto rensen lenge i? Hadde du noe sirkulasjonspumpe på?

Link to post
Share on other sites

bilde

Sjøsatt idag etter tre dager hos Amundsen på Nærsnes med løft, spyling og stoffing. Betalte 6800,- inkludert stoffing med medbrakt bunnstoff. Bra pris synes jeg for min 43 foter.

Escada veier 14,3 tonn og er helt på grensen til hva trucken klarer. For i det hele tatt å ha grep på bakhjulene måtte de legge på ekstra ballast på 1,5 tonn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ups-ups....det der var vel helt i grenseland for tårnet og gaflene også.... Er den sertifisert for så tunge løft ?

(skeptisk)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal ha sertifikatene i orden ble jeg fortalt? Bortenfor meg lå det en Prestige 46 på 17 tonn, som også var blitt løftet med samme trucken, dog med ytterligere ballast.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var nedom havnen i dag og byttet kalesjen, og koblet opp NMEA kablene mellom VHF og plotter. :) Ble jammen vær nok til sette seg ned i "toppløs" Windy med en kaffekopp også. flott kveld ble det, på tross av at det var noe utfordrende å dra på plass en ny kalesje. :D 

 

Gammel: 

bilde

Toppløs:

bilde

Ny kalesje montert: 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Nimbus 30S en får litt etterlengtet TLC. Mekanisk er den suverent vedlikeholdt av forrige eier. Så har jeg freshet opp treverket ute og vasket putene

 

Treverket ute var matt og lakken var hvit og matt på listene langs vinduene. Jeg fant et produkt til å fjerne hvite ringer på møbler hos Maxbo. Dette fungerte svært godt:

bilde

Byssa ble også shina

bilde

 

 

Putene ute bar preg av mange års bruk uten særlig vask. Jeg var skeptisk til om de kunne bli bra igjen. Jeg vurderte rens eller omtrekk. Så fant jeg Jotuns textile cleaner. Den er aldeles fantastisk. Spray på, etter ti minutter skyll av med mye vann

 

bilde

 

Navneendringsprosessen er i gang. Gammelt navn er tatt bort. Så gjenstår å finne en plassering til Bitteliten IV på skroget.

 

Har også vært på vannet i dag. Herlig båt med bra med power dette. D6310 som brummer under dørken. Herlig bitt i stepskroget.

 

Kanskje beholde denne båten? :wink: nei, den er fortstatt til salgs :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pusset ned teak inne cockpiten !

 

Prøvde nå bare og legge snappy marine teak oil direkte etter pussing. Og etter ett tørket strøk ser det meget fint ut.....

 

Har brukt høvelig golden teak ute siste 2 pr og fornøyd med det også :)

 

Men er det noen som har lagt denne snappy teak oil ?

Og må det brukes den sealeren til slutt!?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...