Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg kjøpt en lettbåt til moderskipet. Det ble en Zodiac Cadet Fastroller 285. Motoren ble en Yamaha F6. I tillegg ble det litt tid til å gjøre båten ferieklar. Har ikke rukket å tenke på noen daviter-løsning enda, så det blir nok mye bruk av luftpumpa...

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

bilde

Har fått sydd nye puter. Her var det hvit skai som  hadde sett sine beste dager. Nå er det koksgrå niroxx med nytt skum.

bilde

Syns det ble bra jeg :-)

bilde

Her ser man også ryggen på cockpit stolene. Nye er på vei fra Seasit.

bilde

Nå står det litt trearbeider for tur så begynner det å ligne på noe. Har også nye tepper i produksjon.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt ny Jabsco septik pumpe. Har åpnet den gamle to ganger og "skubbet" den i gang. Den starter og går men etter en to uker uten bruk så står den bare og hyler og får ikke tak i suppa. Har kjøpt rens fra Flak også. Monterer i kveld og nå må det virke.

Gøy med septik!

Sushi

Link to post
Share on other sites

Handlet inn litt mer greier jeg trenger til hovedservicen på motoren nå før ferien.

Har byttet olje 3 ggr årlig hittil som nok var "noe" overdrevet, men har nå bestemt meg for å gå ned på 2 ggr årlig. Én før ferien og én rett før sesongslutt. Da blir timene jevnest fordelt og motoren står med ny olje gjennom vinteren. Gir meg hvertfall en god følelse å ha klar olje på en dieselmotor, selv om jeg skjønner at det ikke er nødvendig.

 

Sinker, reimer, impeller og Div gjorde jeg i våres. Nå står olje og filter på girkasse og motor for tur samt flushing av ferskvannskretsen og bytte av frostvæske. Skal også bytte sirkulasjonspumpen (vannpumpa) som har gitt ett drypp i ny og ne.

Bytter også grov og finfiltre på motor etter jeg har tanket opp før feriestart.

 

Liker å bruke væsker og oljer som møter spec'en Cummins formaner i manualen og har endt opp på disse produktene:

Filtre, impeller osv kjøpes originalt.

 

Motorolje er Castrol Tection Global 15w 40.

Møter bl.a Volvo VDS3 og Cummins CES 20078 som er den høyeste på lista over godkjente oljer på lista i manualen min.

Fåes på maritim til litt over 300,- for 5L

 

image(164).jpg

 

 

Girkassa, en ZF 63A får Castrol TransMax DEX III MV som har ZF TE-ML 04D godkjenning.

Fåes også på maritim og koster ca 120,- for literen. Jeg trenger 4.

Filtre har jeg liggende da jeg kjøpte for noen år på eBay til godt under norsk pris :-)

 

image(165).jpg

 

 

Frostvæsken skriver Cummins mye om viktigheten av, og det er ikke lett å finne en i Norge med deres egen CES 14603 godkjenning.

De skriver om at MÅ ha en "fully formulated coolant" (hva enn det betyr) som møter deres egne krav, bl.a pga fare for "pitting corrosion" på sylinderforingene. Det har jeg forstått er en slags kavitasjon pga at veggene flekser under antenning i sylinderen (spes ved hard belastning) som gir lynraske undertrykk på utsiden av foringen hvor det kan oppstå mikroskopiske luftbobler som impoloderer og graver i metallet. Går det hull er det game-over.

 

Uansett. Comma som selges på Bilxtra har en variant med cunminsspec'en påklistret. Den er gul, heter G05 og er selvfølgelig den dyreste av alle med 510,- for en 5 liter konsentrat. Tror det er samme type som den nye til VP.

Blander den ut med destilert vann (batterivann) som er fritt for oksygen.

 

Går 25 liter pluss berederkretsen i motoren min, så etter flere flushinger inntil kun klart vann kommer ut fylles 13 liter konsentrat, og så resten med destilert vann da det antagelig er igjen noen liter rent vann i bunn av blokka man aldri får ut. Blandingen blir da garantert 50:50 totalt sett.

 

image(166).jpg

 

 

Tar litt tid fra A til Å med alt som skal gjøres i henhold til lista, men det er jo litt kosejobb også. Hvertfall godt å vite at ting er på stell for en paranoid skipper som ikke stoler på noen, hehe :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, at du har et ørlite paranoid forhold til vedlikehold er hevet over en hver tvil SAP, ellers takker jeg for fyldig informasjon  :wink: Kanskje jeg skulle bli litt paranoid jeg også. Jeg finner blå væske på motoren min og rød i ekspansjons-tanken. Den ble byttet på service i fjor(Garstad, Stavanger).

Hvilken pumpe er det som skal skiftes, sjøvann eller ferskvann ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, at du har et ørlite paranoid forhold til vedlikehold er hevet over en hver tvil SAP, ellers takker jeg for fyldig informasjon :wink:

Hvilken pumpe er det som skal skiftes, sjøvann eller ferskvann ?

Det er en slags alternativ medisinering når apoteket ikke har varer som døyver diagnosen, hehe.

 

Det er vannpumpa på ferskvann som skal byttes. Den har faktisk gitt noen drypp i lengre tid uten å forverre seg, så mistenker en produksjonsfeil.

Søkte opp delenummeret og fant en ny original på eBay som egentlig var listet opp til en Dodge RAM med samme basismotor til en brøkdel av prisen :-)

Oppdaterer stadig listen min over delenumre, så bare si fra om det er noe du trenger :-)

 

Vi burde forøvrig kanskje starte en Cumminstråd for QSB, QSC, QSL og QSM (CR motorene) etterhvert som vi har pratet om :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg finner blå væske på motoren min og rød i ekspansjons-tanken. Den ble byttet på service i fjor(Garstad, Stavanger).

Rød og blå bør vel ikke blandes mener jeg? Sikkert noen som har toppet opp den eksterne tanken uten å tenke seg om. Det går uansett ikke mye frem og tilbake der, så sikkert ingen krise.

Spør Garstad hvilken de fylte på motoren din (type) og bytt ut det i den eksterne tanken.

 

Forøvrig var Cummins sin egen originale "coolant" hvertfall tidligere blå. Det er antagelig den som var fyllt originalt. Min var også blå når jeg kjøpte båten.

Den som Cummins solgte tidligere har jeg lest meg opp til at tilsvarte VP sin grønne og inneholdt bla silikater.

 

En gang etter at motoren min var produsert endret de til 14603 spec'en og det er den jeg nå finner som gul som jeg tipper er identisk med VP sin nye gule man finner på nye D-motorer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

http://www.valvoline.com/pdf/zerex_extended_life.pdf

Denne er vel også tilgjengelig i Norge, samme med gulf sin.

Man skulle kanskje tro at frostvæske er frostvæske og så lenge den hindrer frostskader så er alt i orden.....

Jeg støtter deg SAP2000, bruk riktig spec. (Selv om nyeste/"beste" spec ikke alltid er bedre, det kan handle om miljøkrav, hms mm.)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg flusher og skifter likegodt. Fikk ikke helt god-følelsen med den servicen som ble gjort i hu og hast av Garstad(på den travleste tiden).

Har BilXstra på Åssiden så jeg tar meg en tur dit når jeg kommer hjem. Er for tiden i Trollhâttan og skal til Gøteborg i morgen, siste innspurt.....

 

Ja, støtter den med en Cummins CR-tråd  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat i dag, men rundt forrige helg fikk jeg montert avsug for septiken. Fin tur både til Gressvik og tilbake igjen.

På plassen der jeg kom opp, kunne de fortelle meg at jeg nok burde fjerne all gelcoat under vannlinja til høsten, la skroget tørke, og få sparklet opp igjen før utsetting neste vår. Syrlig duft fra blemmer. Plastpest. Det var de pengene ... :cryin:

Får hygge oss med sommertur likevel.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Avkalket Kaffemaskinen. Fylt opp vinkjelleren. Fylt opp med øl og øvrige drikkevarer. Toppet lageret av tørrmat og "nødproviant"

Plalegger ny tur til Borgen skjønner jeg. ;-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I dag  ventiljustering utført da er det en ting mindre som har surret rundt i hode og skulle hvert utført i fjor. Jolla har også fått litt nytt utstyr nye selvjusterende smart tabs. jolla ble som ny skvatt opp i plan umiddelbart, men litt skuffet over at det blir mye sprut opp fra motor akter.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...