Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Tømt motorene for kjølevæske, flushet gjennom med ferkvann og klargjort for påfyll av ny

longlife kjølevæske. Svinger vel innom Reginol i morgen og hanker med meg et par 20-litere Havoline XLC

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I dag har jeg vasket og høytrykkspyla (teak-plank) badeplattformen med Kraftvask (Skal olje den bare det blir tørr og trygt for opphold). Støvsugd, høytrykkspylt og vasket motorrom og batteribanker samt batterrom med Kraftvask.

Jeg har også vasket hele båten med høytrykk under og over fenderlist inkl. kalasje.

Jeg har ryddet opp i ledninger og kabler i batterirom og motorrom så det ser mer ryddig ut, også fikk jeg unna enda flere løse ledninger som ikke kommer fra noen plass og som heller ikke førte noen plass.
Nå begynner det å bli strøkent.

Jeg har også bestilt "Sterling Power Pro Split R (PSR 182) fra "Jørg Becker" (som også er mye på forumet her på www.baatplassen.no) fra Notodden.

Takker for rask og hyggelig ekspederingSiden jeg trengte denne til senest fredag.kveld. Jeg regner med at jeg kan hente den på posten i firetida på fredag. Da blir den koblet opp, og det er klart for hælja å tur på fjorn  :clap:  :thumbsup:

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Ferskvannspåfyllingslokket var ikke noe lokk lengre, det hadde festet seg helt og var blitt et blindlokk. Så turen gikk til Båtbua der et nytt lokk ble skaffet, som kunne åpnes og lukkes med vinsjhåndtak. Gammel slange ble fjernet (en omstendelig jobb som krevde destruksjon av slangen), og så måtte det nye lokket monteres. Siden jeg ikke hadde skjønt på forhånd at slangen måtte ødelegges, så blir det en ny Båtbua-tur i morgen for å skaffe ny halvannen tommers vannslange.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ligger i havna og spiller høy gammel musikk. Tommel opp fra alle. Gammel kar kom og kjefta og sa han skulle ringe i telefon, det gjorde han ikke. Vi flytta oss dockside til en annen båt med gamlinger og koser oss med Gammel Dansk og musikk nå :)

Havnereglementet sier forøvrig det skal være stille kl23, ikke 19... flytta oss dog for å ikke plage :)

Bytta endelig septikslange på båten. En jobb eg egentlig skulle gjøre i fjor men utsatte. Hadde forventa vond lukt og søl når eg kobla fra dei gamle men til min overraskelse var det nesten ingen lukt (tredde på engangshansker på tappen til tanken) og bare et par dråoer kom ut. Jobben tok likevel fleire timer. Det er snakk om to slanger med en 25/38mm skjøt. Måtte skjære av dei gamle slangane som satt bom fast og var stive og uhåndterlige. En del lirking måtte til for å få dei ut. Tok en trekkesnor og førte gjennom nye slangen som ble brukt til å føre den nye på plass og opp gjennom det smale hullet inne på toalettet. Det fungerte meget bra. Tok en god del timer meir enn opprinnelig planlagt men no er det endelig gjort! :-)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Nå begynner ting å komme på plass etter at jeg kjøpte katta i sekken i fjor. En Scand Baltic 1988 som fikk motorhavari 30 timer etter kjøpet. Ble en dyr vinter med nyoverhalt motor, ny girkasse, aksel og flens, montert ankervinsj o.s.v.

Sjøsatte den 24/6 og brukte den litt før vi tok en 3 dagers tur til Lillesand. Natten før hjemreisen gikk kjøleskapet, og da måtte det inn til reperasjon. Fikk det igjen på onsdag, og tok en prøvetur etter å ha montert det. Da jeg skulle gå ut igjen ville ikke den nye ankervinsjen mer.... Igår kveld demonterte jeg den og fant en løs kobling på minus polen på motoren. Strammet den og alt ok.

Nå har nyoverhalt motor og ny girkasse gått ca 24 timer. Dermed gikk dagen idag til å bytte olje og filter på motor og girkasse.

Lurer på hva neste overraskelse er.....

Forøvrig må si jeg beundrer folk som har skruing på innenbordsmotorer som jobb!!

Hans Petter

Vasket båt og feiet over med polermaskin og Aglaze finecut. La på et forsterkningslag med forsegler og nå ser det bra ut igjen. En hygelig båtnabo kom for en båtprat som varte nesten 2 timer så ble ikke helt ferdig. Får gjøre det i morgen. Ellers så ergrer jeg meg over at en av trimmotorene ser ut til å ha tatt kvelden. Da må båten på land og det blir vel utsatt til høsten.

Ellers ser jeg mye på Yr for tiden!

Sushi

Ikke i dag men i løpet av ett par dager i forrige uke.  Vinterkonverserte motor og vasket utvendig og fikk på nytt bunnstoff. Da er det bare å få på nye anoder, hvis jeg tar båten tilbake på vannet.  Eller tømme for ferskvann om den blir liggende på land frem til våren. Avgørelsen blir tatt i løpet av September, tror eg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ligger i Mårup på Samsø i Danmark. Måtte jo bruke det fine været til noe produktivt. Hva er vel bedre enn å skrape drevene rene og fine. Dette har tidligere sommere (i hvertfall i fjor) vært en kosejobb under bading. Men, med vanntemperaturene nå om dagen, valgte jeg å ta denne jobben fra badeplatformen.

Før:

bilde

Etter:

bilde

Beslutningen om å kjøpe våtdrakt rykker stadig oppover på lista ...

Må si det hadde grodd bra på drevet ditt Bonus!

Selv har jeg lagt på et lag med Høveling Golden på badeplattform. Kun en times arbeid og rens gjøres enkelt med fuktig klut først. Fornøyd med dette produktet.

Vurderer å demontere baugspyddet for å slipe ned treverket før behandling, men kommer ikke til skruene under.

Fortsatt mye titting på Yr og nå ser det ut til at det letter på tirsdag. Da blir det Koster endelig.

Sushi

Bra jobba Bonus, men hva var det loddne dyret på øverste bilde?;-)

Sjøl har jeg tømt gearkassene for olje, bare for å finne ut at jeg vat tom for ny SAE30 olje som gearkassa skal ha. Dermed er jeg uten tilgang på båt fram til over helga. Fant på nettet at jeg får 30-olje på Reginol, så ila. mandagen bør Escada være sjødyktig igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

impregnerte kalesjen i dag og fikset håndtaket til nesehjulet på hengeren. Netse gang skal jeg maskere vinuene i kalesjen før jeg begynner å spraye på impregnering, var noe klin å få av rutene etterpå. hadde heldigvis ruterens fra biltema liggende(skum typen på sprayboks) denne tok impregneringen fint.

www.scooterforum.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...