Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ja, har vi båt, får vi bruke den. Og for min del har jeg altså bodd 70% av tiden i båten siden sjøsetting i år! Og ennå er det mye igjen av september, og oktober  er jo også en fin båtmåned. Med så fin hjemtur som både dere og vi hadde hjem fra Borgen i dag, skal vi ikke klage.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det skulle jeg gjerne visst også.

Har prøvd mye rart men ingenting har gitt i pose og sekk hittil. Enten funker det ikke eller så tar det beskyttelsen.

Bruker voksshampo fra BT og Streak Remover når jeg må men de tar nok litt beskyttelse begge to.

Jeg vasker bort det meste av rennene med microfiber og vann fra vannslangen. Tar det meste av rennene, men ikke allt. Går så en runde to med en aning Maguire Mirror Glace på svamp. Dette fjerner det som måtte være igjen og etterlater seg et tynt lag med voks. Polerer så raskt over med tørr micrifiberklut. Perfekt. Kan gå med noen svamper, da jeg bytter når de begynner å bli svarte. Svamper i egnet størrelse kjøper jeg i 3-pakk på Europris.

 

Ellers tror jeg de svarte rennene faktisk mest stammer fra poleringsmidlene eller voksen vi legger på? Nabobåten i havna har en Bavaria seilbåt som ikke har vært polert på ihvertfall de siste tre åra. Etter siste regnværsperiode hadde min nypolerte båt renner så det holdt, mens naboens båt var akurat like matt og stygg som den altid har vært, og aldeles fri for svarte renner. :-(

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ellers tror jeg de svarte rennene faktisk mest stammer fra poleringsmidlene eller voksen vi legger på? Nabobåten i havna har en Bavaria seilbåt som ikke har vært polert på ihvertfall de siste tre åra. Etter siste regnværsperiode hadde min nypolerte båt renner så det holdt, mens naboens båt var akurat like matt og stygg som den altid har vært, og aldeles fri for svarte renner. :-(

 

 

Drar en parallell til langrenn og påstanden om at voks/gliderskiene gjør at de tar opp forurensning fra snøen, og gliden blir dårligere etter hvert. Det er vel noe av det samme vi gjør når vi polerer båtene våre. Da legger vivoks til slutt, som kan ta til seg forurensning som havner på båten fra luft eller nedbør. Resultat blir svarte renner i massevis. Uten voks er det ikke noe i overflaten som tar til seg skitten, men det ser jo ikke pent ut for det!

 

Ellers tror jeg de svarte rennene faktisk mest stammer fra poleringsmidlene eller voksen vi legger på? Nabobåten i havna har en Bavaria seilbåt som ikke har vært polert på ihvertfall de siste tre åra. Etter siste regnværsperiode hadde min nypolerte båt renner så det holdt, mens naboens båt var akurat like matt og stygg som den altid har vært, og aldeles fri for svarte renner. :-(

Link to post

Min teori er vel heller at på en velpolert båt renner vannet (med forurensingen) nedover i konsentrerte striper, mens det for en matt overflate flyter jevnt nedover og synes mindre da skitten samles over en større flate. Men det er nå bare min teori.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sitter i Spania og gleder meg til og komme hjem til båtpuss. etter en uke her nede og bare oversikt gjennom webkamera i båten blir jeg litt rastløs. Uten mulighet til og få gjort noe som helst annet en å drikke masse iskald øl å glane inn i et stort gult helvete på himmelen. Skal det bli godt å se igjen vaskebøtta og svampen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Begynte å klargjøre for radar montering. Må flytte tv antenna ca en meter, og da er coaxialen for kort. Noen som vet om de kan skjøtes?

 

Du kan skjøte coax med f.eks. plugger og mellomstykke. Men, jeg hadde heller byttet kabelen til en ny uten skjøt. (er litt allergisk mot coaxskjøter ...) Du får jo litt tap i en skjøt ...

 

Edit: Trenger du coax til TV antenne, så har jeg en del liggende ...

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Byttet grovfilter.

 

bilde

Har vakuum-meter som aldri har vist noe undertrykk, men bytter likevel en gang i året for å se om det er noe grums eller slim i filteret.

 

Gleden er stor når elementet er rent og fint :-)

 

Jeg har dieseltanker med jur og tappekraner og tapper etter hver fylling + innimellom. Har heldigvis ikke sett mer enn noen dråper vann og ren diesel hittil så tror jeg er heldig og har rene tanker :-).

 

bilde

Byttet o-ringer også.

 

bilde

Bytter finfilteret etter neste kjøretur så evt grums som faller ut av grovfilter når det blir tatt ut ender opp i det gamle finfilteret.

Mvh. SAP

Link to post

Så langt har jeg ikke gjort noe annet enn å dra fra hjemmehavnen til Oscarsborg. Men jeg har kjøpt nye batterier til de 4 kunstige T-lysene våre, og skal før kvelden skifte de. Livet er godt som pensjonist når det er høytrykk, vindstille og 20gr. godt ut i september.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Påbegynt installasjon av permanent oljeskiftpumpe nå som høstens oljeskift nærmer seg. Husker det var mer vanlig tidligere med fastmonterte oljeskiftpumper, som regel manuelle håndpumper.

 

Skaffet meg en Marco tannhjulspumpe tidligere i sommer. Valgte varianten med påmontert på-av-på bryter for inn og utkjøring av olja. Da slipper jeg å ta av resten av dørklukene og avstiver-bjelken samt ene enden av sofaen for å fylle på ny olje.

 

 

bilde

Cumminsen min har en slange montert i bunnpluggen som var festet opp på SB side av blokka med en blindplugg. Har aldri brukt den før da jeg hittil har brukt vakuumpumpe og nylonrør slange gjennom peilerøret. Blindpluggen satt noe aldeles jæ... hardt fast, hehe.

 

 

bilde

 

Flyttet så slangen over til BB side da det er på denne siden man kommer ned i motorrommet gjennom en mindre luke for daglig inspeksjon.

 

Hadde en 1/2" kran og 1/2"-13mm nippel liggende som passet på koblingen og festet krana i motorfundamentet med en klemme. Ville ha en kran på denne slangen for sikkerhets skyld... Brukte den armerte, gjennomsiktige 1/2" slangen som fulgte med pumpa, men kommer til å bytte den ut med en sort drivstoffslange.

 

 

 

bilde

 

Enn så lenge er pumpa montert her i akterkant av motor under et trinn der man kommer ned. Suger den greit nok vil jeg nok forlenge sugeslangen og flytte pumpa bort på veggen i motorrommet for å få en mer "clean" installasjon.

 

 

bilde

 

Tror ikke jeg kobler til permanent strøm. Greit å ha en ekstra barriere. Det følger med en kabel med kontakt til pumpa i ene enden og batteriklyper i den andre som jeg tenkte å huke på pluss og minuspolene til starter og alternator på andre siden av motoren ved behov.

 

Har bl.a igjen å legge opp slange til en spilloljedunk.

Planen er å la pumpa fylle motoren fra en annen dunk med riktig tilmålt mengde ny olje. Slangen vil bli plugget når den ikke er i bruk for sikkerhets skyld da man absolutt ikke vil tømme motoren for olje "by mistake".

 

Hele systemet ligger godt over oljenivået i bunnpannen og har først en kulekran, så pumpa uten permanent strøm og til slutt plugg i slangen etter pumpa.

 

Vurderer også en finmasket sil på slangen mellom pumpe og motor for å være helt sikker på at fremmedlegemer ikke kan ende i motoren (biter fra tannhjulene i pumpa om den går i stykker f.eks). Tar gjerne imot tips om hva som kan brukes (13mm slange).

 

Dessverre har ikke giret mitt (ZF63A) tappeplugg så jeg kunne koblet på en permanent avtapping der også, så har planer om å sette en 3-veis kran på pumpens sugeside med overgang til 8mm nylonrør på ene utgangen for å kunne tømme girkassa på vanlig måte med den nye pumpa.

 

Skal bli gøy å prøve dette ut. Håpet er raske, enkle og rene oljeskift uten en dråpe sølt :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har hatt mitt Wallas 95D kokeapparat frahverandre i biter etter at det ikke ville starte for å koke kaffe og steke egg og bacon til frokost. Men så langt ser det ikke ut til at det fungerer like vel. Nå skal det stå og kjøle seg helt ned en times tid før en ny start. Funker det ikke da, drar vi hjem. Jeg spiser ikke rå kald biff med ukokte poteter til middag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...