Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I går ble båten brukt til "fårikåltur" sammen med et vennepar. 

 

I morges våkna vi til rim på bryggene, så Eberspächeren fikk en time på seg til å varme opp lokalitetene.

Under frokosten - i strålende solskinn og havblikk - ble det vedtak i rederiet om å sette to streker under båtsesongen 2015. Etter en liten tur utpå for septiktømming, ble dermed bilen fylt med det vi fikk plass til av sommerens "løsøre", Til uka fortsetter vi tømmingen av båten og satser på å få den plassert i krybba før uka er omme.

Link to post
Share on other sites

Polert skrogsidene med DA maskin og G-technic polish.

.

? G-technic sap? Hva er det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

? G-technic sap? Hva er det?

Hei REM :-)

 

Det er en polish jeg fikk anbefalt av noen bilshinegutter som hadde gode erfaringer med den på gelcoat også. Har brukt den ca et års tid.

Den er ikke noe alt-i-et produkt, og må i likhet med f.eks Meguiars One Step etterfølges med en voks eller forsegler som Pure Wax, Collinite #845 eller andre.

 

Den er en medium polish som er utrolig fin å jobbe med. Kan kjøre og kjøre uten at den går tørr eller kladder seg, og den etterlater ikke "tåke"/ polishrester på overflaten som man ofte ser i sollys. Synes også den er ganske lett og fjerne.

 

Jeg har blitt glad i den sammen med DA maskinen som blir mer og mer brukt der man ikke har mye matthet eller oksidering. Den er like fin på roterende maskin også som en medium polish.

One Step og Grønn 3M er grove polisher som er mer egnet med roterende maskin på mer matte og oksiderte overflater.

 

Her er en link og en god beskrivelse av hva som er spesielt med den: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=66

 

Drøy i bruk, og man trenger mindre polish på padden en man ofte tror (generelt med proffpolisher). Jeg legger 2-3 "erter" på padden og kjører vel ca 0,5 m2 på det.

En halvlitersflaske tipper jeg du kan ta alle flatene på Phantom 43'n din 2-3 ganger med DA maskin.

 

Sterkt sollys og høy fuktighet bør alltid unngås uansett produkt. Rengjøre/ eller bytte padden før den er innsauset er også viktig.

 

Huff, ble en alt for lang utredning som vanlig det her... :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Veldig bra sap. Takk for at du deler erfaringer med oss.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vasket og brukt den. Tittet på Karma i garsjen sin her i Son

Var vi ikke der da Billa? Kom vel litt før 12 tror jeg. Vil nok holde på litt utover høsten. Deilig med alt som blir gjort på denne siden av vinteren. Hyggelig om du stikker innom og tar en prat :-)

 

Vi fikk gjort litt på søndagen også. La voks på skrogsidene og polerte og vokset akterspeil og plattform. Mye jobb, men det går så mye bedre når man er to som holder på.

 

 

bilde

 

bilde

Har galvanisert kjetting akter som har begynt og tårne seg mer i kassa i sommer.

Kjørte ut kjettingen i en stamp og fylte opp med vann og en halvliter saltsyre. Da ble det liv i heksegryta.

 

 

bilde

 

bilde

Ble etterhvert godt med møkk i vannet. Lot det stå en halvtimes tid mens vi vasket vinsten og kjettingkassa på innsiden. Skylte kjettingen og kjørte den inn igjen.

 

 

bilde

 

bilde

Propellen hadde holdt seg godt i år også. Slik så den ut etter spylingen. Var noen få rur innerst ved bosset. Ellers var den ganske blank og fin.

 

bilde

 

Tør ikke noe annet nå enn å fortsette med samme oppskrift til våren: blankpolerere med autosol, drill og polersopp. Så et par lag med Collinite 845 og til slutt en runde med Autoglym/ Selaclean sin lakk/ gelcoatforsegler. Ganske fort gjort egentlig.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

[quote name="sap_2000" post="1768152" Har galvanisert kjetting akter som har begynt og tårne seg mer i kassa i sommer.

Kjørte ut kjettingen i en stamp og fylte opp med vann og en halvliter saltsyre.

bilde

Ble etterhvert godt med møkk i vannet. Lot det stå en halvtimes tid mens vi vasket vinsten og kjettingkassa på innsiden. Skylte kjettingen og kjørte den inn igjen.

.

 

Det må eg også gjøre, men i baugen. Takk for tipset :-)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • Tok den ut på 3 minutters tur fra "hjemmebåsen" til kranbrygga
  • Stengte ventilen for sjøvannsinntak til motoren og åpnet ventilen til slangen for ferskvannskjøring av sjøvannssystemet
  • Fylte opp en 40 liters plastdunk med vann fra "hageslangen" på land og starta opp. Selv med motoren på tomgang klarte ikke hageslangen å holde tritt med impelleren. Motoren måtte derfor stoppes ca hvert 4. minutt for å få fylt opp vanndunken
  • Etter ca 15 minutters ferskvannskjøring ble vannet i dunken erstattet med ca 20 liter utblandet frostvæske
  • Motoren ble startet igjen og fikk suge til seg frostvæskeblandingen før den ble stoppet for siste gang denne sesongen
  • Deretter kom "subliften" og hentet båten til opplagsplassen

bilde

Link to post
Share on other sites

Tirsdag ettermiddag ble brukt til en flott tur fra Oksval og helt innerst i Bunnefjorden til Nesset. Har ikke kjørt helt inn før, så det var en ny opplevelse. Brukte totalt 4 timer og 25 minutter med innlagte kosepauser...og et helt fantastisk solnedgang å bivåne på veien tilbake!

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nytt kart for Norge til den gamle kartleseren (GPSMAP 520S) fra Garmin og måtte derfor oppgradere programvaren på plotteren på et 2gb SD kort før den leste det nye kartet :smiley:

 

Tok meg en test tur til Bergen havn og alt virket som det skulle, toppers

 

Jeg har båten liggende i store lungegårdsvann og kjente på kroppen at det var litt " bambi på isen! når jeg skulle manøvrere igjennom strømmen hehe. helt skjelven jeg nå.

 

Men det er vel som alt annet, øvelse gjør mester :thumbsup: bare å ha tungen beint i munnen og gi gass

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

En tur til Oksenøya for å fylle opp tanken med diesel til 8,99. Deretter gjennom Middagsbukta og Langåra før vi satte kursen tilbake til Oksval. Hadde med meg yngstejenta og en venninne. Traff på Dykker her fra forumet ved Vassholmene og rakk en kort prat! Hyggelig!  :smiley:

 

Inn Middagsbukta

bilde

 

Ildjernsflua

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • Etter ca 15 minutters ferskvannskjøring ble vannet i dunken erstattet med ca 20 liter utblandet frostvæske
  • Motoren ble startet igjen og fikk suge til seg frostvæskeblandingen før den ble stoppet for siste gang denne sesongen

 

I dag, med båten på land, "måtte" jeg sjekke at 20 liter frostvæskeblanding var tilstrekkelig til å fylle opp sjøvannssystemet på motoren. "Konserveringsslangen" ble derfor putta i en dunk med frostvæskeblanding og motoren ble starta opp. Det kom nesten umiddelbart "blått" kjølevann ut av eksosstøvelen, og motoren ble stoppet. Frysepunktet på den blandingen som kom ut, ble sjekket - og viste minus 25 grader. Jeg fikk dermed konstatert at 20 liter frostvæskeblanding holder i massevis til denne motoren (Yanmar 6LPA-DTP). Greit å vite til neste gang!

 

Neste punkt var å bytte girolje. Oljefilteret ble tatt ut og slangen til oljesugepumpa ble dyttet helt til bunns i filterhuset. Jeg fikk ut 4 liter olje, dvs stort sett alt! Girkassen ble deretter fylt helt opp til randen med Biltemas Dexron III -olje. Til våren skal det tappes av til riktig nivå.

 

Så var det å tømme vanntank og VV-bereder, samt sikre at det ikke lå igjen vann i noen av ferskvannskranene. Deretter ble pentrypumpa koblet fra, slik at den fikk tømt seg for vann.

 

Nå var turen kommet til toalettet. Det fikk 3-4 liter frostvæskeblanding, som så ble pumpet ut i septiktanken, hvorpå septikpumpa ble kjørt til det kom frostvæskeblanding ut av lenseutløpet til septiktanken.

 

Deretter var det batteriene sin tur. Her ble væskenivået sjekket og justert. Deretter ble startbatteriet tatt med hjem for vedlikeholdslading, mens forbruksbatteriene, som får vedlikeholdslading fra solcellepanelet, får kose seg ombord gjennom vinteren.

 

Mens jeg drev og pusla med dette, tok "Matrisa" skittranda i vannlinja med Biltema Felgrens, med påfølgende spyling med vann. Foruten å gå skipperen til hånde med utlevering av verktøy og diverse, fikk hun rydda, støvsuga og vaska innvendig.

 

Neste post på vinterklargjøringsprogrammet er å sjekke om presenningstativet som ble brukt på Nidelv 28'en, passer på Saga'en også, eller om det må bli en tur til en eller annen "stativpusher".

 

Det er jo en drøm å drive med vinterforberedelser i det sensommerværet vi har her om dagen! 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget værfast etter at jeg kom heim att i dag. Det er ikke noe å gjøre på sjøen når de melder liten Storm ved Stadt og når det blåser i tillegg.

hehe, nei, det er ikke greitt når det er storm, og dessuten vind i tillegg  :lol:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fått den på land for vinteren. Må si det føltes noe rart å kjøre båten til vinteropplag i 18 grader og sol..bilde

 

Klar for opptak i havna

bilde

 

Fra i går kveld når jeg var og sjekket at båten lå fint på plass i krybba. Makan..

bilde

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...