Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Da er båten pakket ned for vinteren, har tatt på vinterpresenning pga teakdekk..

 

Seilene er tatt av og hjem og tørket.  Fokketauet slet da jeg tok det ned, så her ble det en mastejobb med trekking av nytt tau dessverre :sad:  Tauet var kommet i klem mot en vaier og var blitt gnaget over.

 

Båten er tømt for mat og sengetøy,klær.

 

Toaletter  er frostsikret, begge vanntanker er tømt og tørket rene, da vi bruker de som drikkevann.

 

Greit å være ferdig i god tid før frosten, erfaring viser at båte neste ikke er i bruk etter 15.september når jeg sjekker loggen de siste 10 år.

 

Jeg kjører motor og varmeapparat ca 1 gang pr måned gjennom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Da er vi oppe. Har fått ny parkeringsplass på en av våre fabrikker som ligger ved Glomma. Har kjøpt henger og det var et styr å få tilpasset og plassert båten på hengeren. Kom litt langt bak, men vil støtte den bak i tillegg til bæring fra hengeren. Båten står i helga inne i oppvarmet lys hall og det skal jobbes. Har fjærnet masse bunnstoff og renset drev pluss et par småting. Luftavfukteren står og går. I morgen skal jeg blant annet prøve å skifte retraktor til det ene trimplanet som ikke har virket siden Juni.

bilde

Redigert av Billa (see edit history)

Sushi

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tømt båten for puter, dyner, tepper klær, matvarer, elektronikk, bøker, papir osv. Så nå gjenstår å få tømt og skylt gjennom septik og muligens også oljeskift og skifte av diverse filtre før jeg bestiller opptak.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

bilde

 

Begynt installasjon av Garmin GHP Reactor autopilot. Montasje av "Shadowdrive" gjenstår, da denne skal monteres inn i hydrauliklinja, og til dette trenger jeg krimpetang og hylser. Noen som vet hvor jeg kan låne slikt utstyr?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jobbet hele helgen inne i en vaske og servicehall.

 

bilde

Høytrykkspyleren fikk virkelig tatt unna endel bunnstoff. Droppet å benytte kjemisk malingsfjerner da jeg er fornøyd med dette.

 

 

bilde

Byttet Lenco retractor. Har ikke virket siden juni. Gikk greit når jeg først fant kabelen og fikk koblet til den gamle kabelen.

+ masse annet, men nå den på plassen sin og skal pakkes inn neste helg.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag.Hadde tenkt å kjøre den avgårde til askøy for å få laget kalesjer,Men et eksplodert startbatteri satte en stopper.stinket knallgass i hele båten.fikk røsket ut landstrømskontakten og åpnet vinduer og dører.Har fått luftet seg i noen timer nå,så får vel ta meg en tur bort og få lukket og låst...noen som har opplevd tilsvarende?Er det noen videre fare i og fjerne  batteriene nå mon tro :confused:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Tatt av motor til hekktrusteren.... Ser ut til at den har ligget og kosa seg i saltvann. Mye dritt som avdekkes litt for sent etter båtkjøp....  :headbang:  :eek:

 

Denne er det vel ikke noe håp om å kunne redde???

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

QL truster fra Volvo Penta... Finnes det noen som kan reparere denne? Eller er den avgått med døden....??

Link to post
Share on other sites

Fikk unnagjort årets siste båttur - 200 meter fra sommer- til vinterplass. Tømte vanntankene, stengte gjennomføringene, åpnet for lufting under senger osv, og tok av cockpitteltet. Neste besøk blir for å klargjøre motor og sette på stativ og presenning.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vinterkonserverer båt med varmtvannstank for første gang i år og lurer på om jeg gjør dette riktig. Åpner kran etter kran, en om gangen og tapper kald og deretter varmt vann til jeg hører og ser at det er tomt. Deretter fyller jeg totalt 18 liter frostvæske blandet til 50% ned i ferskvannstanken og kjører på nytt gjennom alle kraner til væsken er farget. Fyller bra med væske i toalettet og pumper ut. Åpner rørene ved pumpa. Der går det to rør og jeg antar at det ene er varmt og det andre er kaldt. Til slutt åpner jeg "airbleeder" skruen på varmtvannstanken. Ferdig.

 

Det som overrasker meg er hvor mye blankt vann som kommer ut ved ny tapping etter at ferskvannet er tømt og frostvæske fylt. Det må ligge igjen i slangene som går mellom defroster, varmtvannstank og motor???? Må ha tappet ut minst 10 liter før fargen endret seg!!

Når jeg åpnet bleeding skruen og delte rørene etter konserveringa så kom det svært lite væske ut, så det kan ikke være mye igjen i tanken og i rørene?

Liker å være helt sikker her.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...