Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Du bruker det kanskje til matlaging (ris- og potetkoking, f eks)?

Njet, det gjør jeg ikke. Kaffe og alt lages fra 2 medbrakte kanner.

Men den frostvæska jeg henviser til er beregnet på konservering av tanker og jeg skyller gjennom før bruk. Tanken brukes til do, dusj, oppvask, vask etc

Sushi

Link to post
Share on other sites

Og kanskje tannpuss? Uansett, jeg har aldri siden jeg kjøpte min båt gjort annet enn å tømme tanker, slanger og kraner ved vinteropplagg. Og å kjøpe vann på flaske, har jeg aldri gjort. Jeg bruker vannet på tanken til alt der en trenger ferskvann, og har aldri blitt syk av det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vinterkonserverer båt med varmtvannstank for første gang i år og lurer på om jeg gjør dette riktig. Åpner kran etter kran, en om gangen og tapper kald og deretter varmt vann til jeg hører og ser at det er tomt. Deretter fyller jeg totalt 18 liter frostvæske blandet til 50% ned i ferskvannstanken og kjører på nytt gjennom alle kraner til væsken er farget..

Har alltid tappet og drenert hele systemet og blåser gjennom alle kretser med trykkluft til slutt. Etter drenering kobler jeg rørene sammen igjen og kobler inn kompressoren og setter 2 bar trykk på hele systemet. Den tomme vv berederen blir da en fin trykktank. Går så og åpner én og én kran i flere runder samt en kobling jeg har rett ved pumpa.

Til slutt kobler jeg fra pumpe og bereder igjen og kjører pumpa tørt i noen sekunder.

Er ikke en dråpe igjen noe sted når prosessen er ferdig.

 

Problemet med å kjøre frostvæske gjennom systemet slik jeg se det:

Når du heller frostvæske på vanntanken så må man huske på alt som pumpes inn i varmtvannskretsen først skal gjennom en allerede full varmtvannsbereder og fortrenge/ blande ut alt vannet der før det kommer videre til rørene og videre ut til kranene. Da tror jeg det ville gått med meget stor mengder frostvæske om man skulle være sikker på at man fikk tilstrekkelig blandingsforhold helt ut til f.eks blandebatteriet i dusjen.

Om berederen er på 40 liter tror jeg ikke jeg hadde følt meg trygg (uten å måle) før jeg hadde kjørt gjennom 60 liter minimum, og det hadde blitt uforholdsmessig dyrt.

 

VV beredere har som regel innløp i bunn og utløp i topp, så de må dreneres ved å løsne det laveste røret, som regel innløpet (ta begge for sikkerhets skyld). Ofte sitter det også en enveisventil mellom pumpe og VV tank som må fjernes for å få drenert skikkelig.

Endel blandebatterier til dusj (av typen man har hjemme) har enveisventil inni seg så man greier ikke å blåse luft "baklengs" gjennom batteriet. Må blåse i samme retning som vannet normalt går med andre ord.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det montert et T-stykke på slangen som går til vv-bereder fra badet. Når jeg har tømt det jeg kan med trykkvannspumpa, kobler jeg jeg fotpumpa til gummibåten på T-stykket, åpner alle kraner, og pumper til det ikke kommer noe mere vann, kun luft. Fiks detalj fra forrige eier.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker alltid trykkluft slik at siste rest av vann blir borte i systemet. Enkel å grei metode. Setter også trykk på systemet og åpner en og en kran. Det stedet som oftest blir glemt er dusjen på plattformen. Men der er det heldigvis ikke sjulte rør og lett å fikse.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dobbelpost

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Montert diverse lys som skal gjøre det triveligere å være på tur i de mørke månedene.

 

Mer lys til kokken :-)

bilde

 

Leselys

bilde

 

Nå nytter det ikke å skylde på lyset om en skulle være uheldig i trappa :-)

bilde

 

Litt led under benken også.

bilde

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

i dag har jeg vert å kjøpt eg septiktank, et steg nærmere å få fast toalett i båten, å kvitt den håpløse portapotien.

bestilt septisklange og sett på toalett får å finne et som passer i rommet der den gamle sto.

 

så blir det å trekke opp strøm til div ting som skal inn i båten, blant annet kabel frem får 230v kontakt fra landstrømmen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Jeg kan skrive under på at ikke alle båter er pottetett. Var nede og la en streng med fugemasse under luka over forpiggen igår, så kanskje det kan tørke litt opp der. har funnet et par andre steder også hvor jeg trenger finværet som skal være idag.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...