Salt Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Drikker ikke det vannet likevel. Tar med i kanner. Bruker snill frostvæske i tanken. Du bruker det kanskje til matlaging (ris- og potetkoking, f eks)? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Billa Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Du bruker det kanskje til matlaging (ris- og potetkoking, f eks)?Njet, det gjør jeg ikke. Kaffe og alt lages fra 2 medbrakte kanner. Men den frostvæska jeg henviser til er beregnet på konservering av tanker og jeg skyller gjennom før bruk. Tanken brukes til do, dusj, oppvask, vask etc Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Og kanskje tannpuss? Uansett, jeg har aldri siden jeg kjøpte min båt gjort annet enn å tømme tanker, slanger og kraner ved vinteropplagg. Og å kjøpe vann på flaske, har jeg aldri gjort. Jeg bruker vannet på tanken til alt der en trenger ferskvann, og har aldri blitt syk av det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
-Luna- Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Byttet lyspæren i lyskasteren. 700kr for en pære var ikke billig, men båttur uten lyskaster er risikosport i hummer sesongen :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
sap_2000 Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Vinterkonserverer båt med varmtvannstank for første gang i år og lurer på om jeg gjør dette riktig. Åpner kran etter kran, en om gangen og tapper kald og deretter varmt vann til jeg hører og ser at det er tomt. Deretter fyller jeg totalt 18 liter frostvæske blandet til 50% ned i ferskvannstanken og kjører på nytt gjennom alle kraner til væsken er farget..Har alltid tappet og drenert hele systemet og blåser gjennom alle kretser med trykkluft til slutt. Etter drenering kobler jeg rørene sammen igjen og kobler inn kompressoren og setter 2 bar trykk på hele systemet. Den tomme vv berederen blir da en fin trykktank. Går så og åpner én og én kran i flere runder samt en kobling jeg har rett ved pumpa. Til slutt kobler jeg fra pumpe og bereder igjen og kjører pumpa tørt i noen sekunder. Er ikke en dråpe igjen noe sted når prosessen er ferdig. Problemet med å kjøre frostvæske gjennom systemet slik jeg se det: Når du heller frostvæske på vanntanken så må man huske på alt som pumpes inn i varmtvannskretsen først skal gjennom en allerede full varmtvannsbereder og fortrenge/ blande ut alt vannet der før det kommer videre til rørene og videre ut til kranene. Da tror jeg det ville gått med meget stor mengder frostvæske om man skulle være sikker på at man fikk tilstrekkelig blandingsforhold helt ut til f.eks blandebatteriet i dusjen. Om berederen er på 40 liter tror jeg ikke jeg hadde følt meg trygg (uten å måle) før jeg hadde kjørt gjennom 60 liter minimum, og det hadde blitt uforholdsmessig dyrt. VV beredere har som regel innløp i bunn og utløp i topp, så de må dreneres ved å løsne det laveste røret, som regel innløpet (ta begge for sikkerhets skyld). Ofte sitter det også en enveisventil mellom pumpe og VV tank som må fjernes for å få drenert skikkelig. Endel blandebatterier til dusj (av typen man har hjemme) har enveisventil inni seg så man greier ikke å blåse luft "baklengs" gjennom batteriet. Må blåse i samme retning som vannet normalt går med andre ord. Redigert 27.Oktober.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Hos meg er det montert et T-stykke på slangen som går til vv-bereder fra badet. Når jeg har tømt det jeg kan med trykkvannspumpa, kobler jeg jeg fotpumpa til gummibåten på T-stykket, åpner alle kraner, og pumper til det ikke kommer noe mere vann, kun luft. Fiks detalj fra forrige eier. Redigert 27.Oktober.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Bruker alltid trykkluft slik at siste rest av vann blir borte i systemet. Enkel å grei metode. Setter også trykk på systemet og åpner en og en kran. Det stedet som oftest blir glemt er dusjen på plattformen. Men der er det heldigvis ikke sjulte rør og lett å fikse. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Dobbelpost Redigert 27.Oktober.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
chrisrik Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Måkka snø! ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Svensk Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Tagit ur propelleraxel för byte av cutleslager. Tänk vad mycket jobb ett fiskesnöre kan lava. Vårputsen är i full gång de dagar inte vädret tillåter husreparation och hummerfiske. Hoppas att båt o hus skall vara färdigt till mitten av januari när vi drar mot varmare breddgrader. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Hentet alt av puter , dyner og sofa skum , på tide å starte vintersesongen.....med bygging av ny pentry og forhåpentligvis ny seng ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
KARILLA Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Montert diverse lys som skal gjøre det triveligere å være på tur i de mørke månedene. Mer lys til kokken :-) Leselys Nå nytter det ikke å skylde på lyset om en skulle være uheldig i trappa :-) Litt led under benken også. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bonus Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Kjørt en tur utom Fuglevik Marina for å toppe dieseltankene og tømme / skylle septiktanken. Skiftet olje, oljefiltre, veivhusventilasjonsfiltre og luftfiltre på begge motorene. Klar for opptak og vinterdvale neste uke Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Igår ble den tatt opp :( Og idag ble det utført oljeskift, filterskift og konservering! Samt at det nytrekte inventaret begynner og komme på plass :) Ser ut til å bli veldig bra :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Trophy Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Skrudd ut ødelagt lader :-( Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hebbelille Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 i dag har jeg vert å kjøpt eg septiktank, et steg nærmere å få fast toalett i båten, å kvitt den håpløse portapotien. bestilt septisklange og sett på toalett får å finne et som passer i rommet der den gamle sto. så blir det å trekke opp strøm til div ting som skal inn i båten, blant annet kabel frem får 230v kontakt fra landstrømmen. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Tom Rør Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Hatt båten på service hos Vollen Båtservice. Byttet oljer og filtre på motorer gearkasser, og generator. Fant også ut at det var lekkasje fra dusjen, så nå vet jeg hva jeg skal bruke helga til. Bytte fuger, så vi blir kvitt lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Etter att regnet har høljet ned sammenhengende snart ett døgn hvar jeg og kontrollerte båten for lekkasjer i vinduer og takluker.konklusjon er Pottetett ikke en dråpe er komt inn . Har en mistanke om att det er slettes ikke alle båteiere som kan si det same. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Jeg kan skrive under på at ikke alle båter er pottetett. Var nede og la en streng med fugemasse under luka over forpiggen igår, så kanskje det kan tørke litt opp der. har funnet et par andre steder også hvor jeg trenger finværet som skal være idag. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 14.November.2015 Del på Facebook Svart 14.November.2015 Montert "tappeplugger" på vannledningene for å lette tømming/frostsikring Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Tom Rør Svart 14.November.2015 Del på Facebook Svart 14.November.2015 Fuget i dusjen. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.November.2015 Del på Facebook Svart 15.November.2015 Solgt den! Litt trist dag men går vel over. Heldigvis virket ny eier som en god kar som vil ta godt vare på henne. Enda bedre at han er aktivt medlem her inne ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 15.November.2015 Del på Facebook Svart 15.November.2015 Slutt på båtlivet eller 3 fotsyken? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.November.2015 Del på Facebook Svart 15.November.2015 3 fot syken ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2015 Del på Facebook Svart 15.November.2015 (redigert) Solgt den! Litt trist dag men går vel over. Heldigvis virket ny eier som en god kar som vil ta godt vare på henne. Enda bedre at han er aktivt medlem her inne ;-) Den skal vel ikke tilfeldigvis østover til ny eier som hadde en Baltic før ;-) ? Redigert 15.November.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.