111baat Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Captain Chaos, kan du opplyse om fremgangsmåte, produkter og utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Plukket ned presenningen, montert kalesjedelen over styreplass. Venter på at marinafolka skal pusse sparklinga av skroget under vannlinja (etter sandblåsing - plastpest ) så jeg kan begynne med primer. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Captain Chaos Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Captain Chaos, kan du opplyse om fremgangsmåte, produkter og utstyr Startet med vask med Zalo. Så tok jeg en runde med Hempel Gelcoat Cleaner (Oksalsyre) og en børste. All gelcoat fikk denne behandlingen. Da ble jeg kvitt nesten all møkk, gulning i vannlinje, og mørke skygger. Rennerust forsvant også. Hadde da igjen noen få "skygger" og flekker etter bildekk, fendere, sko, osv.Tydelig at forrige eier hadde subbet litt borti her og der, men ingen skader og snakke om. Flekker og gummirester forsvant med aceton. Fenderlisten ble som ny. Da stod jeg igjen med et "rent" skrog, men oksidert og matt, både på blå stripe og resten av båten. Da ble det Meguiar's One Step Compund, på roterende maskin. 800-1200 RPM og medium hard pute. Tørket av for hånd (vel fruen tørket av for hånd), og gikk over 1 gang til på de mest matte flatene. Den var mest matt der fendere har gnisset over lang tid. Etter dette var resultatet ganske bra, men for å få en enda bedre finish tok jeg en lett runde med Autoglym/Selaclean standard polish. Her kjørte jeg med mykest mulig pute på nesten 1800 rpm på maskinen. Da var det egentlig om å gjøre å få dekket hele båten på kortest mulig tid, med minst mulig arbeid. Jeg bare sørget for god dekning og tynnest mulig lag for at fruen ikke skulle få så mye jobb å tørke av for hånd Jeg er kjent for å være omtenksom... Avsluttet med Autoglym/Selaclean hardvoks/gelcoat forsegler (tynnflytende) påført med poleringssvamp, og blankpusset med lammeullspute på maskin og fruens hånd igjen. Da kom virkelig den siste glansen. Den største og tyngste jobben var rubbingen med One Step. Jeg burde hatt en litt grøvre rubbing, men butikken var stengt og jeg hadde arbeidslyst... Tror jeg gjorde en bra jobb der, som gjorde voksingen og blankpussingen til en lek. Fordelen er at når jeg først har gjort dette blir det så fryktelig mye lettere neste år. Vask/polish og hardvoks. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Billa Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Launched....ligger i Engelsviken og drikker min første kaffe for året i båten. På vei hjem. Den ene trim retraktoren virker ikke. Den andre skiftet jeg i fjor. Rart, det virket når båten sto på land i høst. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
gmortens Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Nettopp kjøpt meg en (brukt) GRP 425 sprint. Bruksområdet er ishandling på nærmeste marina og litt øyhopping til avveksling fra hytta i juli. Litt liten båd, men sabla fin:) Pga små barn, mye mas og huskjøp har jeg vært bådløs i tre år = grusomt! Gleden var derfor enorm da jeg fikk lov å kjøpe båd igjen. Gleden var så enorm at jeg måtte polere den til tross for at den var nypolert ved innkjøp. Utover polering av nypolert båd har jeg solgt og kjøpt henger, vasket alle kriker og kroker inni, skiftet tauverk, fendere og bensinfilter. Gleden av å kunne drikke kaffi, vaske og pusse er ubeskrivelig. Og den er like stor i en 14 fots båt som en større:) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Her kommer bilder fra sjøsettingen På vei Forsiktiiiiiig, det blåser fra nord Ikke mist Trygt hjemme Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøfær Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 I dag fikk jeg ENDELIG den gamle thermic varmeren til å funke etter mye demontering, sjekking, måling og sjau. Begynte først å ryke fra utblås og så kom den gode varme følelsen. Da blir det ikke rå kveldsluft denna sesongen ?⚓ Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Har ikke gjort så mye med selve båten i dag, vår puss er ferdig å båten ligger på plassen sin, hatt to test turer med den, og sjekket at nytt vann inntak er tett og klart. I dag ble det bestilt nytt el-toalett, slanger og tank, den gamle portable saken skal vekk.... så ble det kjøpt lit nytt elektrisk som skal på plass i båten " 12v utak, 60cm ledd stripe som skal sys inn i taket på kalesjen" må ha tak lys :) Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Sjøfær Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Satte flaps på Classic'en. Blir bra å få løfta hekken og stabilisere rullinga ? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Launched....ligger i Engelsviken og drikker min første kaffe for året i båten. På vei hjem. Den ene trim retraktoren virker ikke. Den andre skiftet jeg i fjor. Rart, det virket når båten sto på land i høst. Flapsen satt fast i malingen. Nå virker den. Puh, der sparte jeg meg for mye styr Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøfær Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Flapsen satt fast i malingen. Nå virker den. Puh, der sparte jeg meg for mye styr ? Det beste er når det løser seg. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) Ned med presenningstativet. Sett på gulnet gelcoat - kan ikke vaske og ordne over vannlinja før undervannsskroget er primet; nå er det bare epoksy (ble slipt ferdig i dag). Så nå blir det priming og stoffing under, rensing og stell over vannlinja. Og krana kommer snart (neste lørdag ...) Redigert 20.April.2016 av Salt - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Benji Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Montert ny Garmin plotter, og fått satt den opp mot VHF. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bonus Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 ... satt den opp mot VHF. Pass på så du ikke møter deg selv i den andre enden da, .. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Kun 3,5 timer igjen til sjøsetting!!! Da går turen fra Son til hjemmehavnen på Hvaler. Hvis Benji er på jobb vil han høre jeg tar en VHF-sjekk i løpet av turen ;) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Benji Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Pass på så du ikke møter deg selv i den andre enden da, .. :-) Skjer stadig vekk det der, både på jobb og hjemme - og skjønner ingen ting av det :-) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Navic II Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Startet med vask med Zalo. Så tok jeg en runde med Hempel Gelcoat Cleaner (Oksalsyre) og en børste. All gelcoat fikk denne behandlingen. Da ble jeg kvitt nesten all møkk, gulning i vannlinje, og mørke skygger. Rennerust forsvant også. Hadde da igjen noen få "skygger" og flekker etter bildekk, fendere, sko, osv.Tydelig at forrige eier hadde subbet litt borti her og der, men ingen skader og snakke om. Flekker og gummirester forsvant med aceton. Fenderlisten ble som ny. Da stod jeg igjen med et "rent" skrog, men oksidert og matt, både på blå stripe og resten av båten. Da ble det Meguiar's One Step Compund, på roterende maskin. 800-1200 RPM og medium hard pute. Tørket av for hånd (vel fruen tørket av for hånd), og gikk over 1 gang til på de mest matte flatene. Den var mest matt der fendere har gnisset over lang tid. Etter dette var resultatet ganske bra, men for å få en enda bedre finish tok jeg en lett runde med Autoglym/Selaclean standard polish. Her kjørte jeg med mykest mulig pute på nesten 1800 rpm på maskinen. Da var det egentlig om å gjøre å få dekket hele båten på kortest mulig tid, med minst mulig arbeid. Jeg bare sørget for god dekning og tynnest mulig lag for at fruen ikke skulle få så mye jobb å tørke av for hånd Jeg er kjent for å være omtenksom... Avsluttet med Autoglym/Selaclean hardvoks/gelcoat forsegler (tynnflytende) påført med poleringssvamp, og blankpusset med lammeullspute på maskin og fruens hånd igjen. Da kom virkelig den siste glansen. Den største og tyngste jobben var rubbingen med One Step. Jeg burde hatt en litt grøvre rubbing, men butikken var stengt og jeg hadde arbeidslyst... Tror jeg gjorde en bra jobb der, som gjorde voksingen og blankpussingen til en lek. Fordelen er at når jeg først har gjort dette blir det så fryktelig mye lettere neste år. Vask/polish og hardvoks. /Chaos avsluttet du med lammeullspute? er ikke det litt røft? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Nei, kjører med nesten 0 trykk og ren pute kun til formålet. Gelcoatforsegler/hardvoksen er veldig lett å tørke av, og maskinen går fortere en microfiberkluten. Med all voksen jeg har fått på underveis så er jo båten ganske "hard" Der hvor restene sitter godt måtte fruen frem med kluten.... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Billa Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Vasket, dullet og småfikset. Dumt at havna i Son ikke har satt på vannet. Lurte meg over til Gullfiskene, men sprederen var kaputt og kapteinen kliss våt. Renset teak, på med Golden i morgen om det ser bra ut. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Harald83 Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Sjøsatt båten i dag. Hello summer ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 (redigert) Hentet båten på JarsløMarina. De har gjort en flott jobb med båten. Kjørte den hjem i god nordlig frisk bris Redigert 22.April.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Vaska bad og masterbedroom samt støvsuget og ryddet. Sengetøy er tatt hjem for vask. Så da er det igrunn klart for tur om en bare hadde hatt tid, helgene er fulle med konfirmasjoner og bursdager. Junior fulgte med og sjekket at alt ble skikkelig Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
lano2 Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Jeg vasket teakdekket i dag, ved å krysse meg rundt Lindesnes i kuling. Ligger nå i Korshavn, og hele vaskingen var gjort på 3 timer! Det fulgte med en god del salt på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Montert gjenge innsatts på pionerer og satt på rekker. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Har revet ut dassen og ribbet hele do-rommet for slanger og kabler og gamle lamper osv. Skal bygge det opp på nytt, male og legge ny dørk. Taktrekk blir en utfordring. Hvor finner man slikt for en billig penge? Er jo bare skai, ikke skrogtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.