Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg har skiftet olje og filter + dieselfiltre. Og så har jeg byttet alle slanger for varmtvann fra berederen. Flere steder inne i båten begynner teaken å bli sliten. Jeg fikk et tips om å bruke Jo-Ni møbelpolish, og etter litt testing ser resultatet helt utrolig bra ut. Så imorgen blir det å gå løs på problemsidene med en klut. Nå er det litt for mørkt, men etter en natt søvn i båten, er det bare å sette i gang. Og hva innehlder Jo-Ni? Jo, vaselinolje og White Spirtit!

 

Uten å skremme deg.. :-) Jeg brukte Jo-Ni i forrige seilbåten, som var en helt liten regnskog av teak. Før vinteropplaget en vinter tok jeg en ekstra runde med Jo-Ni. Det ble en litt fuktig og rå høst og vår. Hadde tørballer osv men ikke oppvarming. 

 

Ble passe sjokkert når jeg avduket på våren. Det var svertesopp overalt hvor jeg hadde hatt på Jo-Ni. Kunne faktisk se hvordan jeg hadde brukt kluten. 

------

 

Neppe Jo-Ni sin feil, men jeg skjønner ikke hvordan det kunne skje. Ikke uvanlig med litt svertesopp når en har et mindre opptimalt opplag men slike mengder og kun der det var Jo-Ni overrasket meg. Skulle tro det ble liggende noe biologisk materiale etter at det har tørket ut som svertesoppen kunne sette seg i. 

 

Ikke noe stort problem å få vekk. Tynn klorinblanding og vaske vekk. På med owatrol. 

Link to post

Jeg har skiftet olje og filter + dieselfiltre. Og så har jeg byttet alle slanger for varmtvann fra berederen. Flere steder inne i båten begynner teaken å bli sliten. Jeg fikk et tips om å bruke Jo-Ni møbelpolish, og etter litt testing ser resultatet helt utrolig bra ut. Så imorgen blir det å gå løs på problemsidene med en klut. Nå er det litt for mørkt, men etter en natt søvn i båten, er det bare å sette i gang. Og hva innehlder Jo-Ni? Jo, vaselinolje og White Spirtit!

 

Skjønner at du ikke har hatt så mye jobb med treverket tidligere Lars, men Jo-Ni er ikke for bruk i båt. Det er også svært dårlig holdbarhet på arbeidet.

Om teaken er lakkert, bruk varmluftpistol/skrape og fjern lakken. Puss overflaten pen med 240 papir og lakk på ny(om du vil ha lakk). Hvis ikke, bruk Owatrol D1 olje. Påføres med svamp.

Er den oljet, puss overflaten slik at den blir pen og bruk Owatrol D1 olje. Påføres med svamp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Der jeg har tenkt å bruke Jo-Ni, er det bare små "skader". På områder der det er verre, har jeg tidligere brukt Epifanes matt teaklakk som gir omtrent 100% lik overflate som det originale. Da pusset jeg bare lett over og brukte en klut ved påføringen. Et herpet bord ble imidlertid slipt/skrapet ne også med varmluft og ørten lag olje før ørten lag lakk. Og hvorfor Jo-Ni ikke skulle kunne brukes i båt, forstår jeg ikke. Er det pga. at det ikke står marine, ship eller noe slik i navnet? Hovedbestandelen er jo vaselinolje som brukes til utrolig mye både i båt og hjemme.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fordi jeg har prøvd det selv og kan skrive under på at resultatet er kortvarig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fenderlister ekstruderes stort sett i HD Polyetylen B'liten, og da kan du trygt vaske i Acetone.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg syntes det var en god idé å starte oljing av teaken i dag...... Ble ferdig med badeplatformen, da kom regnet..... Dette ble klinete. Men aceton fikser Golden Teak på gelcoat. Men er spent på om teaken blir skjoldete nå. I så fall får jeg ta en runde med Golden Teak Cleaner. Lokale fargesjappa har hele serien :yesnod:

Link to post

Ferdig med bunnstoff, polert den hvite delen av fribordet, brukt Hugo på den grå delen av fribordet (har igjen halvannen meter, som skal tas i morgen) - men den grå delen er noen steder så tynn at man ser det hvite under, så der skal nok renses og slipes ned og lakkes en annen gang (eller "etterpå", som man sier). Kran på lørdag, så masse rengjøring over fenderlista blir først når båten ligger på havet. Ille mye gulgrønne flekker; mye er vel resultat av sandblåsestøv som har blanda seg med regn. Da har jeg noe å ta meg til når vi ligger i havner på tur.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Vasket teak, klar for golden teak olje i dag om været holder. Byttet en vindusspylerslange som sa takk for seg etter 10 år i sola, renset fenderlista med aceton, sjekket over startbatterier og litt annet vårpussel :smiley:

Min fenderlist er veldig hard på oversiden, helt tørr og ru. Vil aceton hjelpe på dette, eller er alt håp ute?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Min fenderlist er veldig hard på oversiden, helt tørr og ru. Vil aceton hjelpe på dette, eller er alt håp ute?

 

Ville prøvd bremseveske, min erfaring er at det er vel så bra som aceton. Bare mer skånsomt, fibre fra filla smelter ikke inn i fenterlista som den gjør med aceton.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Så var den siste halvannenmeteren rensa, og forsøk med Ajax for baderom på dekk - og skrubb - viste seg å virke. Da skal det fortsette når skipet er på havet.

Styretau gjort klar i begge ender, ladekabel koplet fra landstrømsøylen og kveilet opp ombord. Så er skipet klart for løft og utsetting.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...