Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg fjerna råtten gummi cm for cm for å gjøre klar for teak :)

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

I går og i dag har jeg vasket ned skuta og lagt på en spraysealer på det meste av utvendige flater inkl vinduer. Ville gjøre dette nå før vokslaget fra vårpussen blir svekket og skit fester seg da sealeen ikke renser noe som helst.

 

Målet gjennom sesongen er "lettvasket båt" med så lite behov for vaskemiddler som mulig ved å holde flatene godt beskyttet slik at sørgerenner og annen møkk ikke fester seg.

 

Jo mer jeg har "forsket" på båt og bilpleieprukter blir det stadig klarere at det ikke er noen lettvint måte å holde en båt blank og beskyttet gjennom en sessong uten å vedlikeholde jevnlig. Vil heller legge inn jevnlige økter med vasking og forsegling/ voksing enn å måtte gå på med kraftige vaskemidler før ny runde med polering og voksing på ettersommeren da det er mye jobb.

 

Er spent på hvor lenge den holder i praksis i marint miljø før de hydrofobiske egenskapene svekkes og man må legge på en ny runde. Har hatt den på den ene bilen en måneds tid, og den preller fortsatt vannet rimelig bra.

Synes den er lett å jobbe med. La den på med en fuktig mikrofiberklut av den fine typen man gjerne vasker vinduer med som ikke legger igjen vannstriper. Da var det svært lite og polere av med tørr klut etterpå, så arbeidet gikk relativt kjapt i forhold til vanlig voksing.

Etterhvert blir kluten såpass mettet med produkt at man kan gni kjapt over rekker og annet og legge litt beskyttelse der også.

 

bilde

Vannskrekkdemo på Bonus sin meget strøkne 37 GM for et par uker siden.

 

https://youtu.be/_vhJbQtksdk

 

Til slutt bl det en innvendig runde med støvsuging og vask. Bruker grønnsåpe innvendig på bil og båt på alt utenom ruter. Lukter digg og gjør skai og skinn mykt pga oljene den inneholder.

Dash og frontvinduer er en jobb som ikke er egnet for en stiv og støl kropp, så den ble "satt bort", hehe ;-)

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post

Du har nok en stor fan-skare av følgere på dette prosjektet Dr. SAP. Keep us posted.

 

Du skriver at det er lett å legge på og tørke ren middelet og det kan gjøre det til en vinner om det holder 2 mnd. Kan se for meg 2 vedlikeholdsstopp i året og mindre vask og gnikk forøvrig.

 

Wet look?

Sushi

Link to post

Jeg tror SAP er inne på et mulig spor her. Spraysealeren som han prøvde på Bonus virket meget overbevisende og, ikke minst, veldig enkelt å utføre. I fjor prøvde jeg å vokse utsatt gelcoat oftere. Direkte etter enkel vask. Voksing er jo bare "kosejobb" sammenlignet med polering. Jeg vokset da en eller to ganger, avhengig av om overflaten var ren eller hadde spor av fordampningsrester av skittent regn og sorte striper. Slikt som den vanlige vasken ikke fjernet. Var overflaten 'skitten', ble påføringssvampen 'møkkete', prosessen dro opp fordampningsrester etter skittent regn og sorte striper. Tørket da av voksen litt før den tørket. Så påførte jeg ny voks med ren svamp (som da ikke ble skitten), og lot den tørke helt før jeg gned den av med microfiberklut.

 

Og, Bonus holdt seg hvit og blank hele sesongen.

 

Så, i år tror jeg at jeg skal fortsette med den prosessen, samt ekperimentere litt med spraysealeren som SAP viste meg.

 

Med ønske om en blank sommer ?

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Når dere går tomme for eksperiment flater så stiller jeg gjerne min båt til dispoisjon :-)

Jeg nøyer meg med Turtle wax sin blå voks shampo eller Autoglym sin voks shampo som vedlikehold - men jeg forstår av denne tråden at det ikke er godt nok...

 

Salt og sol i kombinasjon er nok en dødare på all polish og blanke flater. Et tips fra langturseilerverdenen er å blande litt edikk i vannet - da løser saltet seg opp ved vask.

Link to post

 

 

Billa: ja, det var spesielt det med hvor enkel den var å legge og få av igjen som gjør meg mest optimistisk med tanke på båtbruk. Metoden jeg brukte for påføring hadde nok ikke funket på en svart bil hvor alt synes. Men på hvit gelcoat ser man ikke om det måtte ligge igjen en aning film.

 

Kluten vred jeg jevnlig opp i bøtta da jeg vasket lett over hvert felt før jeg sprayet RL på klut eller flate. Vannet og kluten ble etterhvert ganske mettet av RL, så man fort kan fare over andre detaljer som rekker, antenner, lukerenner etc.

Gikk med ca 1,5dl i går, og da har jeg tatt det det meste over fenderlist på Karma som blir endel m2. Kunne sikkert brukt det dobbelte, men er for gjerrig, hehe. En 5dl flaske til 399,- bør da rekke til 2-3 runder på min båt som er helt ok om det funker så bra som jeg håper.

 

bilde

 

Holdbarheten gjenstår å se, men tror det uansett er viktig og ikke la møkk og salt steke seg inn over tid slik Bitteliten sier, men håpet er at man som oftest bare kan fare over med mikrofiberklut og rennende vann.

Det står ikke noe om UV beskyttelse som er gelcoatens verste fiende, så tror det er lurt å ha et lag med en god voks i bunnen (som man da forsegler med RL).

 

Bitteliten: når du sier blå Turtle, mener du da Super Vask som er tyktflytende som ikke blandes i bøtta, men brukes rett på svampen?

Et flott produkt som har den unike egenskapen at den tar møkk og renner samtidig som den legger igjen et beskyttende lagt av voks. Lukten får meg til å tro at den blandt annet inneholder parafin og Turtle sin originale voks.

 

Bruker den selv på bil og båt. På bilen om vinter og vår før polering og voksing, og på båten mot slutten av sessongen når renner ikke lenger går helt bort med vann eller vanlig voksshampoo.

Er også fin til fendre som ikke er alt for inngrodde.

Mvh. SAP

Link to post

 

Bitteliten: når du sier blå Turtle, mener du da Super Vask som er tyktflytende som ikke blandes i bøtta, men brukes rett på svampen?

Et flott produkt som har den unike egenskapen at den tar møkk og renner samtidig som den legger igjen et beskyttende lagt av voks. Lukten får meg til å tro at den blandt annet inneholder parafin og Turtle sin originale voks.

 

Bruker den selv på bil og båt. På bilen om vinter og vår før polering og voksing, og på båten mot slutten av sessongen når renner ikke lenger går helt bort med vann eller vanlig voksshampoo.

Er også fin til fendre som ikke er alt for inngrodde.

 

Det er den ja :-) 

 

på båten har jeg testet å vaske med våt svamp først, så skylle, så gå over med et tynt lag med voksshampo på nytt som så sitter på litt før jeg skyller. Det blir bra - og holder fint. Men  hvor lenge det holder har jeg sluttet å tenke på. Båten ligger i et utsatt klima med mye salt i lufta

 

(Jeg bruker Autoglym på bilen - hadde sort "lekebil" før - det var et  h.... Nå byttet i sølv - og det er deilig  :yesnod:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei

Har selv drevet med "detailing" av biler i mange år nå, og har etterhvert fått en god forståelse av temaet. Etter jeg fikk båt skjønner jeg at de samme reglene gjelder. Forskjellen er bare at lakken på båt er betraktelig hardere og tåler at man bruker hardere produkter.

 

Men; å bruke tulleprodukter som Turtlewax er bare bortkastet. Det blir kanskje fint der og da, men holdbarheten er ikke-eksisterende. I tillegg koster disse produktene omtrent det samme, og du må bruke utrolig mye mer av de for å få et tålig resultat. Ergo så er kvalitetsprodukter ofte billigere i det lange løp.

 

Hvis man får skitt på påføringspad når man legger voks så er ikke grunnarbeidet gjort godt nok. Og er ikke det gjort godt nok så blir holdbarheten på resultatet sterkt redusert. Proffene legger gjerne et eget produkt før de legger forsegling. Man kan og gå over med det som kalles IPA (blårens og vann), for å fjerne oljer og rester av polish mm. Det er viktig at det er gullende rent når forsegling (voks eller lakkforsegling) skal legges.

 

Dette reload-produktet er veldig spennende. Er jo nesten litt synd hvis det er tilsvarende bra som voks man må jobbe inn. Vil jo drepe en del av vår-kosen ;)

 

Ellers er det uendelig mange gode tips som er overførbart til båtvask på www.DCN.no

Redigert av fredsjo (see edit history)
Link to post

Men; å bruke tulleprodukter som Turtlewax er bare bortkastet. Det blir kanskje fint der og da, men holdbarheten er ikke-eksisterende. I tillegg koster disse produktene omtrent det samme, og du må bruke utrolig mye mer av de for å få et tålig resultat. Ergo så er kvalitetsprodukter ofte billigere i det lange løp.

Javel? Sier du A må du også si B ikke sant? Hvilket produkt anbefaler du som erstatning for Turtle?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Skal på hytta noen dager nå mot helga, så jeg regner med at det blir litt tid før jeg skal ut med båten igjen. Kjørte derfor gjennom begge motorene og agregatet med ferkvann for å skylle ut saltet og forhindre korrosjon. Har montert "quick flush" slik at jeg relativt enkelt kan kjøre motorene på ferkvann fra vannslange.

bilde

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

30 min siden: Hørte et knekk idet jeg skrudde inn ny sinkplugg i varmeveksleren.

Det viste seg å være loddingen som gikk mellom mutteren som er loddet på veksleren :-(

 

Humøret er på bånn, men veksleren skal ut i kveld!

Noen tips om hvor jeg kan dra i morgen (Oslo)? Radiatorservice eller andre?

 

 

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post

30 min siden: Hørte et knekk idet jeg skrudde inn ny sinkplugg i varmeveksleren.

Det viste seg å være loddingen som gikk mellom mutteren som er loddet på veksleren :-(

 

Humøret er på bånn, men veksleren skal ut i kveld!

Noen tips om hvor jeg kan dra i morgen (Oslo)?

Uff da, det var ikke noe kjekt å høre. Radiatorservice høres for øvrig ut som rett sted. Jeg får være litt forsiktig når dette gjøres og kanskje bruke en nøkkel til å holde igjen med når det gjøres...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Holde igjen med nøkkel var det første kompis (mekanikker) sa også ;-) tro meg, det skal jeg gjøre neste gang ;-)

Men den slapp alt for lett likevel.

 

Nå er veksleren ute og vi skal ta en kjapp kikk på den i kveld.

I uhellet priser jeg meg lykkelig over at jeg har god plass i motorrommet. Slangene på innsiden satt j*** godt.

 

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...