Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har vært innom Jysk og handlet overmadrasser til "ny"båten. Så i morgen blir det ut til og med skuta for tilpassning i forpiggen.... Litt usikker på hva som er lettest men er redd stanleykniven må med.  8 cm med skumgummi blir vel for tøft for saks. 

Har brukt en slik med stort hell; https://www.google.no/search?q=elektrisk+kniv&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwihtM6ap5DNAhUkJpoKHdHVCm0QsAQIJw

Link to post
Share on other sites

Har vært innom Jysk og handlet overmadrasser til "ny"båten. Så i morgen blir det ut til og med skuta for tilpassning i forpiggen.... Litt usikker på hva som er lettest men er redd stanleykniven må med.  8 cm med skumgummi blir vel for tøft for saks. 

 

En brødkniv er ypperlig til å kutte skumgummi, spesielt en slik med en bølget egg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En brødkniv er ypperlig til å kutte skumgummi, spesielt en slik med en bølget egg.

Takk for forslag med brødkniv. Hørtes lurt ut. Det ble saks da stanleykniven plutselig lå på bunn....?

Forøvrig gikk saks bra og jeg ser nå frem til å sove godt i skuta.

Link to post
Share on other sites

Løsna proppen i septikslangen bort til Jabsco-pumpa. Det var skikkelig digg å få ordnet det nå, rimelig lei av og måtte kjøre og tømme på sugestasjon. Løsningen som fungerte veldig greit var å pumpe luft med jollepumpa inn i lufteslangen, det fikset proppen lett. Hadde gruet meg til å måtte stake og ordne, men det slapp jeg. Takk til den som kom med pumpetrikset her tidligere.

Nå burde septikopplegget fungere godt i sommer. Tanken er rimelig ren etter manuell mekanisk rensing, pumpa fungerer og luftinga er åpen og fin.

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Signert kontrakt og fått overlevert nøkler til nybåten. Hentes til helga! Rene julekvelden.  :sailing:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Var med på sleping av "kontiki"-flåter fra en småspeiderleir på Tredalen til Dypedal i forgårs. Men plutselig pep det i alarmen. Hm. Varm motor, sa bildet på LCD-skjermen. Så gav det seg. Men det kom igjen senere, og gav seg. Så sjekket jeg kjølevannstanden, at det kom vann ut av eksosrøret, og sjøvannsfilteret (fjernet noen blåskjell og litt slam). Da jeg skulle fra hjemover fra Dypedal, kom det jamen signal igjen. OK, snu, tilbake, finne "nødhavn" der jeg nettopp hadde ligget, og tilkalle transport hjem. Hos Volvoforhandleren trodde de mest det kunne være impelleren, så nå har jeg to reserveimpellere. I dag var det tur til båten sammen med broren min for å sjekke om det ligger noe foran vanninntaket på drevet, og evt skifte impeller. Men først sjekka vi ferskvannskretsen igjen. TOMT i ekspansjonskaret! Oisann. Ja, da var det å fylle på et par liter, og starte maskinen for å se om det lekket. Etter en times gange med propellen i drift hadde vannet ikke sunket, og det sa ikke pip eller noen ting, så da dro broren min med bil tilbake til Verdens Navle, mens jeg dro utover Skjelsbusund med genuaen halvvegs ute (nordavind i dag), og så motoren av når jeg kom ut av sundet (og på igjen i Lauersvelgen). Vellykket hjemtur, så nå er det bare å følge med om det lekker ut mere, og fylle opp med frostvæske når eventuell lekkasjegrunn er funnet og utbedra.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Grunna første strøk. Begynner å bli rimelig klar for å vann under kjølen igjen.

 

Skulle bytte impeller. Men har ikke filla peiling på hvordan jeg skal få ut den gamle. Får bare sett ved hjelp av telefonen

 

 

 

Du kan jo bruke e vannpumpetang over impellergummien og lirke. Ellers finnes det impelleravdragere, har jeg sett.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er "bare" å trekke den ut ja. En tang som du kan justere avstanden på bruker jeg selv på min KAMD43 motor. Men den kan sitte ganske hardt. Du kan prøve å dra utover samtidig som du rikker bittelitt sideveis fra side til side.

 

Hvis du har kjøpt ny impeller hos Volvoforhandler skal du vel ha fått riktig? Husk å kline inn impellervingene og huset med smøringen som følger med impelleren og monter den med vingene i samme retning som du har idag.

Link to post
Share on other sites

Så det skal bare være å trekke den ut?

Ja, som Gabi skrev.

Det skal ikke være nødvendig med skruer gjennom impelleren. Den holdes på plass av lokket, og dreies rundt når motoren er i gang, fordi det er et spor i akselen på baksida av impelleren, og det passer med en detalj på en aksel som stikker ut i impellerhuset fra baksida.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...