Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Då har eg vert ein tur i båten og gjort litt eg og.

Fått på plass litt fleire solcellepanel:

bilde

 

Fått på plass ein sikring til ankeret:

bilde

 

Laga meg ein ny koblingskinne :

bilde

 

Spart mykkje plass med eit nytt grytesett som kan stables:

bilde

 

Så får me sjå ka eg skal finna på seinare i dag. No er da tid for ein kaffi kopp.

Link to post
Share on other sites

Ryddet opp i det elektriske anlegget i går. Har nå ett batteri til start og ett til forbruk  :thumbsup:

Forrige eier visste ikke hvordan det elektriske var koblet, og det to meg en kveld og finne ut av. Fortsatt en del igjen og ordne, men nå har jeg fått oversikt i ledningsspaghettien.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koblet fra forvarmer som trekker noe hinsides med strøm de første fem minuttene eller inntil temperaturen når 40 grader. Nå kan vi bare starte opp og dra, og ikke tenke på fare for lave spenninger ved bruk av thustere eller vinsj. Sikkert greit for motor og slippe tomgangskjøring hver eneste gang vi starter opp også.

Link to post
Share on other sites

Da dollbordgjennomføring til septiken ble montert i fjor, var fritt-fall-utløpsventilen fra septiktanken bevegelig. Nå lar den seg ikke rikke. Skal prøve med et rør som forlenger, men ikke så hardt at gjennomføringa ryker ...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Litt stolt av meg selv etter søndag. Jeg kalibrerte begge kompassene, som har vist opptil 30 grader feil. Trodde dette kom til å bli en forferdelig oppgave, men det gikk faktisk overraskende greit.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Vaska og satt inn jolla med "glanse-middel". I morgen skal den på vannet slik at den er klar til ferien starter på fredag  :cool:

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Montert "nye" motoren. 97 mod Mariner 50 m/ powertilt. Fikk tak i en Mariner 60 92 mod m/powertilt for 1000kr. Komplett motor, fungerte før den ble satt bort. Satser på å rengjøre forgassere og få meg en oppgradering. Litt typisk at jeg får tak i den noen timer etter jeg fikk montert min nye, menmen. ^^

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått limt og boltet på aluplate på hekken for å forsterke.(i går) Fått plastet noen sprikker på hekk(en meget dyktig kjenning som har gjort det) og jeg har fått grunnet aluplaten. Så i morgen er det lakking og forhåpentligvis montering av motor :)

www.scooterforum.no

Link to post
Share on other sites

De siste par dagene har jeg tatt service og sjekk i kjelleren for å få skuta klar til tur.

Bytter olja på motor 2 ganger året. Den ene før ferien, og den andre rett før opplaget så,det blir ca like mange timer pr skift. Giret tar jeg en gang i året. Reimer, kjølevæske etc ble tatt i fjor

 

Først giret, en ZF 63A.. Sikkert unødvendig og bytte olje årlig, men har valgt å følge boka.

 

1467237303.jpg

1467237338.jpgZF foreskriver en ATF DX II eller III olje som skal oppfylle deres ML-TE 04D spec. Går 4 liter på giret.

 

1467238176.jpg

1467238214.jpg

Så var det motoren. Satt inn en fastmontert tømmepunpe i fjor som gjør jobben enklere og uten søl.

Pumpa suger fra en slange som går til tappepluggen i bunnpanna, så får ut tilnærmet all olje. Gikk over til Valvoline i år da maritim ikke fører Castrol lenger. All Fleet Extra 15w 40 heter den som oppfyller ACEA A7/ VDS3 og Cummins CES 20078 spec'en.

 

 

1467238886.jpg

1467238983.jpg

 

God følelse å se at den gamle olja er klar og fin selv om motoren nærmer seg 900 timer :-) fyller opp det nye filteret med nye olje så det tar kortere tid å få oljetrykk på første oppstarten

 

1467239128.jpgGikk så over reimer, kjøleveske, vannutskilleren samt tappet litt diesel fra bunnen av tankene. Heldigvis var det ikke noe tegn til grums eller vann denne gangen også :-) luft og veivfilter ble tatt i fjor og har indikatorer, så de ble bare kontrollert i år.

 

Til slutt er det skriving i loggbok og motorheftet.

1467239813.jpg

 

I kveld oppdaterte jeg software på nav elektronikken. Praktisk at det er mulig å opptadere alle enhetene i nettverket i en smell. Ikke så praktisk at I70 og P70 displayene må settes opp på nytt.

 

1467240645.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

bilde


Hengt opp ny baatplassenvimpel. Vimplene slites når man driver helårs båtliv. Har vært uten vimpel i over et år fordi det har vært vanskelig å få tak i ny.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da burde alt være veldig shipshape, SAP. Savner dog at du ikke signerte under påskriften på filtrene. Ble litt stusslig, synes jeg ...

Flaut. Hadde nettopp en alvorsprat med serviceavdelingen ombord ;-)

Er det innenfor Bunos-spec nå, eller må jeg sende servicemedarbeideren ned igjen?

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...