Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har det vært en trist dag. Trudelutt er tømt for alt av klær, dyner og puter osv. Og så tok jeg med all løs elektronikk som kartplotter, AIS transponder, TV osv. Samtidig ble det avtalt opptak torsdag i neste uke. Da blir hun plassert lett tilgjengelig slik at hun kan flyttes inn i hallen til Polyglass som har lokaler i selve havnen en gang i løpet av vinteren for å få montert baugpropell under kontrollert temperatur og luftfuktighet. Jeg håper det blir i løpet av november. Jeg får ikke pakket inn damen før arbeidet er gjort og hun er på plass igjen ute. Hva mer jeg får gjort før opptak er litt usikkert. Trude er i Kristiansund da moren er dårlig, og det går nok på det siste. Da blir det å få på vinterdekkene på bilen og dra til Møre når det er slutt.

 

Red. Da ble dagen enda tristere. Svigermor ble nesten 99 år, det manglet bare en uke. Så da blir det å finne frem mørk dress og legge om til vinterdekk. Den greieste ruten å kjøre til Kr.sund er vel E6 til Dombås, så E136 til Åndalsnes, riksvei 64 til Åfarnes, ferjer over mot Molde og strake veien til Kr.sund?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kondolerer Lars, trist, men slik er livet.

 

Reiseruten er helt grei, rett frem og vanskelig å kjøre feil.

Om du vil unngå ferge må du om Oppdal, Sunndalsøra og Tingvoll. Omtrent samme kjørelengde og kjøretid, men da får du ikke kaffepausa på ferga.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Uten ferge må jeg gjennom Gråura (ikke greit dersom det blir glatt) pluss den kronglete og elendige veien mot Tingvoll. Nei, greit med en fergepause. Har kjørt mye til Surnadal og Kr.sund, og det har vært greit med en pause på fergen Halsa/Kanestraum. Ellers blir det jo greit med turen om Åndalsnes. Den ruten har jeg faktisk aldri kjørt før selv om jeg vel har kjørt til Nordmøre hvert år de siste 30 årene!

 

Men tilbake til trådens innhold. Nå blir det vel å utsette opptak av båten neste uke. Begravelse på Nordmøre og opptak av båt på Østlandet går ikke sammen. Og til deg Wallas Service: Wallas kokeapparatet har ikke gjort et feilslag i hele sesongen. Og det er vel nå nesten på 120 overnattingsdøgn. Jeg skal sjekke loggen og telle opp etter hvert.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I dag har det vært en trist dag. Trudelutt er tømt for alt av klær, dyner og puter osv. Og så tok jeg med all løs elektronikk som kartplotter, AIS transponder, TV osv. Samtidig ble det avtalt opptak torsdag i neste uke. Da blir hun plassert lett tilgjengelig slik at hun kan flyttes inn i hallen til Polyglass som har lokaler i selve havnen en gang i løpet av vinteren for å få montert baugpropell under kontrollert temperatur og luftfuktighet. Jeg håper det blir i løpet av november. Jeg får ikke pakket inn damen før arbeidet er gjort og hun er på plass igjen ute. Hva mer jeg får gjort før opptak er litt usikkert. Trude er i Kristiansund da moren er dårlig, og det går nok på det siste. Da blir det å få på vinterdekkene på bilen og dra til Møre når det er slutt.

 

Red. Da ble dagen enda tristere. Svigermor ble nesten 99 år, det manglet bare en uke. Så da blir det å finne frem mørk dress og legge om til vinterdekk. Den greieste ruten å kjøre til Kr.sund er vel E6 til Dombås, så E136 til Åndalsnes, riksvei 64 til Åfarnes, ferjer over mot Molde og strake veien til Kr.sund?

Dette er den beste ruten til Kristiansund ja

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

 

... Den greieste ruten å kjøre til Kr.sund er vel E6 til Dombås, så E136 til Åndalsnes, riksvei 64 til Åfarnes, ferjer over mot Molde og strake veien til Kr.sund?

 

Jeg pleier å kjøre Romsdalen fra Dombås via Åndalsnes - Åfarnes - ferga over til Sølsnes - tunellen over Fannefjorden til Årø - og E 39 til Kristiansund.

 

Kondolerer!

Link to post

Litt på etterskudd, men tirsdag satte jeg på vinterkalesjen ettersom jeg må få reparert den som var på - glidelåser som løsner, sømmer som har gått opp osv.

 

Vinterkalesjen har jeg aldri brukt før, den fulgte med da jeg kjøpte båten og er den originale kalesjen fra 1974 - litt møkkete, men i overraskende bra stand! Uansett tettere enn den jeg hadde på.

 

Men den er som sagt fra 1974...

bilde

bilde

Link to post
Guest Avmønstret#

Gikk ut av sommerbåsen og over til vinterlagringsplassen, skal løftes opp på Torsdag. Er nå så blåskjellfarm at båten nesten ikke rikka seg i vannet. Skal bli spennende å se på elendigheten når vi løfter den :-) Og skal bli spennende å finmanøvrere inn i "båsen" for løft med traverskrana. 

 

Tok ut de siste matgreiene som ikke bør stå i vinter, tømte ferskvannstankene og fikk en god prat med fruen i bilen på vei hjem om hvilke oppgraderinger osv som bør gjøres i løpet av vinteren. 

---------

 

Nydelig vær og litt rart å gi seg så tidlig, på den andre siden så har vi knapt brukt båten i høst så... 

Link to post

Flyttet skuta over til vinterfortøynings båsen. Demonterte kranen på fly'en forhåpentlig for siste gang. Bardunene til denne er bare i veien der oppe og blir aldri brukt uansett.
Ellers fikk jeg tappet ut litt ferskvann av tankene, men sparte en del til å skylle kjølen med efter en vask.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Så var det dags for siste tur og opptak gjennom helgen og i går.

 

Møtte Bonus her på forumet i Moss. Veldig morsomt å møte hyggelige forum-folk face to face. Vet jo ikke hvordan dere ser ut. Det måtte jo være en ivrig kar siden han kom ut fra en av de få gjennværende båtene på brygga i Moss. Han tok bildet av undertegnede på årets siste tur.

bilde

 

Deretter til Søndre Brevik for opptak og transport på henger:

bilde

 

Så er det inn i teltet for første gang. Selv om det horisontale staget i gavlveggen er på mere enn 4,5 m så måtte vi ta ned lyskasteren på taket. Båter blir veldig høye plassert på henger. Foldeveggen falt også ned så vi lærte en del foran neste sessong.

bilde

 

Fikk vasket kalesjen innvendig og utvendig før opptak. Vanlig høst arbeid som bæring av puter, slått på avfukter, lagt varmeovn i motorrommet osv. Olje og filter er skiftet. Mekanikker kommer senere.

 

Har en stor jobb i år. Jeg må ta ut det store frontvinduet og erstatte svampepakningen mellom vindu og ramme.

Sushi

Link to post

Da er Prinsessa klargjort for den første snøen som er meldt her på Østlandet i morgen, trist men da kan vi se frem til varmere tider i April

bilde

Ups glemte jolla...

bilde

Men der fikk hun sitt varmeteppe hun også

bilde

Blått ble det også i alle slanger og gjennomføringer .

bilde

bilde

Bestemte meg for og bruke Biltema`s blå frostveske i år da den matchet håndtaket på gjennomføringene i år 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...