softice Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 (redigert) Så er sommeren startet. Fik søsat båden i strålende solskin. God sommer og sejlsæson til alle. Med venlig sejlerhilsen Jan Redigert 4.April.2017 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Vasket og ryddet, tur utpå e 5 uker stilleligge. Imorgen ski med barnebarn, og så ny kalesje og utpå igjen torsdag. Da ersommersesongen igang og vintersesongen ugjenkallelig forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Har fått meg skikkelig båtcaps Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Startet med vårpussen og hilst på Hulda i havna. Gøy å endelig møte den meget kusskapsrike mannen bak nicket i egen person og se den stolte skuta han egenhendig har bygget fra en haug med stålplater Har byttet undervannslysene da den ene gikk føyken i fjor. Var bekymret for kvaliteten på lysene da de kostet litt, men fant heldigvis årsaken da jeg demonterte det defekte lyset. Har nok vært for gjerrig med sikaen da det var kommet vann mellom lys og skrog. Lysene er tette i seg selv, men blir det fanget vann i tomrommet mot skroget blir det frostspreng når det er 20 blå og skuta står på land. Lesson learned (and payed). Kvelden gikk med til å vaske skuta fra topp til vannlinja. Ble svarte natta før jeg ble ferdig, så da er det bare resten igjen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hansi Svart 6.April.2017 Del på Facebook Svart 6.April.2017 I dag har jeg byttet den ene låsen på luke til motorrom. Startet motor, litt småpusling og sjekking av ting og tang. Er noe merkelig, for alt virker som det skal plutselig. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 6.April.2017 Del på Facebook Svart 6.April.2017 Har prøvd å få start på jollemotoren, en yamaha 2t 5 hk fra 06-07. Starter og går i 3-4 sek, å stopper den opp. Har tatt av forgasser og blåst reint, og den startet opp etter dette, men stopper jammen igjen. Utrolig irriterende. HAr ikke lyst til å kjøpe ny motor, men må ha den til å fungere. får prøve enda litt mer skruing i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 6.April.2017 Del på Facebook Svart 6.April.2017 Montert ny plotter Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
OC393 Svart 6.April.2017 Del på Facebook Svart 6.April.2017 (redigert) "Reparert" min Raymarine C70. Kun hvit skjerm ble fult brukbar igjen. Fant denne nyttige filmen på youtube: Redigert 6.April.2017 av OC393 (see edit history) Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
dennrick Svart 6.April.2017 Del på Facebook Svart 6.April.2017 Har kjørt et lass med ting vi skal ha med oss på tur. Båten er sjøsatt i Solbergelva i nærheten av Drammen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
gt19 Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Polert og vokset Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Vasket kalesjen og hengt til tørk i garasjen med avfukteren på fullt, bilen måtte selvsagt vike plassen igjen Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 På tur til østre bolærne ved Tønsberg, med nydelig solnedgang. Ca 15båter i havna Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
sap_2000 Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 (redigert) Polerer om dagen. I dag var det hekken og plattformen sin tur. Plattformen fikk juling av sola i fjor og var litt oksydert. Blir greit resultat, med ting tar tid... Hjelper ikke på "arbeidsgleden" at det renner inn bilder på telefonen fra såkalt gode kompiser som er på båttur i påskesola Sksl bli digg å få skuta på vannet over påske Redigert 8.April.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
WGM Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Frissy skrev On 06.04.2017 at 22.18: Har prøvd å få start på jollemotoren, en yamaha 2t 5 hk fra 06-07. Starter og går i 3-4 sek, å stopper den opp. Har tatt av forgasser og blåst reint, og den startet opp etter dette, men stopper jammen igjen. Utrolig irriterende. HAr ikke lyst til å kjøpe ny motor, men må ha den til å fungere. får prøve enda litt mer skruing i morgen.... Har du forsøkt å tappe av gammel bensin og fylle på ny ? 95 oktan bensin blir dårlig etter et 1/2 år og løsningen er ofte så enkel som dette. Selverfart fra gressklippere og snøfreser som gjerne står 7-8 mndr uvirksomme. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Satt på rengjort og impregnert kalesje, samt tatt av burka. Litt småplukk i påsken så er den klar. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Lagt siste hånd på klargjøringen idag, kun ett strøk til med bunnstoff på propellen så er alt klart. I morgen kommer kranbilen, så da er det bare å håpe på knallvær i påsken. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bassjohansen Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Har montert nye hjemmelagede rygger i salongen i min NB 870. Stoffet i de gamle var ødelagt av sollys, og mye vanskeligere å trekke om selv. Kostet meg 1200,-kr og litt arbeid i stede for 20 000,-kr for å få trekt opp hele salongen. Det blir, men ikke i år ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Satt ut båten. Sjekket at det nye sjøvannsfilteret i bronse og med glasslokk fungerte og at slangekoplinger er tette. Kult å se vannet strømme gjennom filteret! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Problemet med Solselle er at en må kople ifra solsellen før en kopler fra batteriet. Så i går loddet jeg inn to ledninger inn på ledningene fra Solsellepanelet og koplet de til generatorbatteriet. Så jeg kunne kople solsellen fra bank " B". og ha solsellen i midlertidig drift på generatorbatteriet. I dag var det en slisom dag, ca, 190 kg. batterier ut og inn i båten, kjenner at en ikke er like bøylig som før. Nå er Bank "A" og "B" i drift med SE1853 SØNNAK EXPERT HVR. Så var det bare og kople solselleledningene til bank "B" og frakople generatorbatteriet og isolere de. Mulig det er like dumt å kople også de til bank "B" . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Snusmumrikken Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Koblet opp alt det elektriske i båten. Nå fungerer kabinlys, 12V, pumpa, lanternene og turteller. Nå blir det snart sjøsetting! Tenker den er på sjøen ila Tirsdag, kommer ann på været. :-) Blir utrolig spennende med "ny" motor og "ny" båt! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Windy37GM Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Polert overbygget :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dennrick Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Igår pumpet jeg saltvann ut av motorrommet, og idag morges kom det en Volvo mekaniker på brygga og byttet o-ringen i impellerhuset. Alt iorden igjen og ingen dramatikk heller. Sjøsatte på torsdag og ved inspeksjon da var ting iorden. Men på turen fra Drammen til Tjøme på ca. 3 timers gange i litt varierende fart så fikk jeg altså denne lekkasjen underveis. Ved inspeksjon av o-ringen var konklusjonen at det nok hadde gått litt fort da den ble satt inn da den var skadet av impelleren så det ut til. Det var vel 10-15 cm vann på det dypeste, så det gjorde ingen skade. Skal vaske med ferskvann og tørke ordentlig opp igjen. Og skaffe meg et kamera i motorrommet tror jeg. Og åpenbart har jeg ikke auto lensepumpe innstallert. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Ms Fortuna Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Endelig fått reparert takluker og byttet glideklosser, som har vært fraværende noe tid... Skikkelig frustrerende pitlejobb, med skruer som satt dønn fast. Men jammen fikk man det til etterhvert, og 8 nye plastikk ruller er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Kranglet med tett septik, full tank og får ikke en dråpe ut... Foreløpig 1 - 0 til septik, men ny runde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Bassjohansen skrev for 6 timer siden: Har montert nye hjemmelagede rygger i salongen i min NB 870. Stoffet i de gamle var ødelagt av sollys, og mye vanskeligere å trekke om selv. Kostet meg 1200,-kr og litt arbeid i stede for 20 000,-kr for å få trekt opp hele salongen. Det blir, men ikke i år ? Flott stykke ærbe'! ?⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.