Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I går ble det fylling av diesel og skifting av impeller på fremdriftsmotor. Imelleren er av typen Sherwood og sitter i en Sherwood pumpe på en QSB 5.9

Den har nå sittet på samme plassen i 3 sesonger og det kan se ut som et perfekt interval da alle vingene er intakte, men de har begyt å få fasongen til huset samt "rynker" på innsiden.

Med en pris på Kr. 1350,- så er ikke dette en impeller man skifter hvert år. @sap_2000 Jeg endte opp med å kjøpe samme avdrageren som du har og den var genial. Bare å skru den inn og fortsette å skru helt til impelleren er ute(for de som ikke vet, denne impelleren har gjenge-parti i senter hvor man skrur inn en slags gjenge-stang av plast med et påstøpt håndtak).

590c6500300f7_Impeller2017.jpg.4ebfbcc8a1f4dca57cde6a7ce813afa1.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har satt av helga til vedlikehold. Bytte septikslanger og servicekit på septikpumpa samt montering av nyinkjøpt autopilot står på programmet. Har halvannen times kjøretur ut til båten, tok enda litt lengre tid i dag pga fredagstrafikk og veiarbeid. 

 

Vel fremme, før jeg rakk å bære ut av bilen begynte jeg å tenke: Drillen, ble den med mon tro? Selvfølgelig ble den ikke det. 

 

Så startet rekalkuleringen av planene. Trenger jo ikke drill for å bytte septikslanger. Da får jeg gjort det i alle fall, så får jeg heller ta autopiloten en annen helg. 

 

Men, så kom tvilen tilbake. Septikslangene, var de blitt med? Selvfølgelig ikke. Og ikke slangene til autopiloten heller. 

 

Så nå sitter jeg her med en kald en og lurer på hvem f**n jeg skal skylde på for dette her. 

 

Blir nok en biltur hjem i morgen for å hente saker og ting. ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Endelig fått båten på vannet. Den var klar tl utsetting tidlige forrige uke - hadde ønske om uke 17. Ventet et par uker i fjor høst med å ta opp båten for å komme tidlig ut i år. Passe sur i går da jeg ikke hadde hørt noe om utsetting.

 

På vei hjem fra jobb. Telefon fra båtforeningen:

- Er båten klar til å settes på vannet?

- Ja

- Bor du langt unna?

- Nei, kan være klar på 20 minutter

- Fint da slipper vi å flytte båten din, fordi han som ligger innenfor deg skal ut! Da setter vi den ut båten din i stedet for å flytte den.

- ØØØØØ, planleggingen?? Er det mulig!

 

Men jeg fikk en fint start på helga med båttur fra opplagsplassen til båtplassen. Deilig med vindstille, 20+ grader og skyfri himmel.

 

IMG_2499.JPG.4b2615b5281a5deb4507df6f20cc0c43.JPG

Link to post

Montert lenseplugg i syrefast. Har gruet meg til denne jobben i nesten ett år. Er noe som strider markant mot å bore hull i skroget under vannlinjen, men ble heldigvis bra til slutt.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Ventiljustert cumminsen, dvs fått det utført av merkeforhandler.  

I manualen på min QSB 5,9 står det ventiljustering hver 5000 time eller 5 år.  Motoren min nærmer seg nå 1000 timer.  

 

Har aldri skjønt relevansen til tidsintervallen, men synes 5000 timer er for lenge.  

Drøftet dette med med en cumminsmekanikker på båtmessa i år, som mente dette burde gjøres første gang etter 250-500 timer. 

 

Jeg gjør det aller meste selv med båt og motor, men akkurat dette føler jeg det er best at gjøres av fagfolk med kvittering på jobben.  Ventiljustering er ikke rocket-science, men det kan bli en stor konsekvens om det ikke blir gjort riktig.  

 

Jobben var helt grei (for de som kan det) og tok et par timer inkl kjøring for mekanikeren.  Jeg hadde fjernet alt av luker og reimdeksler, så selve justeringen tok vel bare en halvtimes tid. 

 

Alle ventilene hos meg var innenfor spec, men noen av de begynte å nærme seg den nedre del av toleransen, så det var greit å få gjort dette nå ...om ikke annet enn for roen i sjela :giggle:

 

 

 

IMG_9837.JPG

IMG_9836.JPG

Mvh. SAP

Link to post

Hvem brukte du til dette @sap_2000 ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
25 minutes ago, VannTro said:

Hvem brukte du til dette @sap_2000 ?

 

Vollen Slipp. Var Christian (Zabrowski) jeg pratet med på messa. Vi ble enige om at han var den som skulle utføre håndspåleggelsen :saint:

 

Var plankekjøring, og hadde det ikke vært for at jeg vil ha et papir på jobben, hadde jeg nok gjort det selv neste gang.  

 

En ting som med fordel kan sjekkes når dekselet er av, er kablene inn på dysene.  

På den ene dysa var kabelskoene (gummibelagte) skrudd slik at de krysset hverandre.  Antagelig en som var litt kjapp mandags morgen på fabrikken.  

 

De er jo isolerte, men det blir kortslutning og potensielt ødelagt dyse eller ECU om de får kontakt.  Er jo litt vibrasjoner i en motor.  

 

Mvh. SAP

Link to post

Fått skikkelig liv i Wallas varmeren ved å koble bort pickup fra dieseltanken og på med ny slange fra en kanne fritidsparafin! 

Null røyk og slutt på plunder med flame out. Aldri mere diesel på varmeren. 

 

Varmeisolert eksosslangen siden el-kabler var lagt opp ubehagelig nært... 

 

konkludert med at håndrekka må ha blitt montert før dekket og innerliner ble heist nedpå skroget... må sette hull i innerliner for å komme til strammemutter... hmmm gjennomtenkt... 

Link to post
sap_2000 skrev 34 minutes ago:

 

Vollen Slipp. Var Christian (Zabrowski) jeg pratet med på messa. Vi ble enige om at han var den som skulle utføre håndspåleggelsen :saint:

 

Var plankekjøring, og hadde det ikke vært for at jeg vil ha et papir på jobben, hadde jeg nok gjort det selv neste gang.  

 

En ting som med fordel kan sjekkes når dekselet er av, er kablene inn på dysene.  

På den ene dysa var kabelskoene (gummibelagte) skrudd slik at de krysset hverandre.  Antagelig en som var litt kjapp mandags morgen på fabrikken.  

 

De er jo isolerte, men det blir kortslutning og potensielt ødelagt dyse eller ECU om de får kontakt.  Er jo litt vibrasjoner i en motor. 

 

 

Hehe, det var i hvert fall greit valg av mann ?

Jeg er i rute for samme jobb, så jeg tar nok en telefon dit å spør om han ikke skal ta en til nå som han er varm i trøya ?

Fint at du nevnte det med kabelsko, da sover jeg godt om nettene fremover!

Neida, kjekt å være klar over slikt, sannsynligvis er det sikkert i orden, men det får man konstatert når toppdekslet skal av. Får håpe jeg klarer å vente til de har tid med å dra av dekslet.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
1 minute ago, VannTro said:

Fint at du nevnte det med kabelsko, da sover jeg godt om nettene fremover!

Neida, kjekt å være klar over slikt, sannsynligvis er det sikkert i orden, men det får man konstatert når toppdekslet skal av. Får håpe jeg klarer å vente til de har tid med å dra av dekslet.....

 

Om Imovane ikke sikrer nattesøvnen fremover, er det 6 bolter så er ventildekslet av.

Og når det først er av, så er det bare å dra bladføleren ut av baklomma og sjekke at du får gjennom 0,10 og 0,20. 

Er TDC merke på svingningsdemperen i front av motor, så lett å finne utgangspunkt.  

Skal sjekke selv om noen gangtimer for moro skyld.

Mvh. SAP

Link to post

Er det samme åpniga på både innsug og utblås altså ? Jeg har nemmelig ikke imovane i nattbordskuffen ?

 

Er det ikke shims her, er det justerbart ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...