Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

vasket båten nok en gang etter nattens nedbør som forhåpentligvis var det siste på en liten stund.  

 

La så CarPro ReLoad over hele skuta.  Dette er en spraysealer som kan legges på våt eller tørr og preller vann som fy.  

 

Å legge på tørt og polere bort som voks gir best holdbarhet, men i dag  tørket jeg og la på i én operasjon samt tok en ekstra runde på de mest utsatte flatene. 

 

Byttet viskere også.  Kjøpte Biltema sine Aerodynamic med spoiler som skal ligge fjellstøtt i høy fart. Viktig på en Trawler :giggle: 

 

Trenger sjelden å bruke viskerene da ReLoaden er meget effektiv også på glass, men alltid kjekt med gode viskere i båt  :yesnod:

IMG_9983.JPG

IMG_9986.JPG

IMG_9988.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Våget meg til å prøve på ventiljustering. Hadde utstyrt meg med servicemanual og sett et par videoer på Youtube av justering av et par andre motorer. Så jo ikke så vanskelig ut, og det stemte. Andre hadde gjort det vesentlig raskere, men nå fikk jeg lært noe nytt denne helga også. Neste jobb er registerreim. Mulig jeg ber om litt hjelp av familiemedlem, men det ser jo overkommelig ut.

Link to post

Jeg byttet også til gul for et par år siden bl.a for "peace of mind"

ang pitting korrosjon på linerene.  

 

Viktig å skylle godt som du gjør.  Et lite tips når du er klar for ny frostvæske.  Ikke bland 50:50 på forhånd da det antagelig er igjen noen liter vann i bunn av blokka du ikke får ut. 

 

Finn ut kapasiteten på systemet og sørg for at du får på 50% av det i konsentrat.  

Systemet mitt er 25 liter pluss bereder.  Jeg fylte på 13 liter konsentrat og så resten med destillert vann (batterivann).  

 

Motoren blander fint sjøl :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Jeg byttet også til gul for et par år siden bl.a for "peace of mind"

ang pitting korrosjon på linerene.  

 

Viktig å skylle godt som du gjør.  Et lite tips når du er klar for ny frostvæske.  Ikke bland 50:50 på forhånd da det antagelig er igjen noen liter vann i bunn av blokka du ikke får ut. 

 

Finn ut kapasiteten på systemet og sørg for at du får på 50% av det i konsentrat.  

Systemet mitt er 25 liter pluss bereder.  Jeg fylte på 13 liter konsentrat og så resten med destillert vann (batterivann).  

 

Motoren blander fint sjøl :yesnod:

Takk for tips. Har vannvarmer og bereder så det å være noen liter ekstra der. 

 

Blir skylling to/tre ganger i morgen og så ny veske. Motoren tar 16 liter + bereder + vannvarmer og defroster. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Just now, Sjøbliss said:

 

Blir skylling to/tre ganger i morgen og så ny veske. Motoren tar 16 liter + bereder + vannvarmer og defroster. 

 

God plan :thumbsup: 

umiddelbart synes jeg 16 liter høres lite ut på en 5,5 liters 6'er som D6, men står det i boka, så stemmer det nok.  

Min 5,9 liters cummins tar som sagt 25 liter frostvæske. Ved tapping av alle mulige punkt får jeg ut ca 19 liter, så 6 liter blir igjen.  

 

Skal bytte til neste år igjen da det har gått 3 år.  Blir å skylle - starte - tømme inntil det som kommer ut er 100% rent vann. Ca 5-6 runder pleier å rekke. Så på med 13 liter konsentrat av samme gule type som sist, og så resten i form av destillert vann.

 

Sikkert ikke prekært med destillert vann, men det skal være helt fritt for oksygen, forurensninger og evt klor/ kalk.  Koster ikke all verden på 4-liters dunker på Biltema.  

Mvh. SAP

Link to post

Ja er nok 16 liter. Det er også akkurat det jeg får ut når jeg tømmer. 16 liter nesten på desiliteren etter jeg tømmer på begge motorpluggene.

 

Volvo snakker noe om å bruke natron i vannet ved skylling så skal prøve det også i dag. Har kjørt systemrens 2 ganger nå og 1 gang med radiatorrens. Vannet er nå 100% fritt for grønnfarge så skal skylle med natron vann og så noen runder med vann helt til jeg er helt sikker på at alt er ute. Håper det rekker med 2-3 ganger nå.... Må jo ha dratt 100 liter gjennom og det blir vel nesten 100 til ... 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

I ettermiddag var det jolla sin tur til å få vask og shine. I morgen skal den til vanns og bli med på langhelg-tur. Litt mer bruksvennlig for turer nå som den fikk Suzuki DF20 på hekken ?

20170523_215250.jpg.ac5c8b6f325c10806912147266fc6503.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...