Grand Banks jr Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Tok opp båten i dag. Dette var det eneste som hadde grodd på båten i år. Det er innenfor akseptabelt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Chiefengineer Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Startet på årlige motorservicen før vinteropplag og ilandsetting. Byttet sinkpluggene, forfilterene og dieselfilterene på begge motorene i dag. Nå blir det litt annet noen dager før resterende servicedeler, olje, filtere osv. skal byttes ved helgetider. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Tatt opp båten og bunnstoffet var like fint og ikke antydning til groe noe sted. Bra bunnstoff og mye bruk. Var en del rur på propellen, så den må pusses. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Hvilke stoffer har dere brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Bestilt montering av ny kartplotter, radar, multiinstrument, motorlanterne, ankerlanterne, TV antenne og nye EL kabler i masta, kostbart ? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) -Min D6-435 har fått ny motorolje. Det gikk med 20 liter - inkl. oljen som fyller i 2 stk. filtre. -Skiftet 2 stk oljefilter. -Skiftet innsats til diesel-forfilter - drenert diesel i vannutskiller. -Skiftet dieselfilteret. -"Lufting" av dieselsystemet. -Skiftet luftfilter. -Skiftet veivhusets luftingsfilter. Det som gjenstår - når den tid kommer, er å -La impelleren suge inn ferskvann gjennom sjøvannskretsen, og deretter -La impelleren suge inn frostveskeblanding gjennom sjøvannskrersen. Ett spørsmål til den som føler for å svare: Etter at 20 liter ny olje er hellet på, viser peilepinnen et oljenivå som desverre ligger bittelitt over Max. (Motoren skal ha 20 liter inkl. det som går til filterene.) Er det skadelig for motoren med litt for mye olje? Redigert 10.Oktober.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Jeg har pakket ny glødeplugg til Wallas kokeapparatet, klart til montering når vi ankommer Oscarsborg på torsdag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Joltus skrev for 3 timer siden: Hvilke stoffer har dere brukt? Jeg vet ikke. Kjøpte båten på vannet. Men den lå i Eidangerfjorden, og det er nok brakkvann (?). Er jo utløp av Telemarkskanalen. Båten ligger også i brakkvann der jeg har den (utløpet av Nidelva, Arendal), så det er nok medvirkende til så lite groe.. Det brune slimet (alger) var bare å vaske enkelt av med en grytesvamp og rennende vann. Rurene fjernet jeg med en plankebit som skrape. Tenker å etse vekk restene med litt saltsyre. Redigert 10.Oktober.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 jma001 skrev for 2 timer siden: Ett spørsmål til den som føler for å svare: Etter at 20 liter ny olje er hellet på, viser peilepinnen et oljenivå som desverre ligger bittelitt over Max. (Motoren skal ha 20 liter inkl. det som går til filterene.) Er det skadelig for motoren med litt for mye olje? Jeg ser det er flere som argumenterer for at D6-ern ikke bør gå med for mye olje, helst ikke over midt på merket på peilepinnen. Har vist noe med at det kan komme olje opp i veivhusventilasjonsfilteret. Om du føler for det kan du jo suge ut et par liter og ta vare på til bruk når det blir behov for etterfylling. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Frissy Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Joltus skrev for 12 timer siden: Hvilke stoffer har dere brukt? Hempel svart har jeg brukt. Veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Brigg skrev for 21 timer siden: Jeg ser det er flere som argumenterer for at D6-ern ikke bør gå med for mye olje, helst ikke over midt på merket på peilepinnen. Har vist noe med at det kan komme olje opp i veivhusventilasjonsfilteret. Om du føler for det kan du jo suge ut et par liter og ta vare på til bruk når det blir behov for etterfylling. -Har sugd ut 2 liter av motoroljen - siden peilepinnen viste litt over max. Og så får jeg kontrollsjekke nivået med peilepinnen i morgen. Videre har jeg -latt impellerpumpa flushe sjøvannskretsen med ferskvann, og -deretter latt impellerpumpa suge inn en frostvæske/vann-blanding (ca.35/65) i sjøvannskretsen. Eneste som nå ikke er gjort er sjekk av oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på giret. Nå kan jeg la båten bare ligge der på vannet i trygg forvissning om at det meste av vesentlig vedlikehold/sjekk er utført, eller? Redigert 11.Oktober.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Fått på plass Victron multipluss 12-3000-120, koblet til Color control gx, samt koblet det opp mot Internett :) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Vi har gått fra hjemmehavnen i Son til Oscarsborg. Senere i dag skal jeg skifte defekt glødeplugg til Wallas 95D kokeapparat. Vi har to platers kokeapparat for 230V, men det er jo greit å få Wallas'n iorden igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 jma001 skrev for 16 timer siden: -Har sugd ut 2 liter av motoroljen - siden peilepinnen viste litt over max. Og så får jeg kontrollsjekke nivået med peilepinnen i morgen. Videre har jeg -latt impellerpumpa flushe sjøvannskretsen med ferskvann, og -deretter latt impellerpumpa suge inn en frostvæske/vann-blanding (ca.35/65) i sjøvannskretsen. Eneste som nå ikke er gjort er sjekk av oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på giret. Nå kan jeg la båten bare ligge der på vannet i trygg forvissning om at det meste av vesentlig vedlikehold/sjekk er utført, eller? Husk frostveske i toalettsystem, tappe trykkvannssystem(varmtvannstank, dusjslange og blandebatteri ute, pumpe) før det blir kaldt da. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Gullfisk skrev 2 minutter siden: Husk frostveske i toalettsystem, tappe trykkvannssystem(varmtvannstank, dusjslange og blandebatteri ute, pumpe) før det blir kaldt da. Takk for omtanken, Gullfisk. Jeg har: Hellet konsentrert frostveske i toalettsystemet og i dusjbrønnen. Tømt ferskvannstanken på vanlig måte (ved å åpne kranene og la vannpumpa gå), og deretter slått av vannpumpa (sikringsbryter). Tømt varmtvannstank/blandebatteri ved å åpne tømmekranen. Ja, og så håper jeg dette er godt nok. Eneste som altså ikke er gjort er sjekk av oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på "Backslag" - giret, som befinner seg i bakkant av motoren. :-) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Tatt opp Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Bytta låskasse på døra til toalettet da den gamle takket for seg i låst posisjon. Bra døra var åpen da den svikta, vill fort blitt ubehagelig å bli stengt inne på do og vinduet er i minstelaget for alternativ vei ut. Fikk omsider skifta gløde pluggen i dieselvarmeren også, hatt den liggende en stund da den som var i bruk kun var midlertidig reparert og i dag så svikta den helt. Bestilt ny plugg til å ha i reserve. Blir fort kaldt om varmeren ikke starter i vintersesongen. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Brigg Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 jma001 skrev for 4 timer siden: Tømt ferskvannstanken på vanlig måte (ved å åpne kranene og la vannpumpa gå), og deretter slått av vannpumpa (sikringsbryter). Tømt varmtvannstank/blandebatteri ved å åpne tømmekranen. Ja, og så håper jeg dette er godt nok. Om du har termostatstyrt blandebatteri i dusjen kan det lønne seg å demontere dette og ta med hjem. Det er vanskelig å få ut alt vannet fra alle krinker og kroker inne i disse. Jeg har et helt enkelt blandebatteri som jeg monterer i dusjen i stedet for det termostatstyrte den delen av året det er risiko for frost. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Otto R Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Da har båten fått på seg vinterpresenning, greit å beskytte teakdekk. Begge toalett er også frostsikret, samt tømt vanntanker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Lars H. skrev On 10.10.2017 at 20.35: Jeg har pakket ny glødeplugg til Wallas kokeapparatet, klart til montering når vi ankommer Oscarsborg på torsdag. Og så somlet jeg meg til å montere glødepluggen, og apparatet startet på første forsøk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LuckyFalls Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Ikke jeg ... men noen har i alle fall "parkert" båten sin ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Satt opp dekkstativ. Gikk jammen fortere i år enn i fjor. Men i løpet av vinteren skal jeg merke alle deler slik at jeg slipper å prøve delene på forskjellig sted:) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 lenset Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
BOBO II Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Siste vask av prinsessa før vi pakker gamla inn. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Salt Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) Krandag i går. 14 båter på land med lysegrønn kran. "Salt" også. To sesonger i sjøen, rur og blåskjell bare på drev og logg-givere, og et avløpshull. Må være mer omhyggelig med stoffing til våren på disse stedene. Skroget hadde fått svart seajet 33, to omganger. Bare noe slim på. Redigert 15.Oktober.2017 av Salt satt inn bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.