BOBO II Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) I dag ble noe tid til overs på formiddagen. Fikk endelig begynt på tilpassning av ny og egenprodusert PVC presenning etter inpirasjon fra tråden til @Framtia målt opp for sveising av 5 deler samt borrelås slik at presseningen skal bli lettest mulig og få på plass. Redigert 15.Oktober.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
jma001 Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) jma001 skrev On 12.10.2017 at 12.55: Eneste som altså ikke er gjort er sjekk av oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på "Backslag" - giret, som befinner seg i bakkant av motoren. :-) Har fått sjekket nivå på kompressoroljen og på «Backslag»- giret. Nivå OK på begge, men på kompressoren synes jeg olja så nokså svart ut. Er dette normalt? Hvor ofte skal kompressoroljen skiftes? (PS! Har ikke manualen tilgjengelig, siden jeg spør om «hvor ofte») Redigert 15.Oktober.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 (redigert) Har prøvd et nytt Jabsco-toalett i sommer. Vi hadde et eldre (2003) Jabsco som vi ville skifte ut med et som støyet mindre. Vi valgte det siste fra Jabsco, et "Deluxe elektrisk toalett m/pumpemed Par Max-pumpe2.9 - 12 Volt. Den har stor bolle og gikk akkurat inn på plassen som er beregnet til toalettet. Det er relativt stillegående noe som også var ønsket. Her er toalettet kommet på plass. Nå er det bare justeringer før det skrus fast. Den blå/hvite beholderen på siden doserer automatisk middel i potten etter hver skylling. Men som vi ser på bildet liker fruen den blå/hvite kannen og gir en ekstra dæsj dann og vann. Jeg byttet ut den gamle septikslangene i sommer med nye. Den var nærmest tett etter 14 års tjeneste. Jeg har i de siste årene hatt godt med eddik i slangen, noe som holder urinstein unna og holder slangene rene med lenger levetid. Redigert 16.Oktober.2017 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Chiefengineer Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Det ble en lang dag med mye båtjobbing i drittvær. Tok båten på land, spylte ren bunnen og vasket hele øverskroget slik at alt er klart til polering når den kommer innendørs. Minimalt med groe i år. Fikk en shutdown på generator rett før opptak i morges, feilsøkte dette der årsaken var impeller. Dessverre ligger ny impeller i en kasse sammen med øvrige servicedeler hjemme. Ble tatt ut av båten for ei anledning for noen uker siden.... Fant samtidig ut av bunnventilen til generator gikk tregt og grepet noe "merkelig" så da ble den demonert og ny bunnventil montert. Rengjort div. spantrom i motorromsavdelingen. Sjekket alt av skrogsink/thrustere, ingen grunn til å bytte noe etter knappe 5 mnd. på sjøen siden forrige vinterlagring. Kjørt begge motorene gjennom med ferskvann (byttet olje/filtere/veivhusvent.filtere i går). Etter 10 minutter med FV hver kjørte jeg inn vann/glykolblanding. Deretter ble begge Halyard-silencerne forskriftsmessig tømt for all væske. Går ca. 15 liter i hver. Kontrollerte samtidig avrenning fra hylsekjøling. Jevnt og fint på begge akslingene. Peilet kompressorne for olje samt sjekket konsistensen på kompressorolja. Alt som nytt. Da gjenstår det bare for morgendagen å ta ned putene fra flybridge, åpne div. ventiler for lufting, åpne lukene til skutebunn for ventilering, ta av madrassene, tømme vanntankene, fylle glykol i div. avløp etc. Båten står uansett i frostfri varmhall gjennom vinteren så det er ikke grunn for å legge alt for mye i dreneringen. Til sist blir batteripolene frakoplet. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 (redigert) Oljeskift ble det også tid til. Bytter alltid vår og høst... Redigert 16.Oktober.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
janet Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 lenset Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Chiefengineer Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Bergstad skrev for 12 timer siden: Oljeskift ble det også tid til. Bytter alltid vår og høst... Da bruker du båten hele året mao.? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 I dag kom det nye trebens støttebukker under baugen og mellom roret og propellen, for å gjøre det hele mer stabilt enn med en vertikal plankebit hvert sted. De røde bukkene stikker seg ut fra den zinkgrå stålkrybba. Rødt er visst "in" i høst. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Bilder? (fargebilder) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Da er presenning på plass og båten vasker lett og da er alt gjort. Kan nå bare sette seg rolig ned og vente på april :) hva skal jeg huske på til neste år?? Merke stengene på presenningstativet så jobben blir lettere neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Landsatt, etter en båtsesong som av flere årsaker gikk i vasken. Kommer sterkere tilbake neste år. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Chiefengineer skrev for 9 timer siden: Da bruker du båten hele året mao.? Vet det er litt overkill, men syntes princessa fortjener litt ekstra ømhet vår og høst. Nei bruker ikke båten hele året men ligger på vannet. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Ja, det kaller jeg å kaste penger ut av vinduet, å bytte olje på en motor som står stille 4- 5 måneder? (eller bruker du kanskje båten kun 3 uker i juli?) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Det er bra noen holder liv i oljenæringen... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 hanto1 skrev for 2 timer siden: Det er bra noen holder liv i oljenæringen... He he .burde vel snart få noen aksjer i Statoil og Mobil snart som kompensasjon for godt kundeforhold.... Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Idag ble det oljeskift, pluss at jeg tømte båten for sengetøy, puter og klær. Imorgen er planen å skifte filtre for dieselen og ta med kartplotter, VHF, TV osv. med hjem. Og så får jeg ta en prat med de som driver havnen for å få avtalt en dag til uken for opptak. Men i dag tok det lang tid å komme seg hjem til Skjetten de 7 milene fra havnen i Son. Normalt går det unna på motorvei på 45min. Men nå er dett den fordømte Nordbytunnelen som er stengt for rehabilitering i min retning efter kl.1200. De ble mye stillestående og 1.gear kjøring rundt ved Nesset. Jeg brukte 1time og 25minutter! Jeg misunner ikke de som er avhengig å kjøre den strekningen hver dag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Billa Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Siste tur denne sesong. Tømt tanker, fylt diesel. Tatt hjem fender-list. Nydelig vær. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
KARILLA Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Hatt service på motoren så den er klar for vinter sesongen. 2600 kr + mva for arbeidet er til å leve med. Da fikk jeg nyttet hele dagen til å bygge vinterhage til fristerinnen ? Har forøvrig vært en fantastisk dag her vest i havet. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
janet Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 satt sammen og testet selvstarter, den funka Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lars H. Svart 19.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2017 Idag ble det skifte av dieselfiltre og en tur innom kontoret i havnen for å avtale opptak. Det blir på tirsdag til uken. Og så ble alt løst elektrisk og elektronisk tatt med hjem. Idag tok det ennå lengre tid hjem med omkjøring rundt Nordbytunnelen, 1time og 55minutter mot normalt 45 minutter. Jeg er glad jeg ikke er avhengig å kjøre den veien hver dag! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
paxo Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 I går gikk båten på land. Årets prosjekt var ankervinsj. I fjor var det nødlensepumpe. Ny kalesje ble kjøpt inn i august, men heldigvis ikke montert (pga. lite bruk). Den gamle ble svart og grønn i løpet av september... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 I dag gjør jeg ingenting, men i går før vi dro ut, måtte båten vaskes skikkelig.Vasket av alt løst sist søndag, etter helgeturen. Det må ha vært noe dritt i lufta da det regnet på mandag. Har aldri sett så mye svarte striper og støv på båten etter bare fem døgn. Tro om det kanskje var et eller annet luftbårent skitt, da det var rødaktig. Det utelukker veistøv som eneste synder. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Tro det eller ei, men det kan faktisk være sand fra Sahara. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Duppe skrev 10 minutter siden: Tro det eller ei, men det kan faktisk være sand fra Sahara. Skulle ikke forundre meg, da den var rød? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Det har vært nyhetsoppslag om at røyk/sot/aske fra skogbrannene i Spania og Portugal har blitt ført med vinden mot Skandinavia. Kanskje dette er forklaringen også her? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.