Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag ble noe tid til overs på formiddagen.

Fikk endelig begynt på tilpassning av ny og egenprodusert PVC presenning etter inpirasjon fra tråden til @Framtia målt opp for sveising av 5 deler samt borrelås slik at presseningen skal bli lettest mulig og få på plass.

 

 

20171015_130710.jpg

20171015_130726.jpg

20171015_130720.jpg

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
jma001 skrev On 12.10.2017 at 12.55:

Eneste som altså ikke er gjort er sjekk av oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på "Backslag" - giret, som befinner seg i bakkant av motoren.

:-)

 

Har fått sjekket nivå på kompressoroljen og på «Backslag»- giret.

Nivå OK på begge, men på kompressoren synes jeg olja så nokså svart ut. Er dette normalt?

Hvor ofte skal kompressoroljen skiftes? 

(PS! Har ikke manualen tilgjengelig, siden jeg spør om «hvor ofte»)

IMG_1875.JPG

IMG_1876.JPG

IMG_1878.JPG

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post

Har prøvd et nytt Jabsco-toalett i sommer. Vi hadde et eldre (2003) Jabsco som vi ville skifte ut med et som støyet mindre. Vi valgte det siste fra Jabsco, et "Deluxe elektrisk toalett m/pumpemed Par Max-pumpe2.9 - 12 Volt. Den har stor bolle og gikk akkurat inn på plassen som er beregnet til toalettet.  Det er relativt stillegående noe som også var ønsket.

 

Her er toalettet kommet på plass. Nå er det bare justeringer før det skrus fast. 

 

Den blå/hvite beholderen på siden doserer automatisk middel i potten etter hver skylling. Men som vi ser på bildet liker fruen den blå/hvite kannen og gir en ekstra dæsj dann og vann. 

Jeg byttet ut den gamle septikslangene i sommer med nye. Den var nærmest tett etter 14 års tjeneste. Jeg har i de siste årene hatt godt med eddik i slangen, noe som holder urinstein unna og holder slangene rene med lenger levetid.

 

 

 

Jabsco stor bolle.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det ble en lang dag med mye båtjobbing i drittvær.

 

Tok båten på land, spylte ren bunnen og vasket hele øverskroget slik at alt er klart til polering når den kommer innendørs. Minimalt med groe i år.

 

Fikk en shutdown på generator rett før opptak i morges, feilsøkte dette der årsaken var impeller. Dessverre ligger ny impeller i en kasse sammen med øvrige servicedeler hjemme. Ble tatt ut av båten for ei anledning for noen uker siden.... Fant samtidig ut av bunnventilen til generator gikk tregt og grepet noe "merkelig" så da ble den demonert og ny bunnventil montert.

 

Rengjort div. spantrom i motorromsavdelingen. Sjekket alt av skrogsink/thrustere, ingen grunn til å bytte noe etter knappe 5 mnd. på sjøen siden forrige vinterlagring.

 

Kjørt begge motorene gjennom med ferskvann (byttet olje/filtere/veivhusvent.filtere i går). Etter 10 minutter med FV hver kjørte jeg inn vann/glykolblanding. Deretter ble begge Halyard-silencerne forskriftsmessig tømt for all væske. Går ca. 15 liter i hver. Kontrollerte samtidig avrenning fra hylsekjøling. Jevnt og fint på begge akslingene.

 

Peilet kompressorne for olje samt sjekket konsistensen på kompressorolja. Alt som nytt.

 

Da gjenstår det bare for morgendagen å ta ned putene fra flybridge, åpne div. ventiler for lufting, åpne lukene til skutebunn for ventilering, ta av madrassene, tømme vanntankene, fylle glykol i div. avløp etc. Båten står uansett i frostfri varmhall gjennom vinteren så det er ikke grunn for å legge alt for mye i dreneringen.

 

Til sist blir batteripolene frakoplet.

Link to post

Oljeskift ble det også tid til. Bytter alltid vår og høst...

20171015_165502.jpg

20171015_165511.jpg

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

I dag kom det nye trebens støttebukker under baugen og mellom roret og propellen, for å gjøre det hele mer stabilt enn med en vertikal plankebit hvert sted. De røde bukkene stikker seg ut fra den zinkgrå stålkrybba. Rødt er visst "in" i høst.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

 

Da bruker du båten hele året mao.?

Vet det er litt overkill, men syntes princessa fortjener litt ekstra ømhet vår og høst.  Nei bruker ikke båten hele året men ligger på vannet.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Ja, det kaller jeg å kaste penger ut av vinduet, å bytte olje på en motor som står stille 4- 5 måneder? (eller bruker du kanskje båten kun 3 uker i juli?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
hanto1 skrev for 2 timer siden:

Det er bra noen holder liv i oljenæringen...

He he .burde vel snart få noen aksjer i Statoil og Mobil snart som kompensasjon for godt kundeforhold....

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Idag ble det oljeskift, pluss at jeg tømte båten for sengetøy, puter og klær. Imorgen er planen å skifte filtre for dieselen og ta med kartplotter, VHF, TV osv. med hjem. Og så får jeg ta en prat med de som driver havnen for å få avtalt en dag til uken for opptak.

 

Men i dag tok det lang tid å komme seg hjem til Skjetten de 7 milene fra havnen i Son. Normalt går det unna på motorvei på 45min. Men nå er dett den fordømte Nordbytunnelen som er stengt for rehabilitering i min retning efter kl.1200. De ble mye stillestående og 1.gear kjøring rundt ved Nesset. Jeg brukte 1time og 25minutter! Jeg misunner ikke de som er avhengig å kjøre den strekningen hver dag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Idag ble det skifte av dieselfiltre og en tur innom kontoret i havnen for å avtale opptak. Det blir på tirsdag til uken. Og så ble alt løst elektrisk og elektronisk tatt med hjem.

 

Idag tok det ennå lengre tid hjem med omkjøring rundt Nordbytunnelen, 1time og 55minutter mot normalt 45 minutter. Jeg er glad jeg ikke er avhengig å kjøre den veien hver dag!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I dag gjør jeg ingenting, men i går før vi dro ut, måtte båten vaskes skikkelig.Vasket av alt løst sist søndag, etter helgeturen.

Det må ha vært noe dritt i lufta da det regnet på mandag. Har aldri sett så mye svarte striper og støv på båten etter bare fem døgn.

Tro om det kanskje var et eller annet luftbårent skitt, da det var rødaktig.

Det utelukker veistøv som eneste synder.

 

C9DDC1C4-6910-4814-AA16-D2EBCA95A80E.jpeg

B02C400A-9E91-49C9-9456-D07CEC5C260D.jpeg

1ADAE9BC-743C-4034-ACB1-D356A1E39466.png

5D427C43-0040-4783-9B1F-869C4181EEFB.png

Link to post

Det har vært nyhetsoppslag om at røyk/sot/aske fra skogbrannene i Spania og Portugal har blitt ført med vinden mot Skandinavia. Kanskje dette er forklaringen også her?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...