Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ble gjort i helgen dette da, vaska, skura, rubba og polert skrogsidene.

 

Etter tips fra dere her på forumet, så ble "påhengsopphenget" på akterspeilet rensket og satt inn med hulromstectyl.

Propellen ble pusset slik bladene ble knivskarpe.

 

Dårlig vær gjorde at eg ikkje fekk sjekka om det ble økning i toppfart, men 39 knop i urolig sjø er tilstrekkelig på 14 fot :cheers:

Link to post

Dieselfiltere venter jeg med til det begynner å skrubbe. Vil tro jeg går lenge på tomgang etter at toppfarten begynner å avta.

Appropos skrubbe. Hvor mye toppfart taper du nå på høsten pga. groe i forhold til ren bunn og kalt vann på vårparten?. Sjøl tror jeg jeg har tapt omlag 4 kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

La også merke til den. Spennende. Benyttet et slags flyteelement tror jeg for å presse kosten oppunder bunnen. Kommer vel på messa til våren vil jeg tru?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg orket ikke tanken på å hoppe i vannet da mitt problem lå litt dypere enn Free sitt.

 

Starta trucken og vippa opp skuta for å finne grunnen til 10 knop fartsreduksjon og grunnen var åpenbar.....

 

rur.jpg

 

rur2.jpg

 

 

 

Så ble det høytrykkvasking, skraping og pussing.......

 

rurfri.jpg

 

rurfri2.jpg

 

Da er vi klar for neste helg med god fart på skuta igjen :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har skiftet en pakning i en varmtvannskran og fjernet en del tomme svenske ølbokser fra ferien. Jeg tror de yngler der nede i et stuerom. Fruen har vasket, og så har vi lagt på rent sengetøy og fylt opp vann for kommende helgetur. Nå har vi forhåpentligvis en lang fin båthøst i sikte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da jeg rotet litt rundt i skuffer og skap, fant jeg faktisk to pakninger i rett størrelse. Så jeg kuttet bort den dårlige pakningen og lirket forsiktig på en ny. Og så har jeg en god venn her på forumet som kan stanse ut nye pakninger til meg i alle mulige kvaliteter så lenge han får dimensjonene fra meg.

 

Jeg fant også en "innmat" for kranene som ikke er ødelagt, så nå har jeg reserve for det også. Dermed er vel problemet løst for en ny sesong. Og neste gang jeg er i båten (kommende helgetur) tar jeg med meg honeverktøyet og honer opp setet i alle kraner. Seatronic har en kran jeg likte, men hullavstanden for monteringen var 6cm mot det jeg har nå på 9cm. Og å begynne å støpe igjen med polyester og gelcoat for så å bore opp nye hull inn i de gamle, frister ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har tatt opp skjærgårdsjeepen. Lite groe, kun litt slim. Noe rur på akterspeilet ved motoren som er helt helt normalt. Tømt og vasket båt invendig og utvendig. Båt var ekstremt møkkete etter en regnfull sesong. Konservert motor. I ettermiddag ble den trillet inn i hus for vinteren i frostfrie lokaler. Neste båt blir vel tatt opp i slutten av neste uke regner jeg med. Same procedure... :sweat:

Link to post

Idag har jeg lenset targabøylen på flybridgen.

 

Ja, du leste rett:-)

Oppdaget vann på bysse-benken når jeg kom ombord, og den umiddelbare tanken var at det var vannkokeren som var synderen. Så den fløy rett ut gjennom døren.

 

Sjekket litt nøyere etter, og så at det piplet vann ut gjennom en lampett midt på skottet! Skrudde ned platen, og så at det kom vann ned langs kabelbunten som går videre opp på flybridge. Der oppe plukket jeg ut et mannlokk, og det viste seg at det stod vann i foten på targabøylen!

 

Det viste seg at vannet hadde kommet inn regnvann gjennom skruehullene til et løst kalesjefeste, og i det sinnsyke regnværet som har herjet i det siste, har det kommet så mye vann inni targabøylen at det til slutt rant ned gjennom et føringsrør fra flybridge og inn i skottet ved byssen...

 

Fikk fuget skruehullene, og skrudd kalesjefestet fast på nytt, og måtte bruke en liten pumpe for å fjerne vannet. Deretter var det på plass med en skotørker for å tørke ut fukten som lå igjen:-)

 

I tillegg byttet jeg ut kontakten på landstrøm-kabelen, da denne slo ut jordfeilbryteren når det regnet som verst.

 

Nå er båten klar for helgetur, og avreise i morgen:-)

Mvh
Simon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...