Eikes Startet 6.April.2010 Link til dette innlegget Startet 6.April.2010 Hei, I fjor hadde jeg alltid litt problemer med at motoren min var tungstarted når den var kald. Det gjelder en Volvo Penta 3,0 GL 2006 modell 135 hester. Når den er varm er det ingen problemer. Men, hvis den ikke har vært i bruk på en stund(trenger ikke være lengre enn fra dagen før) så holder den seg ikke på turtall når jeg starter den. Dermed må jeg ruse den opp selv og holde den høyt til den har blitt varm nok til at jeg kan slippe av gassen. Rett før jeg tok den opp for vinteren hadde den stått drøye 2 uker, og da var den veldig vanskelig å ha med å gjøre, etter mange forsøk måtte jeg bare ruse den skikkelig opp noen ganger, virket som den bare måtte renske seg litt opp. Nå som det da nærmer seg å få ut båten igjen, er jeg jo litt bekymret for dette. Siden jeg hadde problemer etter 2 uker, vil jeg tro 6 måneder kan by på store problemer. Jeg skal alikevel skifte plugger, olje, filter osv nå, så da lurte jeg på om det er noen som har hatt lignende problemer eller har noen forslag til hva det kan være? Og om hva jeg kan gjøre i samme slengen som jeg bytter resten. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Hva slags choke/primer er det på den? Fungerer det som det skal? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eikes Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 (redigert) Takk for hurtig svar. Nå spurte du forbi min mekaniske kompetanse beklageligvis.. Kjapp måte å finne ut av det på? Alternativt noe som kommer standard på disse? Finner bare nok kjapt om elektrisk choke.. Redigert 6.April.2010 av Eikes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Har ikke mest erfaring med innenbordsmotorer, men det er vel en form for choke eller primer funksjon for å justere opp blandingen ved kald motor? Som du kan aktivere manuelt ved en bryter, eller ved å trykke inn tenningsnøkkel etc? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eikes Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 (redigert) Ja, så vidt jeg har forstått kan man gjøre dette meg å gi litt gass før man starter motoren.. Har prøvd dette også, men ikke med noe spesielt hell. Alle forslag er mer enn velkomne.. En venn nevnte feil stilt forgasser. Redigert 6.April.2010 av Eikes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eikes Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Kan også ta med at det er noen ganger ved fullt gasspådrag det virker som den kveles, og jeg må slippe opp gassen. Alt dette kan jo kanskje tyde på noe med bensintilførselen, men ville ikke problemet vært der også ved varmstart da? Den brukes en del til vannsport, og da er det ingen problemer når jeg stopper og starter den mellom turer. Men, det medfører litt ubehageligheter mtp frykt for at den stopper langt ute og den begynner å drive for eksempel.. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 En forgasserrens er sikkert på sin plass :) En kald motor trenger feitere blanding (mer bensin i bensin/luft blandingen) for å gå pent, enn en varm motor. Det er det choken tar seg av. Det første som slo meg når du hadde problemer med å starte eller få en kald motor til å gå pent var da choken, men jeg vet desverre ikke hvor den sitter på motoren din. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eikes Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Takk for tips igjen, skal gjøre det også når jeg går gjennom den neste uke nå. Flere tips taes fortsatt i mot Har lest meg opp litt mer i instruksjonshefte nå, hvordan kaldstarte osv. Og jeg skal prøve litt mer når jeg får den frem, men det er fortsatt mer enn hva Volvo sier selv. Noen andre ting som det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 (redigert) Det scenarioet det høres svært typisk ut på eldre volvo penta uten choke. Nå er ikkje din så gammel men er ikkje så sikker på det er choke på den. Men uansett så skal du gi full gass en to tre ganger, prøv deg fram, FØR du prøver starte. Det som da skjer er at bensin blir sprøytet inn. Har den elektronisk tenning skal tru? Hvis ikkje ville eg sagt stiftåpninga er for liten Redigert 6.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eikes Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Ja, skal se om det kanskje gjør susen. Dog, det står at det er elektrisk choke på denne.. Jeg vil nødig bruke tusenvis på å ha et VP verksted feilsøke da den ellers ser ut til å være OK.. Kan det ha noe med bensintilførselen og noen justeringer der? Som jeg nevnte, så stoler jeg på en måte ikke helt på at motoren vil gå når jeg vil at den skal gå, og dette medfører at kanskje ikke båtlivet blir så idyllisk som jeg(vi) kanskje vil at det skal være.. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Andre ting du kan enkelt gjøre selv for å eliminere litt: - Bytt tennplugger - Ta kompresjonstest på alle sylindre - Sørg for fri bensinflyt frem til forgasserne (tette drivstofffiltre, knekk på slanger etc.). - Rens forgassere - Bensinpumpe fungerer som den skal? - Rengjør eller bytt luftfilter Et tips du kan prøve: Når motoren er kald og du normalt har vansker med å få startet. Gi den en dram (en bruskork bensin i hver sylinder) før du prøver å starte. Da har den iallefall mat nok. Jeg mener ikke at du skal gjøre dette hver gang, men hvis den kommer lettere med en dram så er jo problemet for lite mat til kald motor. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eikes Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Takk for svar igjen. Skal prøve dette når jeg får fikset det som fikses skal. Satser på å komme meg ut neste helg og være på vannet den helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 å pumpe med gasshendelen slik eg skriver tilsvarer å tømme en kork bensin i hvert hull. Å sjekke om choken virker er nå fort gjort. Ta av flammedemperen og sjå om spjeldet lukker. Samtidig kan du og sjekke om akselerasjonspumpene virker. Når du gir gass skal det sprute en stråle i hvert hull i gasseren. Du trenger altså en hjelper til å kikke eller gasse. La motor være avskrudd når du gjør dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Eikes Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Fått satt den på vann:) Etter å ha skiftet plugger, olje osv så har jeg ikke noe problemer med start lengre. Den går mye renere og er rett og slett bedre, men, i det jeg satt ut båten og var nokså glad skjedde det jo igjen. Dvs, ingen problemer på tomgang osv, men i det jeg satt den i gir døde den. Fikk start på den igjen, men måtte ruse skikkelig opp og den døde om og om igjen. Fikk til slutt hjelp fra en forbipasserende båt så jeg ikke dreiv for mye.. Men, etter å ha latt den gå varm virket det som den ville igjen. Fikk meg inn til havn og lå der, lot den bare gå på tomgang, etter en lang stund døde den igjen, men fikk start igjen. Bestemte meg for å få kjørt den litt, så dro ut og rusket opp litt, alt virket bra og den går klokkerent. Men, på vei inn igjen måtte jeg avverge den fra å dø noen ganger med å ruse opp den. Noen forslag til hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det den trenger er bare en god gammeldags tune up. Før det er gjort er det ingen vits å tenke på noe annet. Om den da ikkje oppfører seg kan en begynne tenke på evt feil Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Har ikke lest hele tråden, men noen som har tenkt på kondens? Siden motoren funker vekselsvis kan det være det ligger vannpærler å sperrer. Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 du sier den dør ut ved fult gasspådrag om du ikke minsker på gassen. Mener du da i det du gir gass, eller når den har kommet opp i full fart? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Har du kontrollert bensintilførsel og vann i bensin? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eikes Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Takk for svar. Korsnes: Ja, det er vel i grunn det, og har jo tatt en del av det nå, men vi får se, tidlig på sesongen enda:) Deiligerfjorden: Er vel dit vi har kommet vi også, men bensinfilteret ble tappet av før vi satte den ut. Men, skal på med kondensfjerner i kveld bare for å være sikker. Det er under pådrag fra bunn ja, i fart har den ikke noe problem. Kofalk: De fleste mener det er noe med bensintilførselen nå, så jeg får fått det sjekket. Vann skal være tappet men skal også på med kondensfjerner nå. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Kofalk: De fleste mener det er noe med bensintilførselen nå, så jeg får fått det sjekket. Vann skal være tappet men skal også på med kondensfjerner nå. Du kan også prøve å hente bensin fra ekstern tank og slange bare for å eliminere helt. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eikes Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Takk for tipset. Blir en del testing til helgen nå. Sommeren har ikke helt meldt sin ankomst til Trondheim enda.. Sitér dette innlegget Link to post
Eikes Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Tar opp igjen dette emnet jeg.. Da når sesongen begynner å nærme seg slutten har jeg opplevd at ett problem kommer snikende igjen.. Jeg får nå start hver gang og den går som ei klokke, veldig ren og fin lyd. Lettstartet og generelt grei å ha med å gjøre. Men, tidligere så har jeg nevnt problemer ved gasspådrag. Utover sommeren så løste dette seg av seg selv, men de siste ukene har dette nå kommet tilbake. Når jeg cruiser ut av havnen er det ingen problemer, men i det jeg skal gi på drukner den bare, og lar jeg den holde på dør den ut. Resultatet har blitt at jeg har lært meg til ett triks med å kjapt slippe opp gassen for så å gi på igjen. Da virker det som den henter seg inn og går fint. Ellers er det ingen problemer ved gange, og som sagt ingen ulyder eller noe lignende. Da jeg trekker opp wakeboard en del er jo dette relativt plagsomt også. Jeg har blitt veldig flink på trikset mitt, men det er jo helt klart noe galt. Tenkte ut i kveld og se på choken om det er den som henger seg opp og ikke slipper inn nok luft. Men, jeg tenker at siden den greier å hente seg inn så må det være noe annet. Er det noen som har forslag til dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Kan høres ut som om akselerasjonspumpa ikke fungerer skikkelig. Har du sjekket den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.