Jump to content

Tungstartet VP 3,0 GL

Eikes

Recommended Posts

Hei,

I fjor hadde jeg alltid litt problemer med at motoren min var tungstarted når den var kald. Det gjelder en Volvo Penta 3,0 GL 2006 modell 135 hester.

Når den er varm er det ingen problemer. Men, hvis den ikke har vært i bruk på en stund(trenger ikke være lengre enn fra dagen før) så holder den seg ikke på turtall når jeg starter den. Dermed må jeg ruse den opp selv og holde den høyt til den har blitt varm nok til at jeg kan slippe av gassen. Rett før jeg tok den opp for vinteren hadde den stått drøye 2 uker, og da var den veldig vanskelig å ha med å gjøre, etter mange forsøk måtte jeg bare ruse den skikkelig opp noen ganger, virket som den bare måtte renske seg litt opp.

Nå som det da nærmer seg å få ut båten igjen, er jeg jo litt bekymret for dette. Siden jeg hadde problemer etter 2 uker, vil jeg tro 6 måneder kan by på store problemer. Jeg skal alikevel skifte plugger, olje, filter osv nå, så da lurte jeg på om det er noen som har hatt lignende problemer eller har noen forslag til hva det kan være? Og om hva jeg kan gjøre i samme slengen som jeg bytter resten.

Kan også ta med at det er noen ganger ved fullt gasspådrag det virker som den kveles, og jeg må slippe opp gassen. Alt dette kan jo kanskje tyde på noe med bensintilførselen, men ville ikke problemet vært der også ved varmstart da?

Den brukes en del til vannsport, og da er det ingen problemer når jeg stopper og starter den mellom turer.

Men, det medfører litt ubehageligheter mtp frykt for at den stopper langt ute og den begynner å drive for eksempel..

En forgasserrens er sikkert på sin plass :)

En kald motor trenger feitere blanding (mer bensin i bensin/luft blandingen) for å gå pent, enn en varm motor. Det er det choken tar seg av. Det første som slo meg når du hadde problemer med å starte eller få en kald motor til å gå pent var da choken, men jeg vet desverre ikke hvor den sitter på motoren din.

Takk for tips igjen, skal gjøre det også når jeg går gjennom den neste uke nå. Flere tips taes fortsatt i mot :yesnod:

Har lest meg opp litt mer i instruksjonshefte nå, hvordan kaldstarte osv. Og jeg skal prøve litt mer når jeg får den frem, men det er fortsatt mer enn hva Volvo sier selv.

Noen andre ting som det kan være?

Det scenarioet det høres svært typisk ut på eldre volvo penta uten choke. Nå er ikkje din så gammel men er ikkje så sikker på det er choke på den. Men uansett så skal du gi full gass en to tre ganger, prøv deg fram, FØR du prøver starte. Det som da skjer er at bensin blir sprøytet inn.

Har den elektronisk tenning skal tru? Hvis ikkje ville eg sagt stiftåpninga er for liten

Redigert av Korsnes (see edit history)

Ja, skal se om det kanskje gjør susen. Dog, det står at det er elektrisk choke på denne..

Jeg vil nødig bruke tusenvis på å ha et VP verksted feilsøke da den ellers ser ut til å være OK.. Kan det ha noe med bensintilførselen og noen justeringer der?

Som jeg nevnte, så stoler jeg på en måte ikke helt på at motoren vil gå når jeg vil at den skal gå, og dette medfører at kanskje ikke båtlivet blir så idyllisk som jeg(vi) kanskje vil at det skal være..

Andre ting du kan enkelt gjøre selv for å eliminere litt:

- Bytt tennplugger

- Ta kompresjonstest på alle sylindre

- Sørg for fri bensinflyt frem til forgasserne (tette drivstofffiltre, knekk på slanger etc.).

- Rens forgassere

- Bensinpumpe fungerer som den skal?

- Rengjør eller bytt luftfilter

Et tips du kan prøve: Når motoren er kald og du normalt har vansker med å få startet. Gi den en dram (en bruskork bensin i hver sylinder) før du prøver å starte. Da har den iallefall mat nok. Jeg mener ikke at du skal gjøre dette hver gang, men hvis den kommer lettere med en dram så er jo problemet for lite mat til kald motor.

å pumpe med gasshendelen slik eg skriver tilsvarer å tømme en kork bensin i hvert hull. Å sjekke om choken virker er nå fort gjort. Ta av flammedemperen og sjå om spjeldet lukker. Samtidig kan du og sjekke om akselerasjonspumpene virker. Når du gir gass skal det sprute en stråle i hvert hull i gasseren. Du trenger altså en hjelper til å kikke eller gasse. La motor være avskrudd når du gjør dette..

• 2 uker senere...

Fått satt den på vann:)

Etter å ha skiftet plugger, olje osv så har jeg ikke noe problemer med start lengre. Den går mye renere og er rett og slett bedre, men, i det jeg satt ut båten og var nokså glad skjedde det jo igjen. Dvs, ingen problemer på tomgang osv, men i det jeg satt den i gir døde den. Fikk start på den igjen, men måtte ruse skikkelig opp og den døde om og om igjen. Fikk til slutt hjelp fra en forbipasserende båt så jeg ikke dreiv for mye.. Men, etter å ha latt den gå varm virket det som den ville igjen. Fikk meg inn til havn og lå der, lot den bare gå på tomgang, etter en lang stund døde den igjen, men fikk start igjen. Bestemte meg for å få kjørt den litt, så dro ut og rusket opp litt, alt virket bra og den går klokkerent. Men, på vei inn igjen måtte jeg avverge den fra å dø noen ganger med å ruse opp den.

Noen forslag til hva dette kan være?

Takk for svar.

Korsnes: Ja, det er vel i grunn det, og har jo tatt en del av det nå, men vi får se, tidlig på sesongen enda:)

Deiligerfjorden: Er vel dit vi har kommet vi også, men bensinfilteret ble tappet av før vi satte den ut. Men, skal på med kondensfjerner i kveld bare for å være sikker. Det er under pådrag fra bunn ja, i fart har den ikke noe problem.

Kofalk: De fleste mener det er noe med bensintilførselen nå, så jeg får fått det sjekket. Vann skal være tappet men skal også på med kondensfjerner nå.

• 3 måneder senere...

Tar opp igjen dette emnet jeg..

Da når sesongen begynner å nærme seg slutten har jeg opplevd at ett problem kommer snikende igjen..

Jeg får nå start hver gang og den går som ei klokke, veldig ren og fin lyd. Lettstartet og generelt grei å ha med å gjøre. Men, tidligere så har jeg nevnt problemer ved gasspådrag. Utover sommeren så løste dette seg av seg selv, men de siste ukene har dette nå kommet tilbake. Når jeg cruiser ut av havnen er det ingen problemer, men i det jeg skal gi på drukner den bare, og lar jeg den holde på dør den ut. Resultatet har blitt at jeg har lært meg til ett triks med å kjapt slippe opp gassen for så å gi på igjen. Da virker det som den henter seg inn og går fint. Ellers er det ingen problemer ved gange, og som sagt ingen ulyder eller noe lignende.

Da jeg trekker opp wakeboard en del er jo dette relativt plagsomt også. Jeg har blitt veldig flink på trikset mitt, men det er jo helt klart noe galt. Tenkte ut i kveld og se på choken om det er den som henger seg opp og ikke slipper inn nok luft. Men, jeg tenker at siden den greier å hente seg inn så må det være noe annet.

Er det noen som har forslag til dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...