Jump to content

Skulle jammen vært fisker og kjøpt billig 1030...


Kjetil1

Recommended Posts

Så nettopp på TV2 nyhetene om fiskere som er sleipere enn ålen. De kjøper seg turbåter som Viknes 1030/1080. Registrerer dem som fiskebåter omtrent uten å ha så mye som ei harpe ombord og dermed slipper unna både moms og hk-avgift.

Svindel på høyt plan, spør du meg!

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke "fiskerne" som er sleipe -- heller selgerne. Og Sjøfartsdir har med åpne øyne klassifisert disse båtene som 6D Fiskefartøy selv om de var klinkende klar over at de aldri kunne tilfredsstille kravene bl. a. til terskelhøyder, krengning mm. (dette kan ses med det blotte øye). Det pussige er at det er praksis for nektelse av avgiftsfritak fra Skattevesenet, som "noen" tydeligvis har klart å komme rundt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Må ikke du levere et visst antall tonn med fisk hvert år for å kunne ha den fiskeriregistrert da?

Ja eller du eller noen andre kan levere fisk med en annen båt og få råfisksedlene ført på lystbåten. De fleste av disse har aldrig hatt en fisk ombord. Untaket er kansje noen av disse som eies av pensjonister som fisker litt for morro skyld.

Link to post
Share on other sites

Så lenge en forholder seg til gjeldende regelverk kan jeg ikke forstå hvordan en kan kalle slikt svindel. Misunnelse og atter misunnelse, .

 

Dette ligner mer på nøye planlagte og bevisste brudd på regelverket, men vanskelig og ressurskrevende å avdekke. Når omfanget på svindelen blir stort nok til at det blir nyhetsoppslag, skyldes vel det neppe misunnelige journalister.

Link to post
Share on other sites

Så lenge en forholder seg til gjeldende regelverk kan jeg ikke forstå hvordan en kan kalle slikt svindel. Misunnelse og atter misunnelse, folkesykdom her i landet.

 

Nei, det er feil. Dette er lureri satt i system, der båer som ikke har sjanse i v\havet til å godkjennes som fiskefartøy, uriktig betegnes og registreres som sådan, for å få et avgiftsfritak eieren ikke har krav på. Det mest alvorlige er at båtselgere bruker dette som salgsfremmende og dermed lokker villige kjøpere til å begå straffbare handlinger de ikke ser konsekvensene av.

 

Må ikke du levere et visst antall tonn med fisk hvert år for å kunne ha den fiskeriregistrert da?

 

30 tonn/år om jeg husker rett, for å beholde fritidsfisker-status og plass i manntallet. Men dette er ikke poenget -- poenget er at båtene IKKE er fiskefartøy, men FRITIDSFARTØY. Hadde de vært slik konstruert og bygget at de kunne godkjennes som 6D Fiskefartøy, så var det ikke noe problem overhodet! I stedet blir FRITIDSFARTØY uriktig opplyst å være fiskefartøy, for få få et avgiftsfritak man IKKE har krav på.

 

Og DET er bedrageri og det som verre er, derom er det ingen tvil.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi skal skjære alle over en kam. Her jeg bor kommer det fra tid til annen inn en fisker med en 1030 som han hadde byttet 900 ut i. Han er og skipper på et større havgående fartøy. På denne 1030 har han store deler av akterdekket fullt av renner og div. som tar mye plass på dekket.. Sommerstid er den rigget for makrelldorging......

 

For ordens skyld, sakset fra Viknes sine sider:

 

1030 KS

Vår populære Viknes 1030 kommer også som yrkesbåt, godkjent og bygget i henhold til Nordisk Båtstandard.

 

Denne modifiserte utgaven av 1030 gir deg bedre bo- og arbeidsforhold om bord.

Båten har selvfølgelig alle de kvalitetene og løsninger som den moderne fisker måtte ønske, og vi vil med denne utgaven sette en ny standard for komfort og trivsel på arbeidsplassen.

 

Båten skreddersys for hver enkelt reder.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på disse fiskerne og alle de som er selvstendige eller driver firmaer som har kjørt rundt i biler med grønne skilter i årevis? Disse bilene har også blitt kjøpt inn med en solid avgiftsrabatt (les statskasssa) og momsfritt. Mange har kunnet glede seg over å kjøre rundt i årevis til og fra båthavna, barnehagen, hytta, husbygging osv og snytt fellesskapet i form av skatteinntekter og moms. Jada, er endel som har fått fordelsskatt/straffeskatt de siste årene, men mange mange har kunnet glede seg over denne løsningen i mange mange år og mange har fortsatt ikke blitt tatt. Jeg tror ikke fremstillingen i TV2 er helt nøytral. Jeg har vanskelig for å tro at skattemyndighetene synes det er greit at fiskerne kjøper fiskebåter som ikke fisker en eneste fisk, og jeg tror mange av disse fiskerne vil få seg en baksmell dersom skattevesenet kommer og kikker i papirene, akkurat slik som ofte har skjedd i firmaer hvor folk har hatt fine biler med grønne skilter og ikke benyttet disse 100% av tiden til næring.

 

Jeg ser ingen problemer med dette, dersom man ønsker å unndra skatt finnes det nok av muligheter for å gjøre dette, "fiskebåt", varebil, firmahytte, "forretningsreiser" o li. er bare noen få muligheter, og mye går bra helt til skattevesenet kommer og blar i papirene. Da får man se hvem som egentlig har spart penger eller gjort noe ulovlig.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke "fiskerne" som er sleipe -- heller selgerne.

 

Det er jeg helt uenig i. Som i alle andre sammenhenger er den næringsdrivende ansvarlig for sine disposisjoner. Har du prøvd å argumentere med "at jeg ikke visste" i en skatte- eller avgiftssak? Er det ikke den reelle bruken som er avgjørende for mva fradrag og skattemessig fradrag?

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn er dette like ille som de som "glemmer" og besøke tollvesen når man har kjøpt seg båt (i utlandet).. Sjangsen for og bli tatt er vel sikkert like liten.. Her er bare svindelen satt i system for og lure seg unna avgifter og MVA.. som igjen setter sinnene i kok hos de som ikke tør,vil, men gjerne sikkert hadde gjort det (for hvem vil vel betale mer enn nødvendig for en vare??). Ingen lov er sterkere enn Janteloven her til lands .. Og får naboen noe som jeg ikke har ja da.... :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

for å fiske med juksamaskiner er vel viknes 1030 bra nok?

Om en skulle bygge en båt for juksafiske i den størrelsen vil det jo bli en enmansbåt. Da trenger en ikke x antall soveplasser, stor dekssalong og badeplatform. Det en istedet trenger er god deksplass og lastekapasitet noe 1030 ikke har.

Det er jo ikke uten grunn at de som baserer hele sin inntekt på sjarkfiske ikke har Viknes men andre langt mer egnede båter. Viknes er og blir en turbåt det er mulig og dra seg koking med.

Link to post
Share on other sites

Det er jo systemet det er noe feil med i tilfellet her.. Det er klart fiskerne synes båtene er flotte turbåter! og uten moms og hk avgift blir det jo en lit hyggeligere pris på dem også hehe.. Jeg hadde nok gjort det samme om jeg hadde kunnet! En ser jo trenden med ulykker på såkalte speedsjarker og jeg rekner med at kontroll og registrering av slike båter kan bli lit strengere! Viknes er jo også under denne kategorien men kansje enda mindre egmnet for fiske..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er nå en endring på gang hvis det ikke allerede er trådt i kraft, som går ut på at fiskebåter fritatt kontroll nå kommer til å få pliktig kontroll. Dette betyr at tilsynmyndighetene blir pålagt å føre tilsyn, noe som igjen kan bety at det i fremtiden kan bli vanskeligere å kamuflere en fritidsbåt som en fiskebåt på papiret.

Link to post
Share on other sites

Hvis man er ute etter f.eks. billig båt er det mange måter å gjøre dette på selv om man ikke er fisker. Man kan f.eks. ordne båten som "taxi"-båt (og selvsagt kjøre litt taxi og LITT privat), man kan drive en eller annen form for næring som trenger båt, f.eks. en eller annen form for båt/båtimport/båtservice/utleie-firma. Det er forøvrig ikke få utleiebåter i dette landet som også er kjøpt momsfritt fordi de skal benyttes til "næring" og ikke noe annet enn det...... Det er sikkert mange andre måter også, men felles for alle disse løsningene er at det KAN virke vel og lenge, men man utnytter fortsatt regelverket helt i grenseland, og jeg tipper de fleste som får bokettersyn (tipper dette i stor grad gjelder "fiskerne" også) kommer til å få en saftig baksmell. Det er da man finner ut hvor lur man egentlig har vært. Spørsmålet er bare hvor langt man er villig til å gå for å enten spare noen kroner eller få en saftig bot med tilhørende straffeavgift.

 

Hvorfor er det ingen som har noen kommentar vedr. varebilinnlegget mitt? Det har mange paraleller til det diskusjonen opprinnelig dreide seg om. Jeg VET jeg IKKE tar feil feil når jeg påstår at det er endel av medlemmene her som kjører/har kjørt rundt med grønne skilter (med avgiftsrabatt og uten moms), fyller drivstoff momsfritt og trekker fra alle bilutgiftene+verditap på skatten :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det. Man må bare sørge for tilstrekkelige reelle inntekter pr. år. Det er mange av de dyre cruisere og seilbåter som er finansiert på denne måten. Mange har og tilbakeleieavtaler feks til div regattaer. Ikke noe muffens og ulovlig i det.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...