Jump to content

Skulle jammen vært fisker og kjøpt billig 1030...


Kjetil1

Recommended Posts

Det er jo ikke uten grunn at de som baserer hele sin inntekt på sjarkfiske ikke har Viknes men andre langt mer egnede båter.

 

Ja, ok vi er enige. Men når disse fiskerne pensjonerer seg og selger storbåten kan de kjøpe seg en viknes 1030, montere 2-3 juksamaskiner og fiske på ei mindre kvote.

 

Er ikke det lov? Selv om man drar på kosetur en sommerdag også?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten digresjon - en kompis undersøkte for et par år siden mulighet til å kjøpe en viknes 880 fra utlandet - "enkleste" løsning var å kjøpe denne fra Grønland, men gjennom forhanlder i Danmark - prisen ble da med alle lovlige avgifter mm. ca. 10% lavere enn ved å kjøpe båten direkte fra forhandler i Norge. Men han fant ut at norsk kjøpslov var mer verdt enn nevnte 10%. Men mulighetene er alltid der for den som vil/kan sjekke ut alternative omgåelsesveier.

Link to post
Share on other sites

Vil kalle denne saken for ren svada. Det er mange år siden det ble slutt på å få igjen mva/hk avgift på Viknes 1030 i nordnorge. I dag MÅ du kjøpe den DNV-godkjente fiskebåtutgaven 1030 KS samt oppfylle aktivitetskravet for å få refundert dette. Får man det har man oppfylt regelverket og det er ingenting mer å si på det. Å si at denne båttypen ikke egner seg til jukafiske er det største vissvasset jeg har hørt. Har selv tatt kvota på kort tid på juksa i vinter på nettopp denne båttypen og den laster forøvrig godkjent 1500 kilo på dekk i containere. Mye bedre enn å ha i rommet og mer enn tilskrekkelig. Slipper dessuten å bo som en sloghest i pomplukt og dritt når jeg er borte på fiske. Betryggende er det også med plattformen bak om jeg faller overbord. Har iallefall en fair sjanse til å komme meg ombord igjen. Forøvrig koster 1030 KS utgaven så mye mer enn den vanlige utgaven at å hevde at fiskere kjøper båten for å få igjen momsen er bare svada da de heller kunne kjøpt den vanlige utgaven inkl. mva for tilnærmet samme pris og hatt ren turbåt om det var dette de ønsket.

 

Saken bærer preg av nag samt en voldsomt avhendssjuke (Mannen er jo direkte BITTER i uttalelsene sine) og man burde heller innhentet fakta i saken før han gikk ut i media på denne måten. Det er nemlig 2 krav som skal oppfylles for å få refundert mva/hk avg.: Båten skal være egnet/registrert (altså inspisert og godkjent av Fiskeridirektoratet!) som fiskebåt og selskapet/personen må oppfylle aktivitets/omsetningskravet på kjøpstidspunktet eller i ettertid for å få refusjon. (Hvor i himmelens navn har NOEN det fra at man må fiske 30 tonn for å stå på blad B?!?!?!. Bare tull. ) Som nevnt ble dette kravet innkjerpet for Viknes 1030 iallefall i Nordnorge for flere år siden så i dag må man kjøpe den dyrere fiskebåtutgaven med tykkere skrog, tersdører, høyt luftinntak, ankervinsj, 2 polt elektriskanlegg, terser på romluker osv. for å få dette gjennom. Denne er DNV godkjent som fiskebåt og yrkesbåt, og DNV inspiserer individuelt HVER ENESTE BÅT som forlater fabrikken som 1030 KS utgave !!!

 

Det er nok desto større grunn til å sjekke alle selskapene som registrerer Princess "turbåter" med fiktiv omsetning ment for privat bruk med full refusjon enn de som har kommet inn gjennom fiskeridirektoratets fartøysregister da man i sistnevnte har vært gjenstand for en vurdering og inspeksjon. Tviler på at det fins mange Princess eller Fairline registrert som fiskebåter!!!! Samt ikke minst alle firmabiler som etter 3 år og full mva refusjon har havnet avgiftsfritt i privat eie. Å skyte etter Viknes 1030 er i dette tilfellet totalt skivebom. Det gjorde Selfa for flere år siden og resultatet ble 1030 KS-utgaven godkjent av DNV som fiskefartøy i henhold til GJELDENDE KRAV for sådane. Da ble det også stopp her i nord på moms/hk refusjon for de vanlige utgavene som også ble benyttet til formålet av fiskere (Som oppfylte gjeldende krav da også). Mulig de henger litt etter på Vestlandet, men det betviler jeg faktisk.

 

Hvis noen ikke ønsker å se en Viknes 1030 som fiskebåtutgave så må hele dagens regelverk forandres SAMT skattelovens paragrafer om momsrefusjon for fiskebåter, og da er det jammen mange andre fartøyer som også faller utenom. Så også at denne fyren ikke likte komforten i båten. Da kan han jo ta seg en tur ombord i en moderne ringnotbåt og se på ekornesmøblemanget, internetttilgangen, solarium/trimrommet, flatskjermene osv. Kjøpt mva-fritt som i alle andre næringer. Men dette skal kanskje ikke være lov for næringer som har sine inntekter fra fiske, for disse ønsker vi å beholde nede på steinaldernivå..?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare bekrefte chefengineer sitt inlegg vedr. fritidsbåter som er registrert på firmaer. Blant de større og dyrer båtene jeg jobber på (i hovedsak motorbåtene, men endel seilbåter også) står veldig mange registrert i et eller annet firma slik at de kan utgiftsføre all morroa og slippe unna moms. Det er et fåtall av disse båtene som benyttes til noe som helst form for næring, men noen driver litt "hobby"-utleie i håp om å få frem et beskjedent overskudd slik at skattesnuten blir fornøyd. Flere benytter de tom som helårsbolig. Saken fra TV2 er en ren agurknyhet og svada. At Nordmenn blir så misunnelige er helt utrolig!

 

Finnes det virkelig ingen her som tørr å innrømme at de har hatt glede av å kjøre bil med grønne skilter og spart mange kroner :confused::confused: ? Absolutt alle opplyste mennesker vet at det er en betydelig andel av brukerne her på foraet (og andre foraer) som har brukt/bruker varebil og sparer betydelige beløp....

 

Jeg synes folk skal slutte å være så misunnelige. Det er helt greit at fiskerne kjøper seg en komfortabel fiskebåt så lenge inntektene fra fisket holder seg på et akteptabelt nivå. Dersom de ikke gjør det vil skattesnuten reagerer rimelig kjapt...

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som påstår at sin 35fot motorbåt eid av investfirma er utleiebåt uansett at han bor med sin kona om bord 365 dager i året.

Har ikke lagt merke til at eiere av båter under 50fot med sterkrike familier bak seg driver med sånt mens disse nyrike prøver seg mer. Men eiergruppe over 60fot blir en helt annen sak der vi begynner å prate om avskrifter der...hoho, der er penge å hente... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

også legger de nok på litt straffeskatt også...

Skatteetatens opplæringsavdeling har vel ikke ord på seg for å være billige, med mindre det gjelder etterutdannelse av de som lager skattereglene og lignende. Vi har for eksempel Stoltenberg dagmamma, Åslaug Haga stabburet og diverse sier du det venteytelser.

 

Det gjenstår vel å se om lakserøkter og fiskerimenister har en juksemaskin montert på sengehesten. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har alltid ment at Max Manus var terrorist helt til noen gjorde han til helt

Nå skal du trå forsikrig, Servicemannen. Det er stoor forskjell på

motstandsgrupper som aksjonerte på ordre fra eksilregjereringen i London og kommunistgrupper med kampvilje og glød fra Stalin som ga jamt faen i om 20 nordmenn ble drept i represalier. Det var sikkert mange under krigen som frøs fælt i Norge og kunne ønsket seg til varme kilder på Island. Hils bestefar.

Link to post
Share on other sites

...står veldig mange registrert i et eller annet firma slik at de kan utgiftsføre all morroa og slippe unna moms.

Jeg har bekjente som arbeider med kontrolloppgaver innefor skatteetaten. De sier at dersom de i forbindelse med et ettersyn kommer over at det er krevd fradrag for kostnader til båter som ikke utvilsomt er yrkesbåter, så blir dette uten unntak sett nærmere på. Og som regel ender det opp med omregning av momsfradrag samt fordelsbeskatning for de som har hatt tilgang til å bruke båten, med påslag av straffemoms/-skatt/-arbeidsgiveravgift.

 

Så de som skryter om at de "slippe unna" med slikt dersom det ikke reelt er utleie/charterbåter er oftest de som ikke har hatt bokettersyn enda.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har bekjente som arbeider med kontrolloppgaver innefor skatteetaten. De sier at dersom de i forbindelse med et ettersyn kommer over at det er krevd fradrag for kostnader til båter som ikke utvilsomt er yrkesbåter, så blir dette uten unntak sett nærmere på. Og som regel ender det opp med omregning av momsfradrag samt fordelsbeskatning for de som har hatt tilgang til å bruke båten, med påslag av straffemoms/-skatt/-arbeidsgiveravgift.

 

Så de som skryter om at de "slippe unna" med slikt dersom det ikke reelt er utleie/charterbåter er oftest de som ikke har hatt bokettersyn enda.

 

Brigg

 

Det er nettopp det som er poenget mitt! Og det er akkurat det samme om du kjøper en båt til utleie/charter/kurs/representasjon/fiske osv. som om man kjøper en varebil med grønn skilter for å slippe unna en vanvittig mengde avgifter og få en rekke fradrag på kjøpet! Jeg har ikke finlest regelverket, men tør allikevel å påstå at ingen fiskere kan kjøpe seg noen viksund av noe sort og registrere båten som fiskefartøy uten å tjene penger på¨at de faktisk bedriver fiskerivirsomhet med tilhørende inntekter(som staten skal ha sin del av)! De kan muligens få refundert moms og hk-avgift der og da, men får en saftig regning (med renter og straffeskatt) så snart din bekjentskap eller noen andre innen skatteetaten får snuten i saken.......

Link to post
Share on other sites

Noen land har strenge krav om varebilbruk. Der kan slik bil kun registreres på organisjonsnummer og bruk uten arbeidstid er forbud. Hvis bil ikke er parkert på adressa til firma bør gi forklaring på hvorfor, eksempel bilen er på bakvakt. Men den bør ha utstyr til den oppgaven og ikke kjøres i privat. Saftige bøter er gitt ved brudd på regelverk og ved gjentakelser taper firma rett til å ha biler på grønne skilt.

 

Rart at verdens hovedstad i regelverk har løse ender... :cool::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...