Sun Flyer Startet 6.April.2010 Del på Facebook Startet 6.April.2010 På min båt som er fra 2002 er det et verftsmontert autopilot. Ramarine 6001 med elektrisk lineær drivenhet. Det er drivenheten jeg lurer litt på nå. En gang pr. tur får jeg beskjeden "Drivestop" og piloten låser seg til jeg trykker standby. Ifølge manualen kommer denne beskjeden når båten er for tung på roret eller hvis rorvinkelen er utenfor rekkevidde. Ingen av delene er tilfelle da jeg oftest bruker piloten ved motorgange og da står roret nesten alltid omtrent i senter helt uten press. Autopiloten virker igjen når jeg trykker auto etter å ha satt den i standby. Men det varer alt fra 2 timer til 3 minutter før det samme skjer igjen. Det jeg lurer på er om det kan være noe mekanisk i drivenheten som er slitt eller må smøres. Båten min er seilt 23 000nm og piloten har vært med hele veien. Noen som kjenner til om det er muligheter for vedlikehold av enheten? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
volfro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Hadde samme sykdomen på min 7000 serie i fjor. Årsaken var en brennd utgangstransistor. Fekk beskjed på Belamarin at det ikke fantes deler til kurskomputeren. Etter litt søk fannt eg en 50 Amper erstatningstransistor på nettet (300kr). Fiksa opp kortet med litt lodding og div. Har funka i ett halvt år no. Min hadde problemer kun til SB, men starta med drive stop etc. og blei verre og værre til den ikke funka i det hele. Båten min er fra 2001, men sannsynlegvis er kurskomputeren eldre. Din er vel ikke gamlere enn at det er kurant med deler. Ta en tlf. til Belamarin og hør så vil dei vel titte på den? Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Ta ut enheten og ta den forsiktig fra hverandre. Jeg gjorde dette og fant ut at selve godset som holdt clutchen på plass hadde gått i stykker. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 Ok. Så Volfro mener det er kurscomputeren som er problemet, mens fetter klodrik holder en knapp på selve drivenheten. Er det noen måte jeg kan lokalisere problemet mere nøyaktig? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fetter Klodrik Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg prøvde bare å si at det er relativt fort gjordt å sjekke den lineære enheten. Vet ikke hva problemet hos deg er. Er det kurskomputeren som er gått har jeg en ekstra liggende som du kan få kjøpt billig Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Eg sier berre hva som var problemet med min pilot. (den har hydraulisk drivenhet) Begge deler som er nevnt kan vel være problemet +++++ en heil del andre ting også vil eg tru. Hva med å bruke ett tungeampermeter og sjekke om drivenheten trekker unormalt mye strøm? (eller lese av på ampermeteret på instr.panel visst du har)? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Den bruker ganske mye strøm når den styrer, ja. Amperemeteret går som en jojo. Men vet ikke om det er unormalt mye. Får vel bare begynne i en ende og se... Takk for tips. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
volfro Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Såg jo en slik tabell for ikke så lenge siden. Der var oppgitt normalt/peak A forbruk på dei diverse variantene. Har ikke tid å leite no men det er vel noen som kan hoste den frem. God natt. Sitér dette innlegget Link to post
Radioinspektøren Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Hei! Meldingen ”Drivestop” er kanskje litt misvisende i manualen, hvor det står at meldingen kommer når båten er for tung på roret eller hvis rorvinkelen er utenfor rekkevidde. Hvis jeg koblet inn autopiloten "grep den tak i roret", men svingte ikke hverken styrbord eller babord. Hvis jeg "røsket" i roret hendte det at den reagerte en stund for så å stoppe igjen... Rorgiveren ble målt med Ohm-meter og jeg kunne ikke se at den manglet kontakt i noen posisjon og også at alle kabler hadde kontakt på rett sted. (Ny rorgiver koster 1880,- eks mva dersom man starter med å bytte den....) Jeg leste litt i diverse fora på nettet og fant en løsning som kurerte problemet mitt, i hvert fall inntil videre. Børstene på motoren i driverenheten var fulle av kullstøv. Jeg demonterte dekselet og løsnet 2 skruer bak på motoren (”void if seal is broken” !!) og dro den litt ut (fikk den ikke helt av). Skulle hatt motoren helt frahverandre, men det er et eller annet som hindrer at det lar seg gjøre helt uten videre. Brukte bakenden på en skrutrekker og dunket/banket forsiktig mot enden av motoren. Det ramla ut masse kullstøv! Når det ikke kom mer, monterte jeg det hele sammen igjen og siden har autopiloten fungert som normalt. Dette er ihvertfall en temporær fiks på problemet som kanskje kan være nyttig for andre å vite om. Sitér dette innlegget Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post
GeirKS Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Sun Flyer, fant du løsningen på dette problemet? Geir Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Fetter Klodrik hva skal du ha for den kurskomputeren? min har streika. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Sun Flyer, fant du løsningen på dette problemet? Geir Jeg fant en diagnose på en langturforum som ser ut til å stemme på min. Det sies at hvis autopiloten er mye brukt vil børstene på moteren være slitt der den blitt brukt mest (i midtposisjon). Dette stemmer fordi når jeg seiler på kryss eller slør kobler den aldri ut (da er den ikke i midtposisjon pga rorpresset), mens med spinnaker eller med motor i stille vær stopper den fremdeles og kun i omtrent midtposisjonen. Har bestemt meg for å levere den fra meg på service. Men kan jo teste løsningen til instant karma. Den har jeg ikke sett før nå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Jeg har også erfart at denne feilmeldingen kan skyldes dårlig strømtilførsel til drevet. Jeg hadde samme problemet hos meg for noen år siden, men etter å ha bytte batterier i båten og lagt nye 6 kvadrtat kabler fra kurscomputeren har det ikke vært noe problem lengre. Dvs. har hatt feilmeldingen et par ganger i år, men det kan jeg leve med. Jeg bruker autopilot 95% av tiden og er ute hver helg, så piloten bruks sikkert minst 10 ganger mer enn gjennomsnittsbåten. Den er forøvrig fra rundt 98 og seilt mange mange mil uten et eneste feilslag. En service på drevet høres ikke dumt ut uansett, men som sagt kan det være at den rett og slett ikke får nok strøm. Det som imidlertid er annerledes hos deg er at den fungerer bra når du seiler, altså når roret ikke står midtskips, så hos deg høres det ut som du har funnet en potensiell feil. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Inbiller meg at eg har hatt "drivestop" også da det var lite olje på min hydrauliske 7001+ pilot. Pumpen går og prøver å snu roret men rorføleren registrerer ingenting. Og båten svinger selvfølgelig heller ikke. Men dette var som nevnt en hydr. pilot. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Kø: har egentlig utelukket elektrisk feil siden den virker bedre under seiling enn ved motorgange. Har jo 14,8v når jeg går med motor, mens godt nedtappede batterier fungerer greit hvis jeg seiler. Skal holde dere orientert når jeg kommer videre i saken. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Catlina Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Har samme problemet med "drivestop" etter 12000 nauter , har lagt merke til at den funker ca 1 time etter å ha blitt satt i gang for første gang om dagen, etter det er den nesten umulig å få den til å virke mer enn et par minutter av gangen. Har hatt en liten ringerunde til forskjellige verksteder som skal kunne reparere, men alle kom med forskjellig diagnose , så det virket ikke tillitsvekkende. Noen som vet hvor en får tak i nye børster? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.