Jump to content

Fram 25 med BMC 2.5 liter, gruer meg til å få start på den...

utsikten

Recommended Posts

Skaff deg en elektrisk fuelpumpe, for eksempel Biltema nr 523225 som du monterer mellom tanke og manuell fødepumpe, luftingen blir en lek, skru på tenningen og aldri mer manuell pumping. Skulle pumpa svikte vil den manuelle pumpen suge og levere fuel til motoren så du kommer til kai, om selvfølgelig, den manuelle er fungerende i utgangspunktet.

Disse motorene har også en tendens til at fuelen siger tilbake til tanken når de har gått noen tiår, og da kan de dra luft gjennom returen, en liten tilbakeslagsventil på slangen ordner stort sett det.

Jeg ha ren slik motor i båten min, den får jevnlig stell, den går ikke som en klokke, men den går alltid, og jeg vil ikke bytte til noe moderne som ikke kan fikses underveis med befintlige midler.

SamH : Skaff deg en elektrisk fuelpumpe, for eksempel Biltema nr 523225 som du monterer mellom tanke og manuell fødepumpe,Skulle pumpa svikte vil den manuelle pumpen suge og levere fuel til motoren
Sikkert vel og bra med elektrisk pumpe, og kombinasjonen som er nevnt her er kanskje også grei. Likevel er det noe ved løsningen jeg ikke liker helt. Den orginale fødepumpa er membrantype med to tilbakeslagsventiler. En elektrisk pumpe vil holde disse ventilene åpne konstant og membran arbeider mot et unarturlig overtrykk. Det jeg er redd for er om den elektriske pumpa vil ødelegges av denne støtvise motstanden den får.

Og hva med membranen i orginalpumpa? Går det hull på den så går dieselen rett i bunnpanna på motor. Motoren stopper heller ikke siden den elektriske er i drift, hvis ikke hullet i membran er stort da.

For all del, dette funker sikkert, men det var noen detaljer ved denne løsningen som jeg ikke helt klarer og slappe av med :flag:

Har hatt samme båt og motor. Opplevde motorstopp kun en gang, men det ble litt smådramatisk, ble berget av losbåt. Årsak til motorstopp, luft. Trodde jeg kunne motoren, hadde luftet i rett rekkefølge, men til ingen nytte. På finfilteret (på motor) satt det på denne ei kalibrert dyse som hadde som funksjon at små luftrester blir presset ut fra topp av filter til returlednig til tank. Hullet her er svært lite, "staket" det opp med en lednigstråd (ca 0,10mm ?) I følge mekanikeren som hjelp meg var dette et ikke ukjent problem. Etter å ha fikset dette forsvant startvansker/stoppvansker.

Ellers gode erfaringer med motoren. Motor måtte og glødes lenge (45 sek), sjekk at du virkelig har gløding på glødepluggene og at de fungerer (blir varme). Kan fort være dårlig kontakt i tenningsbryteren dersom denne er den orginale. Så vidt jeg kan huske startet jeg ved å gløde/vri mot venstre på kald motor. Ellers, jeg ville ha satset på den orginale fødepumpa, overhal eller kjøp ny dersom det renner diesel tilbake til tanken. For å få enklere lufting kan du bruke en slik manuell belgpumpe som brukes på påhengsmotorer. Denne monteres før fødepumpe. Lykke til :smiley:

Hei!har selv en bmc 1500.Fyra`n for føsrte gang i går.Skulle kinne litt uten start for og få litt sirkulasjon i oljen,den sto da på tomgang,så jeg dreit i og dra opp stoppen.Regna ikke med at det skulle skje no der,men der tok jeg feil gitt.Etter noen sekunder tente jaggu faenskapet uten noe gløding.Gløda skikkerlig,full faen og 2 runder så var den i gang :flag:

På toppen av finfilteret, har funnet verkstedboka, ser det er en skrue som sitter på toppen av filteret der returdiesel er koblet på. Denne skruen er hul og tillater luft og diesel å ble presset tilbake via retur til tank. Oversetter til deg fra engelsk: "Foruten to inntak og to uttak på filterholder er det i tillegg et rør som forbinder ventilasjonsforbindelsen på toppen av filterhodet til injektorenes retur rør. Dette sørger for kontinuerlig ventilasjon av brennstoff (og plagsom luft, min anm.) under drift."

Som sagt, er det lille hullet i denne forbindelsen tett kan du få problemer med å få ut all lufta. Etter å ha luftet filter, også på den skruen jeg beskriver, må du være nøye med å få ut all luft, særlig på høytrykkspumpa, den nederste lufteskruen først, siden den øverste.

Jeg hadde en slik motor på pall i garasjen en stund... den var det komplett mulig å få startet på vanlig tynne startkabler.. så etter tips her inne tror jeg det var, prøvde jeg med en del større tverrsnitt og det var det...

Forklaringen var at dieselpumpa krevde litt fart for å få til skikkelig trykk til forstøving... det stemte med min opplevelse at den gikk fortere rundt med skikkelig kabel og nok strøm på batteri. :-)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ja nå er snart båtsesongen i gang igjen, gruer meg til å sett igang med å få start på "dritten" var ikke spesielt sammarbeidsvillig sist høst.

Finner jeg ikke ut av det, er det noen som kjenner noen gode BMC mekanikere rundt Oslo:-) :smiley:

Har selv en BMC diesel og fikk et tips om at når motoren ikke vil starte så tar man ut glødepluggene, stikker inn et lite bor (ca 4mm?)

og drar det litt frem og tilbake i hullene for å rense bort sot i gløderøret. Det skal gjøre underverker.

OBS OBS boret må være mindre enn diameteren på hullet, du skal ikke bore bare rense.

vimpel_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...