Deiligerfjorden Startet 7.April.2010 Del på Facebook Startet 7.April.2010 Hei Jeg kjøpte meg en Honda BF45 firetakter for en ukes tid siden. Fikk denne for en grei pris da selger ikke fikk motoren i gir og motoren ga også en alarm når han satt kontrollen i framover. Jeg fikset ganske enkelt girproblemet ved at skiftearmen hadde falt av i undervannshuset. Var bare å montere en ny splint og alt var i orden. Jeg monterte motoren på en Buster 14" og satt den på sjøen. motoren var sterk og responsiv opp til ca halv fart, der sperret eller jukset den(for meg liknet det en motor som ikke får nok luft). Jo mer gass jeg ga jo mer "stuket den" akkurat som om jeg skulllec ha klister uinder båten liksom. Jeg tok båten opp dro hjem å leste på nettet. Fant ut at det er 3 typer alarmer på denne motoren, oljetrykk, temperatur og powertrim, hvor alle skal begrense turtallet på motoren om de aktiveres. Jeg målte meg frem til at bryteren for powertrimen var i ustand. Jeg "kortsluttet" denne og alarmen var borte. JIPPI tenkte jeg. Men nei da..... Motoren sperret eller jukset på samme gasspådrag som tidligere. Jeg sjekket de mest opplagte tingene som luftfilter(som denne motoren ikke har) og skiftet plugger, men fortsatt ingen endring. Da jeg startet den hjemme i gården så jeg at den "produserte" en del olje ettersom kjølevannet fikk missfarge. Jeg sjekket termostaten og fant denne i åpen stilling. jeg renset og kokte den for å sjekke at den fungerte som den skulle, alt ok. Jeg startet motoren på nytt og kjente på blokka, den ble nå varmere enn før. Jeg tok av en og en pluggledning og fant ut at om jeg tok ut nr2 (midterste sylinder) så skjedde det ikke noe.... hmmm... Ut med pluggen, og jo da, denne var klart noe fuktig. jeg byttet om på pluggene med samme resultat, tar jeg 1 eller 3 stopper den ganske fort, tar jeg nr 2 går den. hmmm... nå begynner gode råd å bli dyre... er det sylinderen? eller er det tenningen? Sist nevnte er det jo mulig å sjekke ganske enkelt, så jeg byttet om to coiler 3'eren mot 2'eren, med samme resultat, så tenningen er da sansynligvis riktig og helt ok... om det da ikk er FØR coilen problemt ligger da... Men det er full gnist på alle tre i alle fall... så vill ikke tro det.. Jeg begynner å bli ganske tom for ideer nå.. Jeg må innrømme at jeg ikke har skrudd på 3 sylindret motorer før, da jeg er mer en bilmekaniker enn båtmekaniker. Men ville jo tro at det skulle bli en vesentlg forskjell uavhengig om man fjerner plugg 1,2 eller 3? Oljen på mototen var ny da jeg fikk den, nå ser jeg selvsagt spøkelser ved høylys dag sikkert, men jeg føler liksom at den begynner å bli litt grå... men motoren har gått i over to timer, oljen skulle vel blitt nesten hvit da om det var vann i den? ALLE SVAR MOTTAS MED STOOOOOOOR TAKK!!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Ting kan tyde på at toppakningen har tatt kvelden ja. Har du sjekket med kompresjonsmåler om det er forskjell i kompresjon mellom sylindrene? Det kan kanskje være greit å sjekke før du tar av toppen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Deiligerfjorden Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Har ikke sjekket det ennå... er snart på vei til biltema for å kjøpe en komp.tester. glemte å si at det er en 2004 modell, så den burde strengt tatt klart 6 år i saltvann ville jeg tro... Lurer litt på ventilene også... Tror motoren har stått en stund, så kunne kanskje hende de henger? Men, på oljespm. mitt, skulle ikke oljen ha blitt mer eller mindre melkevit på 2 timers gange om det kom vann i den? og burde det ikke kunne sees på pluggen om det kommer kjølevann i sylinderen også? pluggen er ganske svart og fuktig, skulle ikke denne også ha en lysere farge om det var vann i sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jo, plugg og stempel burde vært gullende rene om det var vann i sylinderen. Men i og med at den ikke går på sylinder nummer 2, så har du tre valg: Ingen gnist eller gnist til feil tid, fel med bensintilførsel eller manglende kompresjon. Sjekk kompresjonen først, er denne OK blir det å sjekke videre på tenningsanlegg. Prøv å kjøre motoren i mørke uten lokk, da ser du fort om det er overslag på høyspentsiden noe sted. Er det en eller tre forgassere på denne? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Deiligerfjorden Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Det er 3 gassere på den. Jeg har alt byttet om på alle plugger,ledninger, plugghetter og coiler, så her er alt ok fra FØR coilen og frem til pluggene. Det er tydlig gnist på alle 3, men om den kommer til rett tid vet jeg jo ikke... Det er såkalt microcomputer tenning på den, så er nok ikke stort å få gjort selv om det skulle være noen feil der... Venter på at kona skal komme hjem med bilen så jeg kommer meg på biltema å får kjøpt komp.test. Tenke jeg skulle nevne at motoren sto å gikk med choken på fullt i nesten 30 minutter første gang jeg startet den. Dette på grunn av at automatchoken hadde hengt seg opp. Noe jeg ikke merket før jeg ruset motoren og ikke lenger kunne se motoren for røyk... Dett kan vel kanskje resultere i bensin i oljen? i så fall vil det da bli missfarge på oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 For meg høres det ut som manglende komp på sylinder nr to ja, enten defekt toppakning eller en ventil som henger. Men dette får du jo svar på ved komp. test. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Tenke jeg skulle nevne at motoren sto å gikk med choken på fullt i nesten 30 minutter første gang jeg startet den. Dette på grunn av at automatchoken hadde hengt seg opp. Da ville jeg forsøkt å byttet plugger. At det er fin, blå gnist med pluggene ute behøver ikke bety at det er det samme med kompresjon... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Deiligerfjorden Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Da er komp.test tatt... alt ok... Men, fikk vite at på 3 sylindrede motorer er det nr1 og 3 som "drar" og nummer to er mer en "hjelpemotor". Man skall vist ikke merke den store forskjellen om man fjernet plugghetten fra denne... Jeg har forøvrig byttet plugger etter den "choke" starten. Men, da er jeg tilbake til start.... Da MÅ det være noe elektronisk som "sperrer". Jeg har "kortsluttet" bryteren som ga alarm fra powertrim systemet slik at alarmen ble borte(for de av dere som ikke har lest fra toppen har denne alarmen den funksjonen at den throtler ned om powertrimmen er mer en 20 grader ut fra akterspeilet). Men, det er ikke sikkert det holder... jeg er nok mer "mekanisk" annlagt enn "elektrisk" må jeg innrømme... Men, om det er noen her på forumet som vet en sikker måte å koble denne funksjonen ut på slik at jeg kan konstatere at det er eller ikke er denne, så hadde det vært supert :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Vil tro at på en 3 sylindret firetakts motor har du 720 grader/3 = 240 grader på veivakselen mellom hver tenning. Dvs. alle tre sylindrene "drar likt" og tenner jevnt mellom veivakslingens 2 omdreininger ! Når det gjelder problemet ditt: Har du sjekka bensintilførselen? Filter OK ? Ingen falsk luft fra sprukne slanger? Hva med drivstoff pumpen? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Deiligerfjorden Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hmmm, takker for gode ideer... jeg har faktisk ikke sjekket drivstoffilteret nei... litt flaut nesten... Stikker ut straks å sjekker med det samme Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Har du ei tennings lampe ( stroboskop lampe ) kan du sjekke ut om motoren har god nok gnist under gange.... Koble til føleren på hver enkelt pluggledning og rus opp motoren litt, du kan da se hver enkelt fusk på stroboskoplyset. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bøljan Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Da er komp.test tatt... alt ok... Men, fikk vite at på 3 sylindrede motorer er det nr1 og 3 som "drar" og nummer to er mer en "hjelpemotor". Man skall vist ikke merke den store forskjellen om man fjernet plugghetten fra denne... Helt feil! Alle 3 sylindre drar likt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 (redigert) Nå er ikke jeg noen spesialist på påhengsmotorer! Men jeg vil tro at du skal ha en liten sugeslange fra innsugsmanifold til en membran montert på fordeleren. Denne har til oppgave å forandre tenningstidspunket ved å vri fordeleren litt når du belaster motoren og vakuumet forandres i innsugsmanifolden. Med en strobelampe tilkoblet pluggkabel til syl#1 kan du justere til riktig tenning ved å rette stroben på et merke i forhold til svinghjulet. Den nevnte sugeslangen skal i såfall være nappa ut slik at fordeleren er upåvirket av vakuumet i innsugsmanifolden. Ved å løsne på fordeleren og vri den så vil du se når du har riktig tenningstidspunkt iht manualen. Etter evt. justering MÅ sugeslangen fra manifolden kobles tilbake til membranen. Nå kan dette være et skudd i blinde, men kanskje verdt å sjekke at ikke noen småslanger henger fritt uten noen tilkobliner eller er skadet. Hvis tenningen har vært forsøkt justert og slangetilkoblingen "glemt" så vil du, naturlig nok, få feil tenningspunkt når motoren belastes! Denne teorien tatt fra mitt "bilhold" med bensinmotorer!! Verdt et forsøk å sjekke mener nå jeg! Iallefall Lykke til !!! mvh Bjørn Redigert 7.April.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arny Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Gnist på alle plugger og ok kompressjon? Da er det vel ikke så mye annet enn en forgasser-rengjøring som gjenstår. Start med forgasser nr 2,så slipper du kanskje unna med det. Kan være at flottørnåla ikke stenger/åpner som den skal også.Bruk trykkluft og demonter alle dyser før du blåser igjennom alle kanaler i forgassern. Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Nå er det eneste jeg har igjen å rense gassere og stille tenning.... Med det sagt fikk jeg vite at registerreimen var byttet på motoren min rett før jeg fikk den. Jeg vet ikke om dette er gjort ved verksted eller ikke. Jeg regner med det er lett å se om reima er satt på riktig, så det var merker på kamhjulet så da er det sikkert det på svinghjulet også. Men, nå lurer jeg på hvordan man sjekker og justerer tenningen på en moderne 4 takter. Har selv ikke gjort dette siden jeg byttet reg.reim på escorten min(og det begynner å bli noen år og biler siden). Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 (redigert) Noen som vet om en enkel og billlig måte å få rpm på motoren? (vil ikke ha klokke i båten) Vil bare lese av hvor den sperrer... Husker det før i tiden fantes noen som kunne brukes rett på svinghjulet med en liten sølvteip.. Redigert 8.April.2010 av Deiligerfjorden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Motoren er satt på en Buster 14" som veier ca 150kg, gjør nå litt i underkant av 30 knop(gjorde det samme med den gamle, 2003 modell 25 Johnson 2-takter). Får ikke sove av denne motoren og fikk en grusom(i allefall flau) tanke.... Kanskje det er propellen... Kanskje den stille gangen fra en 4-takter lurer meg. Tror det blir en turteller på den ene eller andre måten i morgen gitt.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 søk på "tiny tach" , kanskje det er det du trenger..? Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en servicemanual til motoren, kan sikkert spare deg for noen frustrasjoner... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Deiligerfjorden Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Har nå kjøpt inn en turteller fra biltema (art. 32-216). Denne skal kunne benyttes på 4-takts motorer fra 2-8 sylindere, men når jeg setter den på 3 syl. viser den tomgang på 2300 og ved halvt pådrag maxer jeg den ut 9900rpm. Når jeg derimot har den på 6 sylindret virker det som om den stemmer ganske bra... Noen som har forsøkt det samme?? Eventuelt kan forklare årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Jeg finner signal i 2 ledninger... men bare det ene er stabilt. Kan det hende turteller til denne påhgengeren skal ha 2 signalledninger?? i så tilfeller hvorfor og hvordan er dette koblet? Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Har nå kjøpt inn en turteller fra biltema (art. 32-216). Denne skal kunne benyttes på 4-takts motorer fra 2-8 sylindere, men når jeg setter den på 3 syl. viser den tomgang på 2300 og ved halvt pådrag maxer jeg den ut 9900rpm. Når jeg derimot har den på 6 sylindret virker det som om den stemmer ganske bra... Noen som har forsøkt det samme?? Eventuelt kan forklare årsak? Tror en del av slike motorer har en enklere tenning enn en vanlig bilmotor dvs at de tenner for hver runde på maskinen (veiven) og ikke annenhvær runde som på en bil (typisk 4-takter). Dette forenkler jo litt ettersom det ikke er nødvendig med fordeling eller rundetellinger. Dette skader jo ikke men gjør det litt enklere å designe. Dermed vil nok en slik teller kunne vise dobbelt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 husk at påhengere normalt ikke har dynamo, men ladespoler under svinghjulet. Så da er det antall poler på denne spolen som bestemmer hva turtelleren må settes til. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Deiligerfjorden Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Jeg begynner å lure på om jeg er på feil spor her... kanskje jeg er tilkoblet helt feil kabel.. Hvor skal turteller kobles til om det ikk er originale kabler ved gir/gass kontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 turteller kobles normalt til ved fjernkontrollen ja. Kjenner ikke Honda , men på f.eks Yamaha er det 3 ledninger: 12V, jord og signal. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Deiligerfjorden Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 husk at påhengere normalt ikke har dynamo, men ladespoler under svinghjulet. Så da er det antall poler på denne spolen som bestemmer hva turtelleren må settes til. Tusen takk Ivar!! Det har jeg ikke tenkt på... Men, siden jeg finner signal i en kabel og det virker ganske riktig for meg når den er satt på 6 sylindere kan det hende det stemmer og da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.