Jump to content

Honda BF45 sperrer/jukser over halv fart.


Deiligerfjorden

Recommended Posts

Tror en del av slike motorer har en enklere tenning enn en vanlig bilmotor dvs at de tenner for hver runde på maskinen (veiven) og ikke annenhvær runde som på en bil (typisk 4-takter).

 

Hmm!!!

Da kan han jo bare forandre settingen på turtelleren fra 3 til 6 sylindret og den vil bi riktig! Eller ??

 

 

.....men ladespoler under svinghjulet. Så da er det antall poler på denne spolen som bestemmer hva turtelleren må settes til.

 

Isåfall har vel skiva under svinghjulet 3 ladespoler. En for hver sylinder!

 

På gamle små påhengsmotorer forandret man tenninga ved å skyve på hele plata under svinghjulet, men det kunne jo gjøres kun når motoren ikke gikk.

 

Forøvrig vil vel tenningstidspunkt kontrollen med strobelampa bli den samme. Om motor tenner i kompresjonstaken OG utstøtstakten har jo ingen innvirkning. Strobelampa vil blinke hver eneste rotasjon istedet for hver annen. Men der må da være et merke på svinghjulet i forhold til motorgods hvor lampen skal rettes imot? (F.eks. en pil eller lignende?)

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Ok folkens, TUSEN TAKK FOR ALLE TIPS!!!

 

Kom tilbake fra båttest nå. Båten klarte nesten 36 knop med en propuls propell med 17" i stigning. Motoren sperrer enda rundt 5500rpm på halv gass med propellen jeg fikk med da jeg kjøpe den. Så den er kanskje ikke helt der den skal være da max fart er oppgitt til å være mellom 5000 og 6000, men jeg er fornøyd :flag::flag::cool::wink::wflag::cheers_wine:

Redigert av Deiligerfjorden (see edit history)
Link to post

Jeg kan ikke si det med sikkerhet.... Men, har en følese av at det var en kombinasjon av flere ting. Feil jeg fant var følgene: Irr i flere elektriske kretser, noen med kun krypstrøm. skiftearm i girkasse hadde hoppet av. automatchoken hadde hengt seg opp og det ble dermed en del bensin i oljen. sikkerhetsbryteren for powertrimmen på styrbranketten var deffekt slik at det ble gitt en alarm og motoren sperret på lavt turtall. Termostaten satt fast i åpen stilling slik at motoren aldri ble varm. Jeg justerte også ventiler +++ generelt meget dårlig vedlikeholdt av forrige eier... Men, om jeg finner på å selge den(den er litt rask på dorge/trollingfart for meg) så kan i alle fall neste mann være sikker på at denne motoren går godt i lang tid fremover i tillegg til at jeg kan svar på nesten alt ved denne motoren nå :)

Link to post

Men, den er ikke heeeeelt 100 ennå da... den sperrer på 5500rpm og det er minst 500 for tidlig. Men det er ikke noe problem om man har propell med litt stigning. Nå har jeg topp fart ved ca 5200rpm med 17" stigning på en 10,4" propell. Dette gir ca 36 knop fart på Busteren min og det er 300rpm før den sperrer.

Link to post

Om den turtallavlesningen er basert på den turtelleren beregnet for coiltilkobling og tatt fra ladespole så ville eg tatt den med en spade salt og fått dette verifisert med en skikkelig måling enten ved å bruke en påhengsturteller der en stiller inn antall poler på baksiden eller via en induktiv måler eller rett og slett en sånn håndholdt en der en limer en reflekslappe på svinghjulet. Men det er nå min mening

Link to post
Om den turtallavlesningen er basert på den turtelleren beregnet for coiltilkobling og tatt fra ladespole så ville eg tatt den med en spade salt og fått dette verifisert med en skikkelig måling enten ved å bruke en påhengsturteller der en stiller inn antall poler på baksiden eller via en induktiv måler eller rett og slett en sånn håndholdt en der en limer en reflekslappe på svinghjulet. Men det er nå min mening

Enig med deg der :cheers:

Den jeg har stilles også inn på baksiden. Men, det er ern marina der jeg har båten, så jeg stikker innom der i dag og ser om jeg ikke kan låne med meg en turteller som kan verifisere min.

Link to post
Tror en del av slike motorer har en enklere tenning enn en vanlig bilmotor dvs at de tenner for hver runde på maskinen (veiven) og ikke annenhvær runde som på en bil (typisk 4-takter). Dette forenkler jo litt ettersom det ikke er nødvendig med fordeling eller rundetellinger. Dette skader jo ikke men gjør det litt enklere å designe. Dermed vil nok en slik teller kunne vise dobbelt :headbang:

Dette var helt riktig Nike, beklager men så ikke svaret ditt før nå... Takk for tipset :flag:

Link to post
Isåfall har vel skiva under svinghjulet 3 ladespoler. En for hver sylinder!

Ladespolen gir lading, har ingenting med tenning å gjøre.  Det tar tenningsspolen / Pulse coil" seg av.  Antall poler på ladespolen avhenger av antall magneter på svinghjulet. 

 

 

F.eks min 3-syl Yamaha 60hk har 6 poler, mens 75hk har 12. 

 

Her kan sikkert Droll komme med mer utfyllende info.. :yesnod:

 

 

Men, den er ikke heeeeelt 100 ennå da... den sperrer på 5500rpm og det er minst 500 for tidlig. Men det er ikke noe problem om man har propell med litt stigning. Nå har jeg topp fart ved ca 5200rpm med 17" stigning på en 10,4" propell. Dette gir ca 36 knop fart på Busteren min og det er 300rpm før den sperrer.

 

Du bør få verifisert turtallet, og justere propellen slik at turtallet havner litt lenger opp. Hverken 2-t eller 4-t påhengere har godt av å gå for tungt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du bør få verifisert turtallet, og justere propellen slik at turtallet havner litt lenger opp. Hverken 2-t eller 4-t påhengere har godt av å gå for tungt. 

Ja, skal få verifisert turtallet, men anbefalt toppfart på motoren er jo angitt til å ligge mellom 5000 og 6000rpm så jeg er jo innenfor... Så da skal den vel ikke gå for tungt da?

Link to post
Har nå kjøpt inn en turteller fra biltema (art. 32-216). Denne skal kunne benyttes på 4-takts motorer fra 2-8 sylindere,

Denne turtelleren skal utifra det jeg har funnet ut kobles til minus ledningen på coilen i et fordeler tennings system, er derfor litt usikker på om den kan direkte brukes på DIN motor ....

 

HVOR har du koblet til signal ledningen ??

Turtellere på en utenbords kobles i de fleste tilfeller til statoren ( ladespola ),har da ingenting betydning hvilken type motor det er 2/3/4-takts :wink: motor ( eller wankel ).

 

På din motor ser det ut til at signalet kommer ifra statoren ( 6 poler eller 3 pulser pr omdreining ), så teoretisk burde DIN turteller vise riktig hvis den settes på 6 sylindere ( = 3 gnister/pulser pr omdreining )....

 

Kunne muligens også koblet til den ene av coilene ( regner med at det er EN pr sylinder ?? ), måtte i isåfall justeres til EN sylindret ( hvis mulig ) eller til en HALV sylinder hvis den bruker "waisted spark" ......

 

Hadde motoren hatt fordeler og du hadde koblet turtelleren til coilen skulle de ha været justert til 3 sylindere ( 4-takt ) ELLER 6 sylindere ( 4-takt "waisted spark"

 

 

Her kan sikkert Droll komme med mer utfyllende info.. :yesnod:

BF 35/45, BF 40/50 HP (thru 2005) 6 poler eller 3 pulser pr omdreining ...

 

Ja, skal få verifisert turtallet, men anbefalt toppfart på motoren er jo angitt til å ligge mellom 5000 og 6000rpm så jeg er jo innenfor... Så da skal den vel ikke gå for tungt da?

Nja er ikke alltid så enkelt, den generelle reglen sier at en bør sikte seg inn på MAKS anbefalt WOT turtall med LETT laste båt, med litt last og passasjer blir båten tyngre og WOT synker.....

 

JEG vill funnet en propell som ga meg en WOT på 6000 rpm med KUN meg i båten, du har da en viss sikkerhets margin med flere i båten, bør uansett ALLTID være mulig å oppnå MIN WOT selv med MYE last i båten ...

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Takk nok en gang for mange kloke ord :smiley: Det er helt riktig, rpm kommer fra statoren og jeg har koblet meg på via en ferdig kabel som lå i gir/gass kontrollen. Videre stemmer det også at den viser riktig på 6 sylindere grunnet 6 poler. Jeg regner vel med at det er waisted spark på denne, men dette har jeg ikke sjekket. Problemet mitt med å nå 6000rpm er at motoren fortsatt sperrer ved 5500rpm. så det hjelper ikke med annen propell gitt... Men, har ennå ikke renset gassere, så kanskje de siste 500+ ligger gjemt der... Hva ska rpm sperren være i utgangspunketet?

Link to post
Jeg regner vel med at det er waisted spark på denne, men dette har jeg ikke sjekket.

Har heller ingenting å si da du henter signalet ifra lade kretsen .

 

 

Problemet mitt med å nå 6000rpm er at motoren fortsatt sperrer ved 5500rpm. så det hjelper ikke med annen propell gitt... Men, har ennå ikke renset gassere, så kanskje de siste 500+ ligger gjemt der... Hva ska rpm sperren være i utgangspunketet?

Er du sikker på at det ER turtall sperra som slår inn ?? hvordan oppføre motoren seg ?

 

  • Kommer bare ikke over 5500 rpm, motor går jevnt .
  • Kommer ikke over 5500 rpm, motoren "butter", hakker etc..

 

Kan du ruse motoren til 6000 rpm ( er normalt IKKE å anbefale men ... ), mulig det ikke kan gjøres i fri, men hva hvis du tar av propellen ?? og prøve fremover da ?

 

 

Ellers fant denne...

 

En annen tanke... er det lenge siden ventilene ble justert ?? skal vel justeres/sjekker i gang i året eller hver 200 drifts time...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Den butter og hakker, høres ikke ut som noen turtallsperre for meg

 

Kan være så enkelt som en god forgasser rengjøring + og gjøre en "linc/sync job" ( justere opp tenning og forgasser + forholdet imellom disse ).

 

Kunne også prøve å justere forgasserne "litt" fetere ( blande dyse 1/4 omdreining UT ), eventuelt "litt" magrere ( 1/4 omdreining ), dette bare for se om du kan merke noen forskjell...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Nå har jeg renset gassere, eller det jeg kom til da.. regner med at den "sopplignende" pumpen som forsyner allle gasserene med ekstra fuel er akselrasjonspumen? Rørerne fra denne var nesten helt tette til 2 av gasserene. Regner med at dette fikser probleme med at den hoster å stopper ved plutselige gasspådrag. Jeg har blåst med kompressor i bunn av hovedysa og gjennom bensintilførselen til gasserene. Jeg har ikke tatt ut blandeskruene. Det eneste jeg har skrudd av er skruen som står i bunn av hovedysa og blåst der. Er det noe mer jeg burde gjøre før jeg setter dem sammen igjen??

Link to post

Det høres bra ut! Da har du funnet feilen, høres det ut til!

 

Med det samme ville jeg ha sjekket at nåleventilene over flottørene tettet skikkelig, samt målt/justert flottørnivå. Dette er høyden mellom flottør og lokk når ventilen er helt lukket, og dette må være korrekt for at motoren skal gå skikkelig. Jeg pleier å måle dette med en metallbor av riktig tykkelse, sjekk i boka hva nivået skal være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Når jeg kom meg på vannet i går for å teste motor etter gasserrens, skjedde det selvsagt noe nytt... hehe, dette er en skikkelig mandagsmotor. Jeg kjente en litt sånn elektrisk varme/kortsluttning lukt av motoren på vei ut av havna. Dum som jeg var tenkte jeg bare at dette sikkert kom av at jeg hadde dusjet hele motoren med WD40 elektrospray, og at denne sikker ble varm på motoren et sted og luktet litt.

 

Da jeg dro på for å se hvor turtallet la seg i dag ble jeg overrasket over at det stoppet på 4900rpm, selv om jeg var overbevist om at jeg hadde høyere turtall en jeg noen gang hadde hatt. I tilegg begynnte det å synke... uten at motoren gikk saktere. Jeg kjørte inn mot land igjen og da jeg kom til brygga viste den 50rpm på tunggang.. Ehh?? Her er det noe som overhodet ikke stemmer...

Jeg tok av lokket og kjente den samme lukten som tidligere, bare MYE sterkere. hmmm, hva kunne dette være? Motoren gikk helt fint. Turtelleren min skifter mellom Voltmeter og Rpm hvert 10 minutt og det skiftet mens jeg satt der som et spørsmålstegn, 12,6V. Hmmm, det var da ikke mye til lading tenkte jeg å ruset motoren litt uten at det gav noe utslag. Deretter stoppet jeg motoren, V var ennå 12,6... Så.... da var det jo ikke så vanskelig å gjette hva som hadde luktet og hva som hadde skjedd.

Statoren hadde brent opp...

 

Men, spørsmålet mitt her er: "hva er det som får dette til å skje"? Er jo liten vits i å sette inn en ny om den også brenner.. Hva slags feil ser jeg etter her? kortsluttning? hvordan går jeg frem for å feilsøke? Og sist men ikke minst, finnes det noen igjen i norge som driver med vikling? Så på nettet at denne statoren ikke var billig.. Og kan det være at det går over fra annen motor? eller er det kun Honda for Honda liksom?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...