Cumulus Startet 7.April.2010 Del på Facebook Startet 7.April.2010 Hei, jeg seiler ofte lange distanser alene og har tenkt å anskaffe meg en McMurdo Fastfind 210 PLB (personlig nødpeilesender). Årsavgiften i Norge er 600kr, men om en innehar og betaler VHF-radio lisens er årsavgift visstnok ikke påkrevd. Kan man kjøpe en slik fra Storbritannia og uten videre ta den i bruk i norske farvann ? Besparelsen er betydelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Vil tro at du kan ta den i bruk. Men den må nok helt sikkert meldes inn, registreres hos lisensavdelingen, slik at den står opp mot dit navn, og båt. Spander en tlf til lisensavdeligen, og de svarer helt sikkert villig vekk. - 22 77 43 50 Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
GeirV Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hei, avgiften for PLB kreves inn av Post- og teletilsynet, og ikke Telenor Maritim Radio. PLB er ikke regnet som maritimt utstyr. Du kan fint bestille ønsket PLB fra hvor som helst i EU/EØS. Forutsetningen er at den er CE-merket og at det foreligger samsvarserklæring. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jeg fikk min PLB i dag. Det er en GME m/gps kjøpt hos Seatronic. Den ble programmert med mine date, ikke båtens. Dvs mint navn, adresse osv, samt nærmeste pårørende som skal kontaktes hvis senderen utløses. Avgiften på 600,- er uavhengig om du har VHF fra før. Men min nødpejlesender som er i båten har jeg ikke betalt ekstra for (samme MMSI-nr. som for VHFen). NB! Jeg håber jeg aldrig får bruk for den, og den dermed er "spild av penge"... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 (redigert) jeg har også en slik en. har den med først og fremst til landoperasjoner. Men er jeg alene ute i båten har jeg den i lomma i tilfelle jeg faller over bord. hjelper lite med EBIRP i båten da. Regnigen på 600 kroner kommer trofast hvert år Redigert 7.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 (redigert) Man kan gjøre det, hvor lovlig det er veit eg ikke. Slik eg har forstått det så er den registrert på ett eller annet firma i UK (produsent/importør kanskje?). Eg har forstått det slik at man vil få opp ett normalt nødoppkall men dine data vil ikke komme opp. Det kan jo i værste fall bety lettere misforståelser, men så lenge den har innebygget GPS så burde du bli redda i aktuell posisjon skulle eg tru. Dette er slik eg har forstått det, men eg veit det ikke 100% sikkert. I tilleg til 600 kr. årlig så må du betale ca.ca.ca. 700 kr for omprogrammering når du ikke har kjøpt PLB en i Norge. Redigert 7.April.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Noen hundrelapper for å ha betydelig større sjanser for å redde livet, skulle ulykken være ute, er vel småpenger......? Det er vel ikke på sikkerhetsutstyret en skal spare. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
GeirV Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Hei igjen. legg all tvil til side; du kan fint kjøpe PLB i EU/EØS. Forutsetningen er at den er CE-merket og at det foreligger samsvarserklæring. Dette er imidlertid et felles krav i hele EU/EØS (implementert gjennom R&TTE-direktivet). Siden det er en McMurdo du vurderer, kan Pronav i Egersund programmere den for deg. Merk; Du må få den programmert før du tar den i bruk, ellers vil ikke HRS kunne identifisere deg. ID får du av PT ved å fylle ut søknad. gå inn på www.npt.no, der ligger søknadsskjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Kan man kjøpe en slik fra Storbritannia og uten videre ta den i bruk i norske farvann ? Besparelsen er betydelig.. ser att de koster 3500 SEK på Blocket.se ingen programmering bare registrering , ingen reg.avgift eller årsavgift spm oppnår man Epirbens alle fordeler med en PLB eller vad er best ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
volfro Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 790 kr. skulle pro-nav ha for omprogrammeringen når den ikke er kjøpt i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 løfter en gammel tråd i og med at jeg har fått tilsagn om PLB i gave, og er i ferd med å velge produkt. Hvilken PLB anbefales i 2016, og hvorfor? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 (redigert) Jeg er på nr 2 av denne http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt410g-plb-med-gps-p-200 Seatronic bytter den inn i stedet for å bytte batteri. Finnes sikkert mindre peilere. Jeg liker denne fordi den er stor nok til å føles som en EPIRB ombord og passer greit ned i lomma på seilbuksa og i sekken på landturer. Viktigste tror jeg er å velge en med gps slik at posisjonej din sendes om du trenger hjelp Jeg kommer til å supplere denne med en AIS sart montert på vestene våre når vi får AIS ombord. http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/ocean-signal-mob-1-ais-p-4949 Redigert 5.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 jeg er litt mer inne på en sånn her..........da ser man ju MOB'n på den egne plottern også http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/ocean-signal-mob-1-ais-p-4949 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Den siste her har vel effektivt en rekkevidde opp mot 4-5NM, men gir til gjengjeld trolig raskere assistanse om man faller i vannet et sted med mottakere. Den er imidlertid til liten hjelp andre steder, f.eks til fjells på vinteren. Nå er det først og fremst bruk i kystnære farvann jeg først og fremst tenker meg, så da virker den kjekk. At den kan legges inni vesten er også flott for min bruk. Lurer på når det kommer PLBer som både sender på både AIS og satelitt? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 (redigert) Jeg valgte satelitt varianten for å kombinere sikkerhet om jeg er alene i båten og ha den i stedet for EPIRB for båten. Liten vits med ais sart som jeg er langt fra andre båter. Da trenger jeg rask varsling av HRS :-) Ais sart tenker jeg på om vi er fler ombord og går vakt tørner alene. Faller man da overbord må det gå en alarm ombord som varsler frivakten asap Redigert 5.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Har samme behov som Bitteliten.Bruker PLB i fjellet om vinteren på ski etc og har den festet på vesten om sommer og høst. Har denne http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/ocean-signal-rescueme-p-4280 Den er veldig liten og grei å ta med. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Gitt at en faller over bord i ytre Oslofjord, noen som vet hvor lang tid det tar fra en PLB m GPS som varsler via satellitt utløses til Tjøme radio vil sende ut en nødmelding som inneholder posisjon? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
theppan07 Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Fra manualen: http://www.seatronic.no/pdf/Ocean%20Signal/PLB1_User_Manual.pdf Note: the PLB does not transmit an alert until approximately 50 seconds has elapsed. This allows time to deactivate the unit if accidentally turned on. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Jo, men prosessen videre inkluderer jo GPS-fix, varsling av hovedredningssentral som igjen starter aksjonen lokalt vel?. Så jeg lurer på om dette er noe som skjer i løpet av sekunder, eller om det kan ta vesentlig lengre tid?. Redigert 6.September.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Med erfaring fra RS så er min erfa at det ikke går mange minutter fra HRS får melding fra senderen til ressurser scrambles, enten viaTR eller direkte til utrykkende enheter. Vil tro at en Mayday Relay fra TR kommer i tillegg til scrambling. Nødmeldinger tas på alvor Redigert 6.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) da konkluderer jeg at PLB via satelitt blir bedre enn AIS-SART for kystseilas, mens AIS-SART blir tingen om man er langt fra land (og det er flere ombord). Redigert 6.September.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) På langtur er det begge som gjelder. Ais sart for MOB og plb eller epirb for Mayday. Ved Mob hadde jeg utløst begge, så avblåst mayday om jeg finner MOBen raskt. MOB er Mayday Redigert 6.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Det stemmer godt det at en melding fra HRS om utløst nødpeilesender vil følges opp med en Mayday Relay Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.