Jump to content

Personlig nødpeilesender.

Cumulus

Recommended Posts

Hei, jeg seiler ofte lange distanser alene og har tenkt å anskaffe meg en McMurdo Fastfind 210 PLB (personlig nødpeilesender).

Årsavgiften i Norge er 600kr, men om en innehar og betaler VHF-radio lisens er årsavgift visstnok ikke påkrevd.

Kan man kjøpe en slik fra Storbritannia og uten videre ta den i bruk i norske farvann ? Besparelsen er betydelig..

Jeg fikk min PLB i dag. Det er en GME m/gps kjøpt hos Seatronic. Den ble programmert med mine date, ikke båtens. Dvs mint navn, adresse osv, samt nærmeste pårørende som skal kontaktes hvis senderen utløses.

Avgiften på 600,- er uavhengig om du har VHF fra før. Men min nødpejlesender som er i båten har jeg ikke betalt ekstra for (samme MMSI-nr. som for VHFen).

NB! Jeg håber jeg aldrig får bruk for den, og den dermed er "spild av penge"... :smiley:

Man kan gjøre det, hvor lovlig det er veit eg ikke. Slik eg har forstått det så er den registrert på ett eller annet firma i UK (produsent/importør kanskje?). Eg har forstått det slik at man vil få opp ett normalt nødoppkall men dine data vil ikke komme opp. Det kan jo i værste fall bety lettere misforståelser, men så lenge den har innebygget GPS så burde du bli redda i aktuell posisjon skulle eg tru.

Dette er slik eg har forstått det, men eg veit det ikke 100% sikkert. I tilleg til 600 kr. årlig så må du betale ca.ca.ca. 700 kr for omprogrammering når du ikke har kjøpt PLB en i Norge.

Redigert av volfro (see edit history)

Hei igjen. legg all tvil til side; du kan fint kjøpe PLB i EU/EØS. Forutsetningen er at den er CE-merket og at det foreligger samsvarserklæring. Dette er imidlertid et felles krav i hele EU/EØS (implementert gjennom R&TTE-direktivet). Siden det er en McMurdo du vurderer, kan Pronav i Egersund programmere den for deg. Merk; Du må få den programmert før du tar den i bruk, ellers vil ikke HRS kunne identifisere deg. ID får du av PT ved å fylle ut søknad. gå inn på www.npt.no, der ligger søknadsskjemaet.

• 6 år senere...

Jeg er på nr 2 av denne

http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt410g-plb-med-gps-p-200

Seatronic bytter den inn i stedet for å bytte batteri.

Finnes sikkert mindre peilere. Jeg liker denne fordi den er stor nok til å føles som en EPIRB ombord og passer greit ned i lomma på seilbuksa og i sekken på landturer.

Viktigste tror jeg er å velge en med gps slik at posisjonej din sendes om du trenger hjelp

Jeg kommer til å supplere denne med en AIS sart montert på vestene våre når vi får AIS ombord.

http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/ocean-signal-mob-1-ais-p-4949

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den siste her har vel effektivt en rekkevidde opp mot 4-5NM, men gir til gjengjeld trolig raskere assistanse om man faller i vannet et sted med mottakere. Den er imidlertid til liten hjelp andre steder, f.eks til fjells på vinteren. Nå er det først og fremst bruk i kystnære farvann jeg først og fremst tenker meg, så da virker den kjekk. At den kan legges inni vesten er også flott for min bruk. Lurer på når det kommer PLBer som både sender på både AIS og satelitt?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg valgte satelitt varianten for å kombinere sikkerhet om jeg er alene i båten og ha den i stedet for EPIRB for båten. Liten vits med ais sart som jeg er langt fra andre båter. Da trenger jeg rask varsling av HRS :-)

Ais sart tenker jeg på om vi er fler ombord og går vakt tørner alene. Faller man da overbord må det gå en alarm ombord som varsler frivakten asap

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...