Jump to content

sea ray 290 sundancer med steyr 256, rett utveksling propell?

jøgga

Recommended Posts

Hadde selv en Steyr 246 (240 HK) med Bravo 3x og 2:1 utveksling i en Sea Ray 240 Sundancer. På denne hadde jeg 22" propeller og gjorde ca 34 knop.

Min første reaksjon er at du har feil utveksling, originalt så får du ikke mindre propeller enn 20" til Bravo 3. Jeg ser at du har 20" cuppet som er litt tyngre å drive enn standard 20".

Er dette en ny motor som nylig er montert i denne båten?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Min første reaksjon er at du har feil utveksling

Må rette litt på meg selv her, egentlig har du for liten motor :smash:

En 290 Sundancer krever mer motor og burde hatt minimum 300 HK etter min vurdering.

For å få utnytte motoren du har må du over på 2,2:1 utveksling på drev ville jeg tro, men sjekk med Univa før du gjør noe mer http://www.univa.no/

Tar en prat med univa jeg.

For cuppet tilsvarer ca 1" stigning så det utgir ikke mer enn 100rpm

En steyr selger mente at det ikke var noen vits å bytte til 300hk motoren, pga med mitt turtall har eg ikke mer enn 200hk så det må fikses først. Blir det da for lite må jeg eventuelt tenke på motor bytte.

Dette er en ny motor montert i en sea ray med orginalt bensin.

Motoren er sikkert stor nok for å få båten i plan og til å gi en grei nok marsjfart men den gjør ikke båten rettferdighet.

Bensinmotoren som stod i antar jeg var en 7,4 liter på 350HK eller deromkring.

Antar at denne som min Sea Ray Sundancer faller ut av plan rett under 20 knop. Da blir avstanden mellom toppfart og planingsterskelen litt liten.

Uansett må du nok til med et drev med en annen utveksling.

Lykke til :flag:

Redigert av SF (see edit history)

Motoren kan ikke chippes, da den har mekanisk styring av dysene og ikke commonrail som for eksempel volvo bruker på sine nyere dieselmotorer. Men til gjengjeld er steyr sin løsning meget driftsikker, og motor kan nødkjøres selv om elektronikken skulle ta kveld. Er derfor mange MOB-båt produsenter som velger nettopp Steyr sine marine motorer.

Du har nok rett og slett for liten motor. Jeg har kjørt denne båten med en KAD300 på 285 HK. Det var akkurat nok, men skulle også her hatt 20-30 hk mer (for ikke å si 100 ekstr nm i moment). Steyr'en har vel omkring 240 HK ?

Da må du enten ned i propellstørrelse eller lavere utveksling.

/Øystein

Antar at denne som min Sea Ray Sundancer faller ut av plan rett under 20 knop. Da blir avstanden mellom toppfart og planingsterskelen litt liten.

Hadde samme problem med min 256 med Bravo II, i en Bayliner 2958. Litt nedlesset og motvind, da måtte nesten ha full gass for å holde båten i plan. For å fikse på planingsterskelen, så byttet jeg trimflaps til 60cm bredde, og senket planingsterskelen til 12,5kn.

Topp turtall kan du få fikset med propellbytte men farten din blir nok tilnærmet konstant. Men siden Steyr har et anbefalt toppturtall på mellom 4300-4500rpm (tror jeg) så er det nok smart å prøve og tilnærme deg dette slik at ikke motor jobber for tungt.

Finnes jo propeller med fire blader inne og tre ute, kansje dette kan være en løsning i ditt tilfelle??

Intressant, ble dette en god løsning?

Løftet båten seg letter ut av vannet på vei opp i plan også eller hjalp det kun til å holde båten i plan når den først var oppe?

Ja, det ble en bra løsning, måten gikk fint ut or vannet, men justerte ned på flapsene etter som farten øker. Ellers ville den gå for mye på "tryne".

hei.

hørtes merkelig ut at den bare går 24 knop. Ville sjekket om det er noe galt med motor drivstoff forsyning og en annen viktig ting er luft inn til motor rom, bensin åpninger den har nå for luft inn er for små for dieselmaskin . skjære ut bunnen av luft inntak bokser og snu andre slik at du skyver kun luft inn .

ta en test og kjør uten luke på .

Mener den båten burde gå fra 27 til 29 knop når alt er i orden.

Disse motorer kan og programmeres opp til 280 hk ... en av mine venner er Steyr dealer..

sjekk og bunnen og props for groe , ikke mye som skal til før det og bremser ...

Har en Sea Ray 290 selv og kjører fortsatt med bensin Bigblock MPI en herlig motor ikke lett å kvitte seg med, men vurderer stadig, så denne motoriseringen er intressant.

Håper du holder oss oppdatert

Måtte du flytte/bygge om tank?? ikke mye å gå på der.

Selv bytter jeg nok ikke før en D4 300hk står til salgs eller mulig en D4 260hk, da disse har mye moment, som er meget viktig

Har prøvt å kjøre uten motorluker men ingen effekt. Skal slippe båten snart for bunnsmøring og zink skifte, vil da prøve å kjøre med diesel direkte fra kanne å se om det hjelper.

Du trenger ikke å skifte tank for å sette inn en steyr men det er veldig trankt men dette er en enkel og lett motor på 322kg (en del lettere enn en stor v8)

Er det steryr forhandlere\verksted som kan sette han opp til 280 hk?

Redigert av jøgga (see edit history)

er kun Steyr forhandler med rette programvare på computer som kan justere opp den, men kan jo be de om det og glemme garanti..

ja sjekk retur system på diesel og ett must.

men merkelig sak dette at den ikke går bedre. Skal jo begynne og dra brukbart på 3700 og oppover og båten er brukbart oppe fra sjøen og da. trimflaps helt oppe og trim ut drev så får løftet fronten opp..

skal sjekke med min man hva de tested de båter med og hvilken speed .

er props rett satt på i rett kryssing ?

Redigert av Mr. Import (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...