tommyotter Startet 7.April.2010 Link til dette innlegget Startet 7.April.2010 Hei. Er fortsatt fersk båteier og må derfor spørre her. På bildet er det et hull der propellakslingen går inn. Hva er dette hullet godt for? Det drypper nemmelig fra dette hullet nå, og det står vann inne i båten. Jeg vet jeg har en lekk pakkboks som må skiftes før båten settes ut. Kan det være årsaken? Er nok ikke vanlig at vann renner denne veien tror jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hei Dette er til vannkjølingen av hylsa. Hver gang du setter ut båten må du løsne på gummien inne i båten slik at vann pipler ut, da har du fått fylt hylsa med vann og du slipper unna en del problematikk med tæring i "skvalpesone" inne i hylsa. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
free Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Jeg vet ikke hva det hullet er til men antar at det har noe med at lageret er vannsmurt, pakkboksen ligger lengre inn, det er flere tråder om pakkboks her inne om du søker litt. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hylsa er navnet på det røret som er "utenpå" propellakselen og som fører fra "der hvor akselen går inn i kjølen" og fram til pakkboksen inne i båten. Inni røret skal det "sirkulere" sjøvann som bl.a. skal kjøle ned pakkboksen. Nevne 2 hull (et på hver side) sørger for at vannen kommer inn/ut av hylsa, samtidig så sørger de også for at det kommer godt med vann inn på forsiden av cutlesslageret - dette er navnet på det vannsmurte gummilageret som ligger inne i propellakselbraketten (som er samme del som inneholder de 2 nevnte hull). Ikke helt uvanlig at disse hullene tettes av rur i løpet av en sommersesong, og dette er årsak til både unødvendig slitasje på cutlesslager og unødvendig plunder med pakkbokser. Derfor meget lurt å et par ganger i løpet av sommersesongen å "rense opp" disse med skrutrekker el.l. Alltid en hyggelig jobb når badesesongen har begynt!. Hylserør som er overfylt med fett av overivrige "pakkboks-smørere" kan også skape unødvendig plunder. Dette siste gjelder selvfølgelig kun de som har "konvensjonell" pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Takk for hurtig svar :) Båten har stått tørt siden i høst. Var der i dag for å se etter den og det er kommet inn endel vann (eller snø som nå er vann) som står i båten i løpet av vinteren. Kan det være dette vannet som nå renner ut? eller er det bare vann fra inne i hylsa? Hvorfor jeg spør er for at jer er utrolig nervøs for at det er blitt endel frost skader i løpet av vinteren. Det har jo vert ned mot -35 grader her i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Inne i hylse vil det jo uansett ikke være mer en noen få kopper med vann. Men om det står så mye vann i din båt at dette står opp på/over pakkboksen inne i båten så vil jo dette vannet også kunne renn ut samme vei. Normalt så vil vannet som "står" i hylsa renne ut i løpet av maks et minutt etter at en båt blir tatt opp. Så det du skriver tyder på at det er mye vann oppi båten din................ Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Det er mye vann der ja.. Her er et bilde av pakkboksen som jeg tok i fjor: Noen som drar kjensel på denne fett fylte pakkboksen?? Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Dette ser ut til å vere en pakkboks av typen simmering,disse skal være helt tette.Drypper disse må du bytte simmering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.