Medusa Startet 7.April.2010 Link til dette innlegget Startet 7.April.2010 Skal pusse opp et par utvendige trappetrinn som består av natet teak, og hvor nesten all lakk er løsnet. Har ingen erfaring med nating og er derfor litt usikker på valg av natemasse. Forstår det slik at Epoxy gir harde nater og Sikaflex gir myke nater. Hvis en bruker Sikaflex, vil ikke lakken over natene sprekke opp når man trår på natene slik at vann kan komme til og derved løsne lakken hurtigere. Vil det derfor ikke være en fordel å ha harde nater når man skal lakke over dem? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 med harde nater vil de jo selvfølgelig slippe taket fra treverket når treverket beveger seg! logisk! myke som mulig, sika er for hardt for ordentlige tredekk! men synd det er så godt som eneste alternativ... med myke nater, varer dekket ditt MYE MYE lenger. jo, lakken kan sprekke oppe på, men hva gjør vel det når alternativet mer bløte senger som resultat av harde nater...? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 ved mindre du har dekk som absolutt IKKE beveger seg en millimeter da, da er epoxy og anbefale. sika har jeg (og de i min vennekrets) relativt dårlig erfaring med.. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Trappetrinnene består av teak-bord som er limt på kryssfiner, er vel derfor ganske så stabil nating uten bevegelse. Du sier du har dårlig erfaring med Sika...hva ligger i dette? Hva er da alternativet? Redigert 7.April.2010 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 da skulle det jo være ganske lite bevegelse.. har erfart flere ganger at sikaflexen slipper taket fra treverket, ennå natinga er utført etter alle kunstens regler! det skal også sier at jeg mange ganger har fått det til. driver jo med trebåt, så har kun erfaring fra tredekk med stor bevegelse da, og sikaen blir jo så hard. men ærlig talt så bruker jeg stort sett sika, for de beste produktene er blitt borte fra markedet for de var for giftige... men finner du noe mykere enn sika, bruk det i stedet! Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Så bruker du coelan som lakk over. denne er over 300% tøyelig og sprekker ikke Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 (redigert) Hva med Tec7? Ellers så bruker mange båtprodusenter Simson Natemasse. Redigert 8.April.2010 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Og 300% dyrere Bruk Tech 7 ,ikke sprekker det og du kan lakke over.Men du må jo ha på noen strøk Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
tuffff Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Dersom du er redd for at Sikaflexen er for hard, så er det neppe noe sjakktrekk å bruke Tec7. Den er nok adskillig hardere. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Kanskje jeg skal gå for Tec7. Jeg vil jo tro at nating som er overlakket tåler mer tramping fra føtter før lakken sprekker når natingen under er hard og gir mindre etter.. Tec7 egner seg vel godt til å lime Teak-bord på kryssfiner også? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 (redigert) Husk: Natetapen legges ned i sporet etter priming men før fuging. Ved nating (fuging) er det viktig at Sikaflex 290 DC kun hefter til sidene og ikke til bunnen. Dette for å ivareta dekkets behov for å utvide og trekke seg sammen ved endringer i temperatur og fuktighet. Priming er viktig for at Sikaflex skal hefte ordentlig til teaken, husk at teak er et veldig fett treslag! Redigert 8.April.2010 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Lurer på hvordan man skal behandle nater. Skal man nate, og så slipe plant over det hele, teak og nating ? Vil det da ikke bli striper i natingen, eller i all fall ikke blankt ? Jeg ser at mange sauser inn med natemasse, for så å fjerne det (sikkert med sliping...) etterpå. Eller skal man planslipe først, og så nate pent etterpå ? ...operasjon "Badeplattform". Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Ville nate først, og feie av toppen på natene med et skarpt stemjern. Slipe til slutt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.