MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Dass erno dritt, men kjekt å ha når det funker.På min båt var tømming også et problem til jeg byttet septikslangene. Allerede et par uker etter at jeg kjøpte båten, fant jeg ut at jeg ville nytte slangene. For å illustrere hvor liten diameter det kan være innvendig i en gammel slange, kan du se på bildet under. Det er en skikkelig drittjobb om tanken er full av ¤%&, men om du klarer å kutte av den gamle septikslangen med en baufil et sted du får plassert en bøtte under, er det bare å kutte i vei og ha ørepropper i nesa. Lykke til. RSL Takk for bildet - Jeg tror du er inne på det som kan være løsningen. Gjøre som du sier + få inn et nytt toalett med kvern. Det beste ville vært et enkelt robust og driftsikkert toalett som er greit å rengjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 ................... Så skulle man bare kunne pumpe litt med toaletthåndpumpa for å få tømt ut godsakene. ............... Sikker på at du ikke har en egen manuell pumpe for å tømme tanken? Det har iallefall jeg på mitt septikanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Sikker på at du ikke har en egen manuell pumpe for å tømme tanken? Det har iallefall jeg på mitt septikanlegg. Det ser ikke sånn ut.. det er litt vanskelig å få full oversikt over det anlegget, men har hatt endel kontakt med forrige eier og kan ikke tro at det er en pumpe til der. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Takk for bildet - Jeg tror du er inne på det som kan være løsningen. Gjøre som du sier + få inn et nytt toalett med kvern. Det beste ville vært et enkelt robust og driftsikkert toalett som er greit å rengjøre. Jeg hadde toalett med kværn i forrige båten. Etter at jeg fikset nye slanger i den båten jeg har nå, er jeg meget fornøyd med resultatet og saver ikke kværna. Selv om jeg nå har mindre tank enn jeg hadde i gamlebåten, tømmer jeg mer skjeldent nå. Med kværn brukes det betydelig mere vann enn ved pumping. (selv om det er viktig å ikke bruke for lite vann, da dette gjør at det tetter seg lettere) Damer på ølkjør bør uansett få beskjed om å skylle tiss rett i havet og putte papiret i en pose om det er slike mengder med damer ombord som du anntyder. :-) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Farco Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Så skulle man bare kunne pumpe litt med toaletthåndpumpa for å få tømt ut godsakene. Dette høres ikke riktig ut. Skal man kunne bruke håndpumpa på toalettet til å tømme septiktanken, må det et temmelig sinnrikt system av tre-veisventiler og greier til. Det er teoretisk mulig å få til, men høres helt crasy ut. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Dette høres ikke riktig ut. Skal man kunne bruke håndpumpa på toalettet til å tømme septiktanken, må det et temmelig sinnrikt system av tre-veisventiler og greier til. Det er teoretisk mulig å få til, men høres helt crasy ut. Skjønner, jeg antok at det med pumpinga på håndpumpa var for å pumpe opp litt trykk i tanken, slik at det rant fortere/lettere ut av utløspslangen. Men det er som du sier - ikke montert noe utover det vanlige her - det ser i det heletatt rimelig spinkelt og standard ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Enkelte har et opplegg der man stenger en ventil på luftingen, åpner bunnventilen og pumper opp trykk med toalettpumpa. Kan det være et sånt opplegg det er snakk om her? I så fall et opplegg som lett går tett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 det skulle kun være å åpne ventilen på lufteslange og utløpsslangen. Så skulle man bare kunne pumpe litt med toaletthåndpumpa for å få tømt ut godsakene. Hvis det stemmer at det ikke finnes pumpe mellom tank og sjø må du stenge luftinga, så pumper du luft inn i tanken ved hjelp av toalettpumpa. Da bygger du opp trykk i tanken som vil tømme seg til sjø, gitt at det er åpent da. Dette er mulig, men det er et noe svakt system. Vil anbefale at du stenger ventilen mellom tank og sjø. Benytt en skrutvinge til å klemme slangen flat et stykke over nevnte ventil. Demonter slangen fra slangestussen på ventilen. Nå kan du ta slangen til et nivå over tanktoppen (du må eventuelt skjøte på den) løsne skrutvingen og stake inn i tanken. Sett en slangestump på ventilens slangestuss slik denne kommer over vannnivået. Kontroller at ventilen er OK og at det er åpent den veien. Skift ut slanger etter behov. Når alt er OK kan du jo montere en pumpe mellom tank og ventil til sjø. Gjerne en elektrisk med kvern. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 (redigert) Da tror jeg du må begynne å lete etter en pumpe mellom tanken og skroggjennomføringen ......der kom det flere svar i en fart før ditt siste innlegg Redigert 9.April.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Enkelte har et opplegg der man stenger en ventil på luftingen, åpner bunnventilen og pumper opp trykk med toalettpumpa. Det tenkte jeg ikke på. Men da må man jo bruke toalettpumpen som en luftpumpe, d.v.s. også stenge sjøvannsinntaket? Eller tenker jeg helt feil? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Jeg hadde toalett med kværn i forrige båten. Etter at jeg fikset nye slanger i den båten jeg har nå, er jeg meget fornøyd med resultatet og saver ikke kværna. Selv om jeg nå har mindre tank enn jeg hadde i gamlebåten, tømmer jeg mer skjeldent nå. Med kværn brukes det betydelig mere vann enn ved pumping. (selv om det er viktig å ikke bruke for lite vann, da dette gjør at det tetter seg lettere) Damer på ølkjør bør uansett få beskjed om å skylle tiss rett i havet og putte papiret i en pose om det er slike mengder med damer ombord som du anntyder. :-) RSL Hehe, det hører nok til de sjeldnere anledninger ja, men det er jaggu mange som aldri har vært i en seilbåt og gjerne blir med en tur hvis de får sjangsen :) Ja, takk for erfaringene, det med bruk av vann er jo et godt poeng jeg ikke tenkte på. Sitér dette innlegget Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Enkelte har et opplegg der man stenger en ventil på luftingen, åpner bunnventilen og pumper opp trykk med toalettpumpa. Kan det være et sånt opplegg det er snakk om her? I så fall et opplegg som lett går tett... Stenger lufteventilen ja - høres fornuftig ut! Det må være dette systemet vi har. tett ja.. Sitér dette innlegget Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 (redigert) Hvis det stemmer at det ikke finnes pumpe mellom tank og sjø må du stenge luftinga, så pumper du luft inn i tanken ved hjelp av toalettpumpa.Da bygger du opp trykk i tanken som vil tømme seg til sjø, gitt at det er åpent da. Dette er mulig, men det er et noe svakt system. Vil anbefale at du stenger ventilen mellom tank og sjø. Benytt en skrutvinge til å klemme slangen flat et stykke over nevnte ventil. Demonter slangen fra slangestussen på ventilen. Nå kan du ta slangen til et nivå over tanktoppen (du må eventuelt skjøte på den) løsne skrutvingen og stake inn i tanken. Sett en slangestump på ventilens slangestuss slik denne kommer over vannnivået. Kontroller at ventilen er OK og at det er åpent den veien. Skift ut slanger etter behov. Når alt er OK kan du jo montere en pumpe mellom tank og ventil til sjø. Gjerne en elektrisk med kvern. Eureka! Der har vi det! Dette hørtes ut til å kunne funke veldig bra! Blir helgens prosjekt - tusen takk for hjelpa :D Redigert 9.April.2010 av MandalHero101 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Hvor har du tanken? Oppunder dekk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Men da må man jo bruke toalettpumpen som en luftpumpe, d.v.s. også stenge sjøvannsinntaket? Eller tenker jeg helt feil? Du tenker helt rett! Enkelte bruker dette som en ekstra hjelp for å tømme "fritt fall" tanker, dvs når tanken er plassert høyere enn toalettet. Men tanken tåler ikke stort av trykk, så det er en dårlig løsning. Tømmepumpe på utløpet anbefales sterkt! Gjerne en manuell membranpumpe, den svikter ikke sånn helt uten videre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Skal man kunne bruke håndpumpa på toalettet til å tømme septiktanken, må det et temmelig sinnrikt system av tre-veisventiler og greier til. Det er teoretisk mulig å få til, men høres helt crasy ut. Ikke så helt crazy synes jeg: http://www.sailnet.com/forums/gear-mainten...proof-head.html Men det kreves en toalettskål med pakning under lokket. Uansett - dersom jeg engang må installerer slikt, så blir det dette system. Legger til: husk at det ene av treveisventilene er kun for å kunne bruke pumpe til nødlensing! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Hmmmm.... Har lest artikkelen mange ganger før, men aldri lagt merke til at du ikke kan tømme fra tank gjennom bunnventilen Er vel ikke helt så enkelt allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Det kan også være ejektor tømming. Innleggene til trådstarter er lite opplysende, men går ut fra det er en litt større båt, siden det var 12 - 14 personer ombord. Dersom det opplyses om båtmerke osv., blir det ikke så mye synsing. Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Slik er opplegget i min båt, hvis vi starter utenfra ved skroggjennomføringa til septikavløpet. Skroggjennomføring -->slange-->enkel kuleventil -->slange--> manuell membranpumpe -->slange -->septiktank med utlufting på toppen -->slange -->toalett m/kvern. Har installert gjennomsiktig slange mellom toalett og septiktank, lettere å inspisere ved evnt tett avløp. Blir å installere gjennomsiktig slange videre også, for å slippe unna uheldige overraskelser for fremtiden. Vil absolutt anbefale å bruke gjennomsiktig slange med stålarmering ved hele toalett/septiktank/tømme anlegget. Lettere feilsøking ved uhell :) Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Tror muligens jeg ville vurdert en stakefjær, tatt av utløpet på dassen, staket så langt jeg kom. Da vår dass gikk tett(ja pga unger og samboer som brukte ca 3 dassruller pr do besøk.) så stod det papir i innløpet på tanken som antkeligvis tørket og vips hadde vi en flott propp. Gjennom staking og måling av lengde fant jeg proppen. Valgte og skifte slange fra dass til tank, så slapp jeg og ta i møkka. Tok gammel slange på land og slo den mot bakken, da kom de ut masse tørka ...... hele slange var jo full av gjødsel. Lykke til! Etter dette er du jo forbi nybegynner stadiet, og på "har hatt tett dass statiet". Neste stadium er "har gått på grunn mens mange andre ser på" eller min som var og "miste jolla midtfjords i kuling og skal få gjort den fast igjenn mens en hel ferje siger forbi med 200 mennesker på dekk og i vinduene som PEKER" Alt er like morro...noen år etterpå- Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 jeg hadde dette problemet i fjor, tanken ligger oppunder dekk, med en slange til lufting montert oppe i topp og en slange ned til skroggjennomføringen. Dassen er koblet til sistnevnte slange med et t-stykke. Ingen pumpe for tømming, kun tyngdekraften... Uansett, midt i ferien gikk tanken tett. Hadde full tank, men fikk ikke tømt, så jeg grublet mye på hvordan dette skulle løses enklest. Fant da ut at hvis jeg koblet en vannslange på luftestussen, stengte skroggjennomføringen og kjørte trykk på tanken fra vannslangen ville jeg kanskje få sprengt proppen ut av systemet når jeg brå åpnet skroggjennomføringen. Har syrefast stål tank fra -81... Funket knall bra, forsøkte noen ganger, med så mye trykk på tanken at den bulet utover, og proppen løsnet. Ingen problemer i ettertid, og ingen møkk på fingra... Alle fornøyde. Lykke til. PS. har i en tidligere båt måttet skuffe dritten ut av tanken.... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Farco Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Dette er atter en gang overhodet ikke reklame; kun informasjon: Vi representerer nå Planus båttoaletter i Norge, som det er nærmest umulig å tette. Binders og andre ting er ikke populært men du skal være ganske hard i magen før dette systemet tetter seg.... Før forespørslene renner inn: Karbonfibermodellene begynner på 70 000.- (+mva) Artic modellene derimot, er mer innen rekkevidde for oss. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
S/Y Emma Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 (redigert) Hadde også problem med tett dass i dag. Har tømming ved tyngdekraft og kvern ved nedskylling. Løyste det ved å stenge lufteventilen og skylle ned til trykket i tanken vart så stort at innhaldet måtte ut gjennom utløpet i botnen... Redigert 9.April.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.