Jump to content

Typebetegnelse på el-kabel i båt?

spilli

Recommended Posts

Hvilken typebetegnelse har el-kabler man helst bør bruke i båt? Skal skifte ut en del kabel, og vil helst erstatte denne med godkjent, eller i hvertfall "god" kabel. Det samme gjelder kabelsko, hva er best? Mange el.kyndige her på forumet, så dette håper jeg noen vil svare på, og hvor man handler dette billigst.

Mvh

spilli

Som "elektromann" handler jeg det meste på Biltema; de selger fortinnet kabel i ulike dimensjoner. Maritim selger også fortinnede kabler, samt sikkert flere andre.

Kabelsko likeså - Biltema. Billig og godt nok. Bruker imidlertid mye krympestrømpe, helst den med lim - spesielt dersom disse er utendørs. Noen sverger til å lodde - det gidder ikke jeg. :)

De fleste kabler er vel strengt tatt "gode nok", og kravene til typebetegnelser er vel kanskje nokså vage? (Jeg er ikke helt up-to-dato på forskrifter...)

Det som kanskje er viktigst, er å ha et opplegg som er bra - gode/skikkelige koblinger og kabler som er skikkelig dimensjonerte. Tommelfingerregel: Mye strøm - tjukk kabel. :wink:

Jeg skal installere/relokalisere landstrømsentralen, noe som gjør at kabelen fra kursene blir akkurat litt for korte. Er det akseptabelt å skjøte slik kabel, og isåfall, hva benytter jeg å skjøte med?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Type betegnelse på kabel man bruker i båt er RK (feks. RK 2,5mm2) Detter er flertrådet kabel og tåler vibrasjoner og risting best. Entrådet kabel er ikke noe serlig for denne løsner ved vibrajoner eller brekker der den er avisolert.

Når det er kabelsko så kjøp de med krympestrøpe som sitter på. Da kan du krympe hver eneste kobling og de holder fuktigheten ute.

Anbefaller deg å kjøpe kabel og kabelsko hos en elektrogrosist, der får man ordentligevarer. Kjenner man ikke noen som er elektriker så må får kjøpt på en grosis, så kan man handle på www.elektroimportoren.no dette er en elektrogrosist som også selger til Ola Normann.

Redigert av MaxiMarius (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...