Jump to content

Hvordan lage deviasjonstabell?


Camping Classic

Recommended Posts

Hvordan går man frem for å lage en deviasjonstabell?

Når man har laget en deviasjonstabell, hvor mye endringer i båten må til for at man må oppdatere tabellen. Finnes det noen tommerfingerregler da på hvor langt unna forskjellige "ting og tang" (feks en høytaler) må være fra kompasset før det ikke påvirker kompasset

 

Har også hørt at man bør snu båten med jevne mellomrom ved lengre stilleligge for at kompasset ikke skal vise feil. Er det noe i det?

Link to post

Hei

 

Du tar deg ut en rekke overrett merker i kartet, i forskjellige retninger. Da vil du få en rettvisende kurs fra kartet. Deretter går du ut med båten, kjører rett mot de forskjellige overettene og noterer ned i en tabell hva kompasset viser. Slik at du har kursene som er fra kartet og kursene som kompasset faktisk viste.

 

Deretter korrigerer du rettvisende kurs for misvisningen og differansen mellom MK og det kommpasset viste er deviasjonen for den kursen. Holder som regel å ta 6 - 7 kurser. Deviasjonskurven er en sinuskurve slik at du da kan se omtrentlig hvordan deviasjonen forandrer seg ved andre kurser enn de du har regnet ut deviasjonen for.

Link to post

Alternativt at det sitter en i jolla, som slepes, med et kompass og leser av dette, for hver 10 grad på båtens kompass. Det forutsettes at det ikke er magnetiske gjenstander ombord i jolla som påvirker "jollekompasset". Båtens fører endrer kurs, og når en ligger stødig på kurs får oppgitt hva "jollekompasset" viser. En får da en tabell hvor f.eks båtens kompass var 30º var "jollekompasset avlest på 28º, det betyr at båtens kompass har en østlig deviasjon +2º.

 

Senere kontrolleres dette når en bruker båten med overettmerker, f.eks at en ligger på linje med to staker. En tar da rettvisende kurs ut fra kartet, korrigerer for misvisning og får magnetkurs. Differansen mellom beregnet magnetkurs og kompasskursen er deviasjonen.

Link to post

Hva med å bruke kursen avlest fra GPS som referanse? Denne er vel helt upåvirket av både deviasjon og misvisning (så man må korrigere for misvisning avlest i kartet når man setter opp deviasjonstabellen). Båten må selvsagt være i fart, fordi GPS-kursen angir ikke heading men fartsretning.

Link to post

Betyr det noe? :confused:

 

GPS-en viser deg retningen (så frem du beveger deg rimelig jevnt) og i dette tilfelle har det jo ingenting å gjøre med et eller annet sted du skal nå. Skal du et bestemt sted så må du justere kursen for å kompensere for strøm og vind, men du skal jo ikke et bestemt sted, men seile en bestemt retning. Og den vises av GPS-en.

 

(Eller bør jeg først drikke en kopp kaffe?)

Link to post

Om man har en kartplotter med ERBL funksjon der man kan avsette peilinger(bearing) fra/til båtens GPS posisjon til diverse landskapspunkt i kartet så kan man jo benytte denne som en referanse til reell peiling (bearing) til fra punktet opp mot kompass kurs for derved å beregne avviket som danner et grunnlag for deviasjonen ??

 

(Eller trenger også jeg en kaffekopp ekstra??) :rolleyes:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...