Jump to content

Dyre deler til Yanmar

GBa

Recommended Posts

www.maritim.no

Oljefilteret koster kr 220,- der.

De legger til 145,- i frakt (minimum)så man må handle flere ting der for at det skal lønne seg å handle der.

Jeg fant ikke de andre delene, men om du ringer dit, så kan de kanskje hjelpe deg.

Tlf: 370 00 370     kl 8.00-17.00

I forhold til prisen på motoren din er vel ikke det så galt? Noen ganger (ikke alltid) er originaldeler modifisert på en eller annen måte for å tilpasses motoren.

Hilsen Erik

(som kjøper original deler til sin motor :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Bl.a. oljefilter til biler er det ofte forskjeller. Siste spesifike eksempelet jeg husker var oljefilteret på Toyota Camry. Der er det en leppe som holder igjen olje (oljen renner ikke tilbake til bunnpannen såvidt jeg husker)slik at motoren raskere får smøring ved oppstart.  Det uoriginale filteret hadde ikke denne leppen.  Og jeg regner med at motorprodusenten laget den for enn grunn?

Jeg har en kunde som kun driver med filter og det er himmelvid forskjell mellom merkene med uoriginale filter.  Sjekke denne linken:  http://www.frankhunt.com/FRANK/corvette/articles/oilfilterstudy/oilfilterstudy.html

Les også denne og legg merke til hva han sier om FRAM oljefilter:

http://www.frankhunt.com/FRANK/corvette/ar...oilfilters.html

"Years ago Fram was a quality filter manufacturer.  Now their standard filter (the radioactive-orange cans) is one of the worst out there."

Gummikvaliteten i en impeller er avgjørende for ytelsen og varighet.  Jeg mener ikke at originalt alltid er bedre, men jeg for min del bruker oftest originale deler.

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Bl.a. oljefilter til biler er det ofte forskjeller.

Dette kan jeg bekrefte. Hvis jeg bruker Fram oljefilter på min Volvo 940, tar det adskillig lengre tid før oljetrykkslampa slukker ved oppstart, enn om jeg bruker originalt filter. Dette har tydeligvis noe med dårligere tilbakeslagsventil i Fram-filteret å gjøre.

Hvis jeg bruker FRAM filter på Mercruiser'n i båten pisser og lekker det olje :-)  Dieselolje er jaggu meg svart og klinete..   Aldri mer FRAM på meg....

Hilsen Erik

Purolator var blant de anbefalte filterene.

Sørensen & Balchen i Oslo forhandler dette.

Skarpnes9100:

Det er vel ikke SÅÅÅ ille, vel?

Jeg har aldri opplevd at et filter har pisset eller lekket olje, selv om jeg har brukt uoriginalt.

(Men det har aldri vært FRAM filter).

Nei,da :-)

Men at det blir møkkete som fy rundt og på filteret er erfaring nok. Byttet til originalt filter og vips; det er hvitt og har vært hvitt siden.  Kanskje jeg hadde uflaks med akkurat det filteret? Poenget mitt er bare at f.eks en motor som yter rundt 250HK koster rundt en kvart million. Da er det billig med originale filter osv..  

Idag ser det ut til å bli nok en deilig dag, med båttur til sviger's i Horten :-)  Sommer'n er fortsatt her.

Hilsen Erik

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...