GBa Startet 12.August.2004 Link til dette innlegget Startet 12.August.2004 Betalte kr 395 for oljefilter, 345,- for dieselfilter og kr 865,- for impeller til en Yanmar 6LYA, 340 HK hos merkeforhandler. Synes dette er urimelig dyrt. Noen som kan tipse meg om hvor jeg bør handle neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Das_Boot Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 www.maritim.no Oljefilteret koster kr 220,- der. De legger til 145,- i frakt (minimum)så man må handle flere ting der for at det skal lønne seg å handle der. Jeg fant ikke de andre delene, men om du ringer dit, så kan de kanskje hjelpe deg. Tlf: 370 00 370 kl 8.00-17.00 Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 I forhold til prisen på motoren din er vel ikke det så galt? Noen ganger (ikke alltid) er originaldeler modifisert på en eller annen måte for å tilpasses motoren. Hilsen Erik (som kjøper original deler til sin motor :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Das_Boot Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Noen ganger (ikke alltid) er originaldeler modifisert på en eller annen måte for å tilpasses motoren.Hvordan da? (Tenker da på oljefilter, dieselfilter og impeller)Uoriginale deler er vel også tilpasset motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Bl.a. oljefilter til biler er det ofte forskjeller. Siste spesifike eksempelet jeg husker var oljefilteret på Toyota Camry. Der er det en leppe som holder igjen olje (oljen renner ikke tilbake til bunnpannen såvidt jeg husker)slik at motoren raskere får smøring ved oppstart. Det uoriginale filteret hadde ikke denne leppen. Og jeg regner med at motorprodusenten laget den for enn grunn? Jeg har en kunde som kun driver med filter og det er himmelvid forskjell mellom merkene med uoriginale filter. Sjekke denne linken: http://www.frankhunt.com/FRANK/corvette/articles/oilfilterstudy/oilfilterstudy.html Les også denne og legg merke til hva han sier om FRAM oljefilter: http://www.frankhunt.com/FRANK/corvette/ar...oilfilters.html "Years ago Fram was a quality filter manufacturer. Now their standard filter (the radioactive-orange cans) is one of the worst out there." Gummikvaliteten i en impeller er avgjørende for ytelsen og varighet. Jeg mener ikke at originalt alltid er bedre, men jeg for min del bruker oftest originale deler. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Das_Boot Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Takk for glimrende link ! Man skal vite hva man kjøper ja. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Bl.a. oljefilter til biler er det ofte forskjeller. Dette kan jeg bekrefte. Hvis jeg bruker Fram oljefilter på min Volvo 940, tar det adskillig lengre tid før oljetrykkslampa slukker ved oppstart, enn om jeg bruker originalt filter. Dette har tydeligvis noe med dårligere tilbakeslagsventil i Fram-filteret å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Hvis jeg bruker FRAM filter på Mercruiser'n i båten pisser og lekker det olje :-) Dieselolje er jaggu meg svart og klinete.. Aldri mer FRAM på meg.... Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Das_Boot Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Purolator var blant de anbefalte filterene. Sørensen & Balchen i Oslo forhandler dette. Skarpnes9100: Det er vel ikke SÅÅÅ ille, vel? Jeg har aldri opplevd at et filter har pisset eller lekket olje, selv om jeg har brukt uoriginalt. (Men det har aldri vært FRAM filter). Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.August.2004 Link til dette innlegget Svart 13.August.2004 Nei,da :-) Men at det blir møkkete som fy rundt og på filteret er erfaring nok. Byttet til originalt filter og vips; det er hvitt og har vært hvitt siden. Kanskje jeg hadde uflaks med akkurat det filteret? Poenget mitt er bare at f.eks en motor som yter rundt 250HK koster rundt en kvart million. Da er det billig med originale filter osv.. Idag ser det ut til å bli nok en deilig dag, med båttur til sviger's i Horten :-) Sommer'n er fortsatt her. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.