Jump to content

Falmet lakk av solen, noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Merlis

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har da en Draco 1800DC fra 1986. Det er den typen som er hvit og brun.

På den ytre brunlakkerte delen har den blitt ganske falmet og stygg på grunn av salt og sol. Må jeg lakkere dette brunt for å få det til å bli pent igjen, eller finnes det noen produkter jeg kan bruke som får frem den gamle fargen, eller i allefall litt av den gamle fargen? :tongue:

Jeg tenkte å starte med "vårpussen" nå førstkommende lørdag slik at jeg burde fått kjøpt inn litt diverse produkter jeg kan bruke for å "shine" den opp litt. Jeg er meget nøye med tingene mine og derfor vil jeg gjøre alt jeg kan for å få båten min til å bli så pen som mulig uten for store kostnader da det er en gammel båt.

Her er spørsmålene mine:

1. Finnes det et produkt/middel eller noe jeg kan gjøre for å få til en penere farge enn den falmede brune listen som er på båten min i dag? Lakk er foreløpig uaktuelt da jeg aldri har lakkert noe selv før og jeg synes det blir dyrt å sette det bort til fagfolk.

2. Båten er litt "gul" i skroget slik gamle båter ofte kan bli. Hva jeg jeg gjøre for å få dette helt hvitt og pent igjen? Fungerer det med polish, rubbing eller voks?

Så lurer jeg på om noen har vært borte i at drevet oppfører seg slikt:

Da jeg har den i fri og båten står rolig er alt greit, det samme er det når jeg setter den i gir fremover, men da jeg skal sette den i revers må jeg dra spaken langt bakover og veldig rolig og brått hopper den i revers med ganske høyt turtall slik at det noenganger kan dunke til litt. Det har ikke noe med gass/gir vaieren å gjøre. Har hatt båten på et verksted for båter, men de sier at det ikke er noe vits i å reparere drevet. Jeg skjønner ikke annet enn at dette må være mer lønnsomt enn å kjøpe et nytt drev? :confused:

Et nytt drev koster vel fra 25.000,- til 40.000,- eller noe slikt? Derfor må det vel være mer lønnsomt for meg og eventuelt reparere drevet jeg har?

Spørsmålet er om det er dumt av meg å fortsette å kjøre med drevet slik det er nå eller om det ikke kan skade noe mer da det er såpass slitt fra før? Jeg ble anbefalt av de på verkstedet å bare kjøre med det slik det var helt til reversen ikke fungerte lenger, men det er jo ganske dumt å kjøre med det slik og reversen brått ikke fungerer når jeg kommer inn mot en brygge osv.. Jeg skjønner bare ikke helt hva jeg skal gøre med det. Det er ikke så galt enda at reversen brått ikke fungerer, men det vil jo komme om kanskje ett eller to år, og da lurer jeg på om jeg bare skal bytte det med en gang?

Men igjen.. det er jo en gammel båt, og jeg veit ikke hvor mye jeg er villig til å koste på den.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette! =)

Mvh Jonas

Hei "Mathilde"!

Til spørsmål 1:

Da prøver jeg å gjøre som du nevner med å rubbe med Autosol. Har hørt mye bra om dette tidligere, så da forsøker jeg det! =)

Til spørsmål 2:

Da prøver jeg en saltsyreblanding beregnet til gulnet gelcoat. En kamerat av meg brukte dette, men han sa jeg måtte være veldig forsiktig med det om jeg skulle bruke saltsyreblanding fordi det kunne ta fargen osv dersom jeg tok det på feil steder som f.eks på det brune partiet osv. Så måtte jeg være veldig obs på gummilister osv da saltsyre ville gjøre slik at gummien nesten bare etset.

Spørsmål om drevet:

Jeg vurderer å prøve et annet verksted, men jobbet selv på dette verkstedet som "sommervikar" et par sommere for noen år siden, slik at jeg ville trodd de egentlig bare ville hjelpe meg. Men synes det høres høyst merkelig ut at det ikke går ann å reparere drevet og heller blir anbefalt å kjøpe et nytt drev.

Jeg tror jeg prøver et annet verksted :flag:

Takk for svar og for hjelpen du gav! :smiley:

Mvh Jonas

Prøv og matte lakken med våtslipepapir og lakk med tokomponent???

Har aldri noen gang vært borte i lakk og pussing, så veit ikke om jeg tørr å prøve på dette? Jeg har en kamerat som er lakkerer som har sagt han kan hjelpe meg, men han flyttet til Oslo, slik at det blir tungvint for han å komme til Sarpsborg for å hjelpe meg med dette. Men det er jo absoutt en mulighet det også! =)

Mvh Jonas

Topp Fritid annonserer med en vårpusspakke som består av følgende: (Produktet er Hempel)

Vårpusspakke 1:

PRE CLEAN [ 1.0 l. ]

Universalt rengjøringsmiddel som hurtig og enkelt fjerner skitt, støv, olje, tjæreflekker og liknende. Særdeles effektiv til rensing av pensler. Etter rengjøring med Pre-Clean må det skylles med ferskvann. Må ikke brukes på presenninger eller plastvinduer.

og

CLEANING SPRAY [ 750 g. ]

En effektiv, dyptrensende spray til alle gelcoat-overflater. Denne sprayen er praktisk, rask og lett å bruke! Gelcoat Cleaning Spray er et rensemiddel som er fremstilt spesielt for dyprensing av gelcoat. Fjerner effektivt misfarging av gelcoaten og algerender langs vannlinjen. Praktisk, rask og lett å bruke!

Vårpusspakke 2:

CUSTOM MARINE POLISH [ 500 ml. ]

Specialpolish som renser, polerer og beskytter gelcoatoverflater samt matte og lakkerte overflater.

og

WAX & PROTECT [ 500 ml. ]

Er en hvit modifisert carnauba voks som herder til en hard, slitesterk og høyblank flate.

Overflaten rengjøres først med Yacht Cleaner. Rens deretter med Custom Marine Polish, som både renser og polerer overflaten.

Er dette en pakke som er grei når det gjelder å få et strøkent resultat eller bør jeg bruke noen andre produkter til vask, rens og polering? =)

Jeg kommer til å bruke Autosol på den brune linjen for å prøve å få den pen igjen.

Jeg har også¨hørt mye positivt om Autoglym sine produkter? Er de bedre enn Hempel når det gjelder båt?

Mvh Jonas

Det enkleste du kan gjøre med farget gelcoat er å behandle den med Polytrol! Dette får fargen og glansen tilbake uten rubbing og sliping, men behandlingen må gjentas årlig (og gjerne en gang i løpet av sommeren også). Men unngå å bruke den på hvit/lys gelcoat, den er litt brunlig i fargen så da lager den lett skjolder. Enkel å bruke: Påfør tynt, vent et kvarters tid, poler vekk alt overskudd med rene filler. Plutselig er fargen tilbake...

Autoglym er suverene produkter (dvs til båt heter de vel Selaclean). Men dyre, det er de så absolutt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det enkleste du kan gjøre med farget gelcoat er å behandle den med Polytrol! Dette får fargen og glansen tilbake uten rubbing og sliping, men behandlingen må gjentas årlig (og gjerne en gang i løpet av sommeren også). Men unngå å bruke den på hvit/lys gelcoat, den er litt brunlig i fargen så da lager den lett skjolder. Enkel å bruke: Påfør tynt, vent et kvarters tid, poler vekk alt overskudd med rene filler. Plutselig er fargen tilbake...

Autoglym er suverene produkter (dvs til båt heter de vel Selaclean). Men dyre, det er de så absolutt...

Hei! =)

Hvor får man kjøpt Polytrol? Hørtes ut som en god ide til å få tilbake fargen! Det hørtes også ganske lettvint ut! Takk for gode råd =)

Jeg vurderer å kjøpe Autoglym da jeg har hørt så mye bra om de produktene til båt =)

Har brukt Autoglym mye når det gjelder bil og er meget fornøyd med resultat og produktene der, så hvorfor ikke prøve med båt også? =)

Da blir det innkjøp av produkter etterpå tenker jeg! =)

Polytrol får du i malerbutikken. Jeg bruker den mye på bilen, på alt av utvendig plast. Synes den fungerer bedre enn det meste annet på markedet til denslags bruk. Det er et Owatrololje produkt, som tilfører fett og derfor bringer fargen tilbake. Du får en skikkelig "aha" følelse når du påfører dette. Ny båt på 5 minutt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det høres knallbra ut index! =)

Det er akkurat en slik "aha" følelse jeg trenger! Men Dracoen er jo brun "innvendig" eller oppi selve båten, kan dette også påføres der, eller er dette dumt grunnet lukt osv når jeg har på kalesjen?

Vil egentlig prøve å "shine" opp båten så mye som mulig i år da jeg synes det er mye morsommere å komme rundt i en pen gammel båt enn å komme rundt i en "halvslitt" gammel båt som fort bare ser "harry" ut. Tenkte derfor å bruke mesteparten av fritiden min i april på å få den så pen som mulig.

Alt treverk på båten skal byttes, den skal vaskes med et lite lag med saltsyreblanding, deretter vaskes med ordentlig vask, deretter rubbes noen steder, poleres 2 ganger, vokses 2 ganger og deretter en ny vask før jeg legger den ut. Så håper dette kan gjøre underverker.

Ikke at båten er stygg slik den er, men man ser at den bærer preg av en alder på 24 år. Motor skal også gjennomgåes og byttes olje på, oljefilter, gå over slanger og slangeklemmer til bensinslangene og deretter skal tennplugger byttes.

Håper på et godt resultat både når det gjelder motor og når det gjelder gelcoaten på skroget.

Innvendig skal putene trekkes om til alcantara i beige.

Så et lite prosjekt ligger foran meg!

Mvh Jonas

Men Dracoen er jo brun "innvendig" eller oppi selve båten, kan dette også påføres der, eller er dette dumt grunnet lukt osv når jeg har på kalesjen?

Det går fint å bruke det innvendig også! Lukter ikke mye, så det er ikke noe problem!

Har også god erfaring med Polytrol.

Følg bruksanvisningen nøye.

Stoffet skal tørkes av mens det fortsatt er vått. Hvis det tørker så blir det som et lakk-lag.

Mener det står at du ikke skal bruke Polytrol i direkte solskinn.

Takk for nyttig opplysning! =) Når man da påfører polytrol skal det ikke tørke, men egentlig tørkes av nesten med en gang man har påført det?

Skal følge bruksanvisningen nøye! Skal prøve å få et så godt resultat som mulig! =)

Når man da påfører polytrol skal det ikke tørke, men egentlig tørkes av nesten med en gang man har påført det?

Tror det godt kan få virke/trekke inn i 10-15 minutter, men pass på så det ikke tørker.

Dvs start med et lite område og finn ut hvordan vind, temperatur og solskinn påvirker tørkeforholdene den dagen.

Buster X med Yamaha 70

Gul gelcoat fikser du med en poleringsmaskin, en gul rubbingpad og meguiar's agressive compound eller aero. Like Meguiar best selv.

Vedr. drevet så burde du finne noen som spesialiserer seg på slikt. Om man kan det så skal det være ganske greit, men om man ikke kan det er det ofte slik at verksteder kvier seg for å ta det.

................Jeg vurderer å kjøpe Autoglym da jeg har hørt så mye bra om de produktene til båt =)

..............

Brukte AutoGlym på fenderlista og på den matte brune "bordgangen" under dollbordet i fjor, det virket veldig bra, men prisen på Autoglym er jo kr 189,- for vel 3 dl. I år har jeg brukt vaselinolje ( til en pris av kr 83,- pr.liter ) på jobben og det ser jo ut til å fungere like godt, men tiden vil jo vise om holdbarheten........ :sweat: .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...