Jump to content

Moring på dypt vann

Gent

Recommended Posts

Har tenkt å legge en moring utenfor kaia på hytten, slik at jeg kan legge båten ut fra kaia når den ikke er i bruk. Har endel trafikk, forbi og det er desverre ikke alle som skjønner at de må slå ned farten når de passerer kaia :sad:. Båten er en Hardangersnekke på ca 1700 kg. problemet er at det er relativt brådypt rett utenfor kaia og jeg skal ikke mere enn 10-20 meter før det er rundt 50m. Værhardt kan det også være seinhøstes. Har lest at det anbefales 2 - 3 ganger dybden i kjetting eller taulengde, men da risikerer jeg jo å måtte legge moringen midtfjords? hvordan kommer jeg unna det problemet?

Har lest at det anbefales 2 - 3 ganger dybden i kjetting eller taulengde, men da risikerer jeg jo å måtte legge moringen midtfjords? hvordan kommer jeg unna det problemet?

Dette gjelder nok bare for dregg/anker når du skal ha trekk mest mulig parallel med sjøbunnen. Bruker du moring (stor vekt) kan du ha det atskillig kortere. Bare litt rykkdemping bør du ha.

Hytta ligger utenfor Bergen, og vi har vel ca 1-5 - 2 m på det meste? Tenker du på en landfast stang horisontalt ut fra kaia? Har tenkt på det, men det ser ikke spesielt bra ut! Vurderte 2 moringer på en blåse, eller 1 moring med akerfeste i tillegg på samme blose, men spørsmålet er vel hvor lenge det holder da?

Hadde samme problemet som deg -

I austrheim.

Fikk kjøpt en ilestein fasong som en omvendt W - støpt - på ca 1,2 tonn - med innstøpt feste - både bolt og 40 mm tau.

Fikk lagt den ut av en lokal båt med krane.

hele stasen kom på ca 5000 med ilestein - tauverk og utlegg.

Har hatt det i 6 år - funker som bare det.

dybden er ca 40 m - tau fra ilestein og opp er ca 80 m - en " daumann" på ca 15 kg på midten av tauet.

og så landtau som båten draes ut og inn i.

avstand fra land ca 35 meter.

Trenger du egentlig en tradisjonell moring for å legge båten på svai? Vil det ikke være tilstrekkelig å etablere fortøyninger på yttersiden av båten som kan holde denne ut fra kaia?

Har sette denne løsningen brukt på vær- og hurtigbåthekkbølgeutsatte steder på Helgelandskysten. Prinsippet er å feste fortøyninger i en moring eller en form for anker som holder båten ut fra kaien. Etter det jeg har forstått er det ideelle to fortøyninger, en på skrå forover og en tilsvarende bakover. Fortøyningene må være så lange at de kan senkes ned på bunn med enden fast i kaien, slik at de er ute av veien når de ikke er i bruk.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...