Jump to content

Amsoil 4-takts Marine NMMA FC-W olje i Norge?

abbor

Recommended Posts

Noen som vet hvor jeg kan få tak i Amsoil syntestisk Marine 10W-40 NMMA FC-W olje i Norge?

Skal brukes på Suzuki utenbordsmotorer (DF115 pg DF175) som går mye i dorgehastigheter.

Andre syntetiske oljer som tilfredstiller NMMA FC-W er også interessant.

Det er fornuftig å bruke NMMA FC-W olje,fordi denne er beregnet på 4T utenbordsmotorer, ikke fordi den er bedre en vanlig

4T olje men den har en betydelig høyere andel antikorrosjons tillsetninger i seg som gjør den egnet til marinebruk.

Jeg søkte mye etter dette selv i fjor, for å finne ut hva FC-W betyr, og hva det tilsvarer i andre standarder.

Det jeg fant ut, var først, at denne standarden er en standard utviklet av motorfabrikantene, og også de som sertifiserer olje ihht. denne.

Det andre jeg fant ut, var at den tilsvarer på mange områder CI-4, som er en forholvsvis "gammel" olje, sånn ca 1990-> motorer. Og at den er mineralsk...

Derfor vil du neppe finne mange syntetiske med denne spesifikasjonen.

Er nok rett som nevnt over utfra hva jeg finner, at det er mer antikorrosjon i FC-W enn standardoljer, men det er det generelt i alle oljer rettet mot maritim bruk. En annen egenskap som er gunstig på en marinemotor med kondensfare osv, er at oljen blir liggende som ett lag når båten ligger stille, og siden en syntetisk flyter bedre enn mineralsk (stort sett) er det større fare for at filmen blir tynnere, og en risikerer at metall får tilgang på luft.

Jeg gav opp hele prosjekt "finn olje", og siden jeg skulle ha en garantireparasjon av motoren uansett, så lot jeg verkstedet gjøre servicen. På fakturaen ble jeg virkelig overrasket over oljeprisen...tror det var 280,- for 5 liter (ikke pr. liter som på bil...)

Statoil selger en marine 4-t olje med FC-W spesifikasjon, se side 14 i denne http://www.statoil.no/file_archive/prislis...sliste_Mars.pdf og datablad http://www.statoillubricants.ru/files/prod...oard_10W-30.pdf

Men om du finner en slik olje i Norge, post gjerne info i denne posten, for jeg vil også ha på neste oljeskift...

Redigert av trulsant (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...