WESS Startet 9.April.2010 Del på Facebook Startet 9.April.2010 Jeg får feilmelding F12 på min Eberspacher d4 etter en stund. Er det kalt i mottorrummet så kan varmeren gå i opptil 40 minutter før feilmeldingen kommer. Hvis jeg starter varmeaparatet rett etter at jeg har kjørt(og det er varmt i mottorrommet), så kommer feilmeldigen raskere. Noen som har noen gode tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Feilmeldingen F12 indikerer at overopphetningsensoren registrerer for høy temperatur. Se på denne linken. Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 (redigert) Jeg kan ikke finne noe feil med luftslangene heller, så jeg begynner å lure på om det kan være selve temperaturføleren som ikke er helt god. Kan det være en ide å bytte denne tro ? Redigert 10.April.2010 av Rinker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru LALUNA II Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Fra overnevte link fra side 22 För hög temperatur på överhettningssensorn. • Kontrollera om varmluftsledningarna är tilltäppta --> åtgärda stopp. • Summan av delledtalen för luftledande delar är för stor --> kontrollera luftledningen, lägg ev. om den. För delledtal se tillbehörskatalogen. • Kontrollera överhettningssensorn. Diagram och värdetabell, se sidan 32. Om den är OK --> mät bränslemängden, se sidan 36. Flamsensorn registrerar för hög temperatur Tar du luft fra maskinrommet... eller har du friskluftslange fra utsiden til forbrenningen tenker jeg på da omgivelse temp for høy da kutter den ... En tlf. til seatronics Telefon: 69 25 09 60 service mann for EBER en hyggelig kar forresten, så får du som regel fort svar og sparer deg for mye knoting i blinde UBS postet vist i konas profil men svaret blir det samme mvh LALUNA II Sitér dette innlegget Ha en god dag Berit Link to post
Gudrun Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Når tid oppstod dette problemet første gangen? Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Luften blir hentet fra utsiden, og problemet har vært der siden jeg kjøpte båten i fjord. Tidligere eier hadde aparatet til service og påsto at de byttet tempføleren og at det ble bra da. Rart at problemet er tilbake igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Ok, så da kan det tyde på at problemet har vært lenge.... Hvis den har vært på service hos fagfolk og de har skiftet det de anså som mulig årsak og den er prøvekjørt hos de uten problemer ville jeg ha begynt å kikket på hva montøren har valgt av slanger ombord. F.eks. hvor mange krappe U-svinger som det er på slangene....eller 90 grad... Er det f.eks. brukt 90mm slange ut fra varmeren? En av dysene kan ikke stenges?....Er det brukt original eksoslange fra varmer og ut skutesiden? For å nevne noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 (redigert) Jeg gjentar meg selv fra annen tråd: Har nå hatt total driftsstopp på min D4 etter 5 års drift. Jeg har hele tiden hatt driftsproblemer ved at varmeren vil stanse helt ved oppnådd romtemperatur. Har i den forbindelsen nå vært i kontakt med importøren Termomarin, og de presiserte en ting i forhold til monteringen. Dersom rørstrekkene på innsug og utblåsningssiden tilsammen overstiger 3,5 m må du legge 90 mm rør på begge sider. Ved å øke innsugsrøret fra 75 til 90 mm, vil den totale rørlengden kunne økes helt opp til ca 9 m! De mente at varmeren uansett ville jobbe mye lettere og bedre med 90mm på innsugssiden, og at faren for at overopphetningsværnet slår ut vil reduseres vesentlig, og da særlig i forbindelse med nedtrapping ved oppnådd romtemperatur. Varmeren leveres slik jeg har forstått det standard med 75 mm innsugsstuss, og slik 90 mm stuss er ekstrautstyr. Redigert 10.April.2010 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Høres ut som noe er feil med apparatet. Jeg tar luft i fra motorrommet uten problemer og innsuget er nok 75mm. Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Tipset fra Petterøe ser ut til å stemme, jeg har lagt om rørene og har ikke fått noe feilmelding enda. Må teste litt mer før jeg kan friskmelde 100 %, med det ser lovende ut så langt Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 30.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Ny komentar til gammel tråd. Det viste seg at problemet var for lite luft inn til selve varmeren. Jeg tar nå luften fra utsiden via to inntak som blir til ett like før varmeren- Har kjørt med dette to sessonger uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.