Jump to content

Vil du ha et obligatorisk båtregister?

Oteren

Obligatorisk båtregister?  

147 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

For å sette saker og ting i perspektiv, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som senere ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper gir rabatt for medlemskap i NSSR sitt småbåtregister.

Jeg tillater meg å gjengi deler av et innlegg fra medlemmet "Mouche" fra en annen tråd om samme tema som etter mitt syn er slik det burde vært og helt i tråd med min mening:

Jeg er for et båtregister, men under den klare forutsetning at det kun er et register, at det er obligatorisk, at det er offentlig og at det følger med et eierdokument som f.eks vil bli påført eventuell gjeld på båten eller at det blir lagt i depot i banken som sikkerhet for lån. På den måten vil denne reggistreringen ha en verdi i motsetning til i dag hvor det nærmest er for beskjeftigelseterapi å regne for aktørene NSSR og Securmark. I tillegg har vi alle de uregistrerte som i sum gjør at vi har tre slags registreringer og det hele er totalt meningsløst og verdiløst, etter min mening.

De fleste er vel enig om at dagens situasjon ikke fremmer interessene til de fleste som har båt.

Det er 3 alternativer. Ingen Regestrering. Dagens situasjon, eller Tvungen felles registrering.

Meiner tvungen sentral er det beste, selv om våre valgte repesentanter kan komme til å pålegge en "liten" avgift.

Det beste hadde vert et register så båtene kunne belånes, men da hadde vel melkemaskina jobbet høygir.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Vær er vær...det gjelder bare å utnytte det været vi får tildelt, best mulig.

Noen fine dager får vi innimellom, uansett.

Er ellers enig med de som er for et enhetlig og obligatorisk båtregister. -om det er i statlig regi eller i privat regi er ikke vesentlig.

ja og det burde vært en selvfølge.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg synes det fokuseres for lite på hva man skal med registeret. Det har liten heniskt å ha et register for registerets skyld. Har tidligere vært tilhenger av offentlig register, men er nå mer i tvil. Man gjør i alt for stor grad dette til en partipolitisk sak, framfor å diskutere nytteverdien av selve registeret.

Viktig på samme måte som ved kjøp/salg av f.eks bil, oppgjør ved skade, finne frem til eier hvis båten blir funnet henslengt osv. Derfor er jeg for selv om det vil koste noen kroner, forutsatt at man skal betale hva det reelt koster.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

"Ingjerd Schou fra Høyre var forøvrig den eneste stortingspolitikeren som møtte fram til paneldebatt på KNBFs båtting i Trondheim i helgen. I tillegg stilte fylkeslagssleder i Venstre, Jon Gunnes. Stortingsrepresentantene Else-May Botten fra Arbeiderpartiet og Kenneth Svendsen fra Fremskrittspartiet møtte ikke, og hadde heller ikke gitt beskjed om forfall, noe som ble oppfattet som ganske arrogant og syrlig bemerket fra tingdelegatene for de 26.000 fritidsbåteierne i KNBF."

KNBF har utspilt sin båtpolitiske rolle og er tydeligvis frustert over at politikerne ikke viser dem tilbørlig respekt ved at de ikke stiller opp i på båttinget.

Politikerne har naturligvis forstått at KNBFs mange båtpolistiske utspill (som nesten alltid er at båtfolk flest er uansvarlige "folk i båt" som staten må kneble feks, med obligatorisk register) ikke er i tråd med hva vanlige båtmennesker mener.

Heldigvis tørr Stortingspolitikere å tale KNBF midt i mot........uten at de av den grunn motsier folkedypet til sjøss

Redigert av salt (see edit history)

Dette har jo blitt diskutert opp og ned før i tiden, men jeg ser ingen virkelige fordele med en register overhode. Har nå valgt å ikke registrere min nye seilbåt i det hele tatt.

Fatter ikke at båtfolk går in for en obligatorisk register. Hvis noen føler for å registrere kan de jo gjøre det, at noen vil pålegge meg å registrere min båt synes jeg ikke noe om.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Obligatorisk registeret er bare første steg i retning et "drømmesamfunn" hvor bedreviterne og formynderne har full kontroll,

Her er en mulig HYPOTETISK samfunnsutvikling:

register

obligatorisk forsikring

felles database for båtførebevis og register

avskilting av båt hvor eier er rampete

eier mister båtførebevis hvis noe galt med båten

mister forsikng hvis båt ikke registrert

mister register hvis båt ikke forsikret

Eier av båt mister båtførerbevis hvis en bruker av båten bryter regler.

De skikkelig kriminelle blir de som eventuelt fører båt tiltross for avskilting av båt eller fører.....

Vi kan altså få en masse lovbrytere som ikke gjør noe uaktsomt på sjøen, men hvor lovbrudd er at de ikke har fulgt om alle mulige byråkratiske pålegg.

Jeg skjønner ikke at det å ha tvungen registrering på på bil, skal være så avgrunnsforskjellig fra båt. Mange båter er jo dyrere enn vedkommendes bil!

Men kanskje mange føler at de har båt for å kunne "stikke seg vekk", unngå at "storebror ser deg", og da er det selvsagt et poeng å ha en anonym og uregistrert båt.

"Ingjerd Schou fra Høyre var forøvrig den eneste stortingspolitikeren som møtte fram til paneldebatt på KNBFs båtting i Trondheim i helgen.

Hun sa også at "er åpne for å slå sammen de fire registrene som er i dag"

Finnes det fire registere? Jeg kjenner bare til 2

Obligatorisk registeret er bare første steg i retning et "drømmesamfunn" hvor bedreviterne og formynderne har full kontroll,

Her er en mulig HYPOTETISK samfunnsutvikling:

Har det vært obligatorisk register noen gang som tilsier at dine "vonde drømmer" skal slå til?

Har det vært obligatorisk register noen gang som tilsier at dine "vonde drømmer" skal slå til?

Nå er det vel slik at KNBF også er for tvungen forsikring (?)

at KNBF ønsker at også de mellom 30 og 60 skal måtte ha førerbevis

at KNBF benytter nesten en hver anledning til å minne staten om de forferdelige tilstandene i skjærgården som staten må få kontroll over.

å tro at KNBF ønsker registeret uten at det også skal brukes til å får 100 % kontroll pver båtfolket er naivt.

Da er er det nærliggende å forvente at et samfunn hvor staten ved et tastetrykk har full oversikt over alle båtførere og alle båter samt sanksjonsmuligheter til å sette fører og båt opplag......

håper jeg tar feil

Obligatorisk regiter er ikke et mål i seg selv...det er jo et redskap for å nå andre mål. Hva vil så KNBF at staten skal bruke regiteret til ?????? Hvilke framtidsvyer har KNBF ???

Redigert av salt (see edit history)
Nå er det vel slik at KNBF også er for tvungen forsikring (?)

Hva KNBF måtte mene, eller ikke, har jeg forlengst sluttet å høre på! De dieselgutta der er så fornøyde med seg selv at de driter i alle andre les; de som bruker annet drivstoff enn diesel. Tvungen forsikring på fritidsbåter formoder jeg betyr ansvarsforsikring, koster lite (nesten ingenting) og siden prisen er så lav så skyldes det ene og alene at den har nesten ingen verdi, i motsetning til bil. Så glem det.

Jeg synes det er mange gode grunner for å ha et obligatorsik register for båter og får ikke søvnproblemer av dine bekymringer mht hva et slikt register kan bety av "styggedom". :nonod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...