Jump to content

Montering av EL-start på Yamaha 40Hk 1999mod


Jensi Haraldo

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en yamaha 40hk i kikkerten som jeg er veldig interresert i.

Det er en 99modell, som verken har EL-start eller powertrim.

Jeg er ganske inerresert i å ha EL-start på motoren, men jeg har ikke peiling om det i det hele tatt går an å ettermontere EL-start.

 

Start-motoren og dynamo kan jeg lett få tak i, men det å montere trenger jeg hjelp og råd til!

Har hørt at det er ganske dyrt å ettermontere slikt, men er det noen andre store utgifter enn dynamo og startmotor?

 

Men først: Er det mulig for en nybegynner (meg) å montere El-start på en Yamaha T40hk, på en rimelig måte?

&

HVORDAN?

 

TAKK FOR SVAR!! :) :flag:

Link to post

Det finnes ikke dynamo på disse...

Men det er en ladespole under svinghjulet og en likeretter.

Den likeretteren er muligens ikke der når det ikke er elstart på motoren.

 

Men har du bilde av motoren?

Synes det høres litt rart ut med en så ny 40 hk uten elstart...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har akkurat gjort det samme på en 1994 Mariner 40hk. Denne motoren kom både med og uten elstart. Jeg fant delene på ebay UK fra en tilsvarende motor som min med elstart. Var egentlig veldig enkelt. Svinghjul, startmotor, likeretter + endel ledningsgreier.

Det enkleste og billigste er å finne en tilsvarende delemotor som har elstart. Da er det bare å flytte over delene. Sjekk ebay! Har funnet mye båtmotordeler på ebay UK.

Link to post

Har hat to 40 Hk Yamaha den første var en to sylyndret som skulle ha 1% olje i bebsinen og den siste var tre sylyndret og med aeparat oljetank. Begge hade manuell start og det var da helt greit da motorene var svert lette og dra igang. Og så slipper mann bateri og alt det leamikket som hører till. Om jeg nå skulle kjøpt en ny 40 Hk hadde det helt klart blit en med manuell start.

Link to post

Ifølge bilde så stemmer nok modellen ja.

Da lærte jeg noe nytt i dag også :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...