Jensi Haraldo Startet 10.April.2010 Link til dette innlegget Startet 10.April.2010 Hei! Jeg har en yamaha 40hk i kikkerten som jeg er veldig interresert i. Det er en 99modell, som verken har EL-start eller powertrim. Jeg er ganske inerresert i å ha EL-start på motoren, men jeg har ikke peiling om det i det hele tatt går an å ettermontere EL-start. Start-motoren og dynamo kan jeg lett få tak i, men det å montere trenger jeg hjelp og råd til! Har hørt at det er ganske dyrt å ettermontere slikt, men er det noen andre store utgifter enn dynamo og startmotor? Men først: Er det mulig for en nybegynner (meg) å montere El-start på en Yamaha T40hk, på en rimelig måte? & HVORDAN? TAKK FOR SVAR!! :) Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 En såpass stor og ny motor er garantert klargjort for elstart. Dette er ganske lett å ettermontere. Det er "Hardwaren"(delene) som er dyr. Om du har en grei forståelse for 12V strøm skulle det ikke by på de store utfordringene. Husk at du også trenger tennig eventuelt en start knapp. Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Bare hiver med at om det ikke er en super duper pris du har fått på den, tror jeg ikke prisen skiller mye på de med og uten el-start... Ta deg en titt på finn.no før du kjøper uansett Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Hvor hadde du tenkt å ha den dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Jensi Haraldo Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Takk for raskt svar! Dynamoen vet jeg egentlig ikke noe særlig om hvor skal plasseres hvis mulig, håpet å fått slippe å lade batteriet etter hver tur... Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Delene er det som er dyrt .. har faktisk aldri gjort en slik montering, selv om det av og til er folk som spør. Det skal ikke være så veldig komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Det finnes ikke dynamo på disse... Men det er en ladespole under svinghjulet og en likeretter. Den likeretteren er muligens ikke der når det ikke er elstart på motoren. Men har du bilde av motoren? Synes det høres litt rart ut med en så ny 40 hk uten elstart... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
J-R Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Har akkurat gjort det samme på en 1994 Mariner 40hk. Denne motoren kom både med og uten elstart. Jeg fant delene på ebay UK fra en tilsvarende motor som min med elstart. Var egentlig veldig enkelt. Svinghjul, startmotor, likeretter + endel ledningsgreier. Det enkleste og billigste er å finne en tilsvarende delemotor som har elstart. Da er det bare å flytte over delene. Sjekk ebay! Har funnet mye båtmotordeler på ebay UK. Sitér dette innlegget Link to post
Jensi Haraldo Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Har hat to 40 Hk Yamaha den første var en to sylyndret som skulle ha 1% olje i bebsinen og den siste var tre sylyndret og med aeparat oljetank. Begge hade manuell start og det var da helt greit da motorene var svert lette og dra igang. Og så slipper mann bateri og alt det leamikket som hører till. Om jeg nå skulle kjøpt en ny 40 Hk hadde det helt klart blit en med manuell start. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Ifølge bilde så stemmer nok modellen ja. Da lærte jeg noe nytt i dag også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.