Jump to content

Hvor sitter termostaten på perkins 4.236 motor?

vassb81

Recommended Posts

Termostaten ligger under tank for kjølevann. Denne på tas vekk.

Husker ikke helt (har ikke denne båt med motor lenger), temperaturgiver var montert i plugg på topplokk framme, din motor er ikke helt lik motor som jeg hadde. Er plugg i rør ved siden av slange framme på motor, giverplugg?

Redigert av Hallais (see edit history)

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Noen som kan forklare meg hvor termostaten sitter...

Trodde det var hvor termosteten var :lol: montert, spørsmålet gjalt :wflag: . På min motor som var en 4.108 satt termostaten under ekspansjonstanken som måtte demoteres for skifte av termostat. Ifølge forhandler, i sin tid, hadde ikke alle 4.108 sink, usikker på om 4.236 har sink, hvis det er denne motor du har?

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Ingen spesielle problemer egentlig, men på slutten av sesongen i fjor synes jeg motoren ble litt fort varm og kjøleveska så ut til å minke. Ingen lekasjer som jeg kan se, ingen gruff under båten som skulle få den til å slite mer, motoren kjølte seg ned da jeg gikk ned på turtall. Skulle sjekket om termostaten har riktig åpning ved å ta den ut og koke den.

Med et industritermometer kunne jeg sjekke om temperaturen jeg leste av instrumentene var riktig osv. Har lest det her inne at noen har montert et slikt og hadde nytten av det. Koster jo ikke mange kronene.

Hvor får jeg sjekket dette? Har levd i den oppfatningen at jeg skal fylle på tanken til jeg kan se at det er veske der. Er der jeg fyller på ekspansjonstank?

Temperaturen ligger normalt på 90 grader ved 8 knop. Øker jeg til 12 (2200 omdr) går nåla opp til over 90 og starter å "rykke/skvette" litt.

Kan det hende at jeg kokte motoren i og med at tanken "tømte" seg?

Har enda ikke fått satt ut båten. Den ligger klar for sjøsetting, men da det er andre som ligger litt i veien for meg må jeg vente litt med å få den ut. Håper det skjer snart slik at jeg kan få startet opp igjen.

Når jeg tenker etter var det ikke mye jeg måtte fylle på. Ble litt overasket og fylte "over" faktisk etterpå. Max turtall husker jeg ikke. Fikk båten i fjor. Men tror ikke det ligger noe høyere enn 2500/2700? Kanskje noen andre med Denne motoren vet? Tror nok den gikk helt normalt til den motoren å være.

Var nede å byttet impeller i går. Skal si at det var vanskelig å komme til. Fikk det til, men sendte noen tanker til dem som har plassert sjøvannspumpa der den ligger.

• 3 år senere...

Termostaten på denne motoren har max åpning på 94 grader, da har den full flow.

Så har du ikke vært over det skulle det ikke være noe problem med noe koking.

Hvor mye fyllte du på når du trodde tanken var "tømt"

Hva er max turtall du får på full pinne ?

Har en 4,236 men har ikke skjedd at tempen kommer over 90 grader så det jeg lurer på er om termostaten er kaput for ved vanlig kjøring er tempen ca 75 grader, noe som tyder på at den er open hele tiden

• 5 måneder senere...

Vet noen om det er sink på 4.236, og eventuelt hvor på motoren sitter den??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...