vassb81 Startet 10.April.2010 Link til dette innlegget Startet 10.April.2010 Noen som kan forklare meg hvor termostaten sitter på bildet under. I tillegg forklare hvor evt hvor jeg kan montere et slikt industritermometer for å sjekke tempen uten å måle? Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 (redigert) Termostaten ligger under tank for kjølevann. Denne på tas vekk. Husker ikke helt (har ikke denne båt med motor lenger), temperaturgiver var montert i plugg på topplokk framme, din motor er ikke helt lik motor som jeg hadde. Er plugg i rør ved siden av slange framme på motor, giverplugg? Redigert 10.April.2010 av Hallais (see edit history) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
vassb81 Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Om det er en giberplugg vet jeg ikke. Har lest at det er skal noe sink der. Ref: https://baatplassen.no/i/lofiversion/index.php/t37577.html Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Noen som kan forklare meg hvor termostaten sitter... Trodde det var hvor termosteten var montert, spørsmålet gjalt . På min motor som var en 4.108 satt termostaten under ekspansjonstanken som måtte demoteres for skifte av termostat. Ifølge forhandler, i sin tid, hadde ikke alle 4.108 sink, usikker på om 4.236 har sink, hvis det er denne motor du har? Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Mix Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Termostathus ligger under her. Du må fjerne rørstussen til ekspansjonstank for å komme til termostathuset. Tanken trenger ikke fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 mener den ligger i merket område der du ser røret kommer fra kjøler ned i blokka under der..... tank må av det var nå så på min tidliger 4.107 samme på 4.108 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hallais Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Hvilken Perkinsmotor gjelder spørsmålet om hvor termostaten sitter? På Perkins 4.108 sitter termostaten under ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Mix Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Dere er totalt på jordet. Bildet er en 4.236. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 ..... totalt på jordet. .... på sjøen, selvfølgelig 4.108, som jeg hadde, har termostat under ekspansjonstank. (svarte for fort uten og studere bilde godt nok ) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Håp Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Dere er totalt på jordet. .... på sjøen, selvfølgelig På jordet eller sjøen blir vel samme sak her, motorene er jo mye brukt både i traktor og båt Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Dette er en Perkins 4.236 Marine LowLine 81aHk, rett og slett en gullklump, varer i generasjoner med litt fint stell. Noe av det beste du kan ha i båt. Jeg får tårer i øya av å se den motoren. Og termostaten sitter der jeg har sagt den sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Dette er en Perkins 4.236 Marine LowLine 81aHk ...... termostaten sitter der jeg har sagt den sitter. Jeg har gitt meg at det er en 4.236 Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Mix Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 4.236 er på 236 kubikktommer ca. 3.8L slagvolum. 4.108 er på 108 kubikktommer ca. 1,7L. en liten pusling i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 ...... en liten pusling i forhold. Ja, eg vett Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
vassb81 Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Tusen takk for svar. Nå til andre del av spørsmålet.. Hvor kan jeg evt feste et industritermometer for å se temperatur? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hva er problemet ditt egentlig ? Og hva er dette industritermometeret ditt ? Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Ingen spesielle problemer egentlig, men på slutten av sesongen i fjor synes jeg motoren ble litt fort varm og kjøleveska så ut til å minke. Ingen lekasjer som jeg kan se, ingen gruff under båten som skulle få den til å slite mer, motoren kjølte seg ned da jeg gikk ned på turtall. Skulle sjekket om termostaten har riktig åpning ved å ta den ut og koke den. Med et industritermometer kunne jeg sjekke om temperaturen jeg leste av instrumentene var riktig osv. Har lest det her inne at noen har montert et slikt og hadde nytten av det. Koster jo ikke mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Pass på å ikke fylle helt opp ekspansjonstanken, den spytter det bare ut. Sjekk først heller om nivået setter seg, uten å minke mere. Hva temp opplevde du på orginalmåleren ? Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hvor får jeg sjekket dette? Har levd i den oppfatningen at jeg skal fylle på tanken til jeg kan se at det er veske der. Er der jeg fyller på ekspansjonstank? Temperaturen ligger normalt på 90 grader ved 8 knop. Øker jeg til 12 (2200 omdr) går nåla opp til over 90 og starter å "rykke/skvette" litt. Kan det hende at jeg kokte motoren i og med at tanken "tømte" seg? Har enda ikke fått satt ut båten. Den ligger klar for sjøsetting, men da det er andre som ligger litt i veien for meg må jeg vente litt med å få den ut. Håper det skjer snart slik at jeg kan få startet opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Termostaten på denne motoren har max åpning på 94 grader, da har den full flow. Så har du ikke vært over det skulle det ikke være noe problem med noe koking. Hvor mye fyllte du på når du trodde tanken var "tømt" Hva er max turtall du får på full pinne ? Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Når jeg tenker etter var det ikke mye jeg måtte fylle på. Ble litt overasket og fylte "over" faktisk etterpå. Max turtall husker jeg ikke. Fikk båten i fjor. Men tror ikke det ligger noe høyere enn 2500/2700? Kanskje noen andre med Denne motoren vet? Tror nok den gikk helt normalt til den motoren å være. Var nede å byttet impeller i går. Skal si at det var vanskelig å komme til. Fikk det til, men sendte noen tanker til dem som har plassert sjøvannspumpa der den ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Urnes 31 Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Termostaten på denne motoren har max åpning på 94 grader, da har den full flow. Så har du ikke vært over det skulle det ikke være noe problem med noe koking. Hvor mye fyllte du på når du trodde tanken var "tømt" Hva er max turtall du får på full pinne ? Har en 4,236 men har ikke skjedd at tempen kommer over 90 grader så det jeg lurer på er om termostaten er kaput for ved vanlig kjøring er tempen ca 75 grader, noe som tyder på at den er open hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
helt_harry Svart 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Sjekk at påfyllingslokket på ekspandsjonstanklen er helt. Jeg hadde samme problem som deg i fjor. Etter at jeg byttet lokk sank temeraturen til under 90 grader ved marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Vet noen om det er sink på 4.236, og eventuelt hvor på motoren sitter den?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.