Jump to content

Info om marinert Mercedes OM617 ønskes, volum oljesump

dkt850

Recommended Posts

Kjøpte meg en Ramin 785 i vinter med Mercedes 300D OM617 motor.

Litt av grunnen til at jeg falt for båten var faktisk motoren, da den nok (som bilmotor i alle fall) er det mest driftssikre og evigvarende av forbrenningsmotorer.

I dag var første dag for å få klargjort båten, og på listen stod det å få byttet olje.

Det er en pumpe montert i motor for å pumpe ut motoroljen. Før jeg startet utpumping peilet jeg oljen, og nivå OK.

Jeg fikk ut akkurat 4 liter.

Når denne motoren er i bil er sumpen 9 liter. Jeg hadde for noen år tilbake en Ssangyong Musso nesten identisk 2.9 5 cyl diesel motor, den var og med 9 liter oljesump.

Jeg ble litt overrasket at det "mangler" 5 liter, men når motor er marinert så er kanskje bunnpannen flatere og følgelig rommer den mindre olje.

Men til spørsmålet, er det noen her som har erfaring med marinerte OM617 som kan bekrefte at det er 4 liter når motor er marinert?

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Heia.har du noen peiling på vilket turtall disse motorer ska gå på ibåt og nm?

Vedlagt effekt og momentkurve. Før alt i motorrommet er blitt for varmt, drar den opp til 3800 og 14 knop. Når det blir varmere (Og det blir fort) blir maks turtall 3600.

Jeg lar den marsje på 3200 omdreininger, og den drar da 11 liter/time. Båten holder da 11 knop.

om617a10.jpg

om617_10.jpg

Oljemengden i bunnpanna kommer avhenger av hvem som har marinisert motoren, og selvfølgelig hellingsvinkelen på motoren. De største bunnpannene på Om 617 jeg har sett tar rundt 7 liter, og de minste rundt 4.

Disse motorene (OM 621, OM 615/6/7) har vært marinisert av alt fra Kinesere i Ny Ålesund til Johnny Uteseiler på fritur. (BoS, mtu, TeJos, Sole, Nanni, Lancing Marine, Wiezemann, Drinkwaard, PowerMarine, Wetus, for å ta de jeg kommer på i farten)

De jeg bøker på sier begge 5,5 liter ved 0 grader innstallasjonsvinkel. (Nanni og BoS)

Mussoen var nok utstyrt med en nyere motor en OM 617, som heter OM 602. I 2.9 litersversjonen er den direkteinnsprøytet, og har VE pume, mens OM 617 slekter på sine brødre (OM 615 og OM 616) og har forkammer og PES pumpe.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Min Musso hadde nyere motor, en OM602 2.9 liter, med inline PES pumpe. Den skrudde jeg opp Full_Load skruen på, og økte effekten på musson'n fra 120 til 144 hk.

Musso'n gikk som en "kule", nå har jeg Rexton 2.7 for å drasse på den her båten på 2.4 tonn på en bilhenger som tom veier 900kg.

Det ser ut til at sumpen på min OM617 er på mellom 7-8 liter.

Jeg ser min fatale feil, fra å være autistisk Mercedesdieselmann, gikk jeg nå på en smell... Jeg ser ved nærmere studering at en variant av OM 602 2.9 har inline og for å gjøre forvirringen komplett har den høyere versjonsnummer en de siste som har rotasjonspumpe, selv om den me inline er eldre. Jeg beklager min bastante påstand, og kommer heretter til å se to ganger på lista før jeg uttaler meg om 60x motorene............ OM 636 og OM 616 eller OM 400 serien derimot.. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Ikke så farlig feil det der annet enn for "æra" kanskje, men med lisensproduserte løsninger i Korea kan det nok bli forvirring for alle og en hver når lisensprodukter holdes opp mot originalen. I alle fulle fall, den her OM617 jeg har i min Ramin går som en klokke, og det er motoren som sto i båten fra 1983. Får de olje og kjøling tror jeg den går til Dovre faller.

Har funnet svaret på egen hånd, sump er nok ca 8 liter, ikke de 4 jeg fikk ut.

I dag fylte på 1 liter ren olje, pumpe så ut 1 liter sort.

Hold på slik til jeg hadde fylt og tappet 4 enkeltlitre. Mot slutten begunte det å komme renere olje, så dette får bli metoden fremover.

Så, "case closed".

Og dette fungerer greit uten uten at ny olje blander seg med gammel før du får ut den gamle? På min (Volvo) får jeg i utgangspunktet ut ca 14 l av 20 liter, men skulle gjerne hatt ut alt. Kanskje jeg skulle prøve din metode til høsten.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg har også en OM617 under dørken. Når jeg suger opp olja gjennom røret til peilepinnen får jeg ut 4-5 liter. Jeg har levd i den villfarelsen at jeg da har fått tømt sumpen rimelig bra, men skjønner jo nå at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Skal prøve den fylle/tømme metoden ved neste oljeskift.

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvor mange hk denne motoren yter? I mitt båtkort står det 63 hk, men enten er de gampene gamle og late eller så har jeg feil propell... eller så er det svært mange som oppgir for høy maksfart med tilsvarende motorstørrelse i sin Scand Classic. Jeg får nemlig ikke mer enn 8,5 knop på min.

Redigert av Sverre--- (see edit history)

Ytelse er en relativ ting.....

På 4000 omd/min skal den gi 80 (1974 til 1979) eller 88 Hk (1979 til 1985), i bil. Ser du lenger opp i tråden ligger det et bilde av effekt/dreiemoment diagramet til OM 617 med og uten turbo. Disse motorene kan man fint ta ut 140 til 150 hester fra. Jeg har trimmet en OM 617A for en venn en gang, og vi fikk ut 153 HK fra den på bakhjula. Dog ikke uten en viss mengde røyk og dieselpartikkler, bilen ble aldri godkjent av den lokale biltilsynsmannen, og dette var lenge før man tenkte på miljø....

Jeg har også en OM617 under dørken. Når jeg suger opp olja gjennom røret til peilepinnen får jeg ut 4-5 liter. Jeg har levd i den villfarelsen at jeg da har fått tømt sumpen rimelig bra, men skjønner jo nå at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Skal prøve den fylle/tømme metoden ved neste oljeskift.

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvor mange hk denne motoren yter? I mitt båtkort står det 63 hk, men enten er de gampene gamle og late eller så har jeg feil propell... eller så er det svært mange som oppgir for høy maksfart med tilsvarende motorstørrelse i sin Scand Classic. Jeg får nemlig ikke mer enn 8,5 knop på min.

Din Scand Classic er noenlunde lik i størrelse som min Ramin 26'? Hvilket turtall får du på motor når du går på 8,5, og hvor mye drifstoff bruker den det?

Turtelleren min er ute av drift, så hvilket turtall jeg har vet jeg faktisk ikke. Jeg bruker imidlertid øra og legger meg på et turtall på marsfart som er garantert forsvarlig. Jeg marsjer da rundt 7 knop. Har aldri målt forbruket nøyaktig, men vet at fra Sætre til Risør bruker jeg ca 80-90 liter diesel og det er en strekning på rundt 100 nm. Noe i underkant av litern på mila med andre ord.

Mye mulig jeg tar feil, men jeg trodde Raminen var en halvplaner? Båten min har deplasementskrog og vil således ikke oppnå samme hastighet som din, men jeg synes det er litt pussig at jeg ikke får mer enn 8,5 på maks med denne motoren. En tommelfingerregel for deplasementskrog er vel en hastighet i knop tilsvarende båtens lengde i meter, men jeg har en nokså stor flaps montert og mener derfor jeg greit burde kunne marsje rundt 8,5 med denne motoren. Antar derfor at jeg har en lite hensiktsmessig propell.... eller feil utveksling på gearet (mindre sannsynlig). Får starte med å få fikset turtelleren (den viser ca 1/3 av det jeg antar er realiteten) og gjøre en beregning av propellstørrelse og stigning etterpå.

Under serienummeret 617 015 0301 på motoren min står tallet 76. Er dette årsmodellen? Har den i såfall virkelig 80 hester? Mulig halvparten av mine et på beite...

Ikke meningen å kuppe en tråd om oljemengde med andre spørsmål, men det kryr jo ikke av tråder om OM617 her så det kan jo kanskje være greit med en samletråd.

Gjør ikke noe for min del at det kommer noe mer om OM617 her, oljesumpen er jo en del av motorløsningen.

Ja, Raminen er en halvplaner så det gjør jo sitt til at den med noe medvind (og medstrøm) puster på 15knop tallet i toppfart.)

Du har enten en 80 eller 88 Pferdestärke (Tysk hestekraft). en Pferdestärke er noe mer enn de hk vi er vant med, men for OM617 gjør det 1 fra, så du har en 79 eller 87 hester. I alle fulle fall, du har mer enn 63 hk med mindre pumpen ikke er skrudd ned så effekten er strøypet.

Om det er tilfellet, det er enkelt å endre på. Jeg kunne ikke la være på min, men når jeg skrudde på mer ble det bare svart røyk, så den var rimelig optimalt justert.

Luftfilter på min lå rett over eksosrøret, og trekk inn motorrummets absolutt varmeste luft. Monterte på et 30 grader bend så inntaket kom noe bort fra røret mer midt i motorrommet samt tvinnet "eksosbandasje" på eksosrøret på den delen av røret som går uten kjøling frem til der vannkjølingen ledes inn i eksosen. Motor går "lettere" etter det, og den går opp på 3600 omdr selv etter flere timer marsj på 3000. Før denne lille mod, ble det så varmt i motorrom at den ville ikke over 3200, bare pufe sort røyk.

Redigert av dkt850 (see edit history)

Under serienummeret 617 015 0301 på motoren min står tallet 76.

Det nummeret er delenummeret på blokka til motoren, serienummeret står på et skilt som er festet på motoren, eller det er hugget inn rett over oljefilterhuset om jeg ikke husker feil.

Motoren kom i ny variant altså 88 Hk fra September 1979.

Du har enten en 80 eller 88 Pferdestärke (Tysk hestekraft). en Pferdestärke er noe mer enn de hk vi er vant med,

Da trenger jeg opplæring :) Kan du gjøre rede for forskjellen på 1 PS og 1 HK her i Norge, for dette er nytt for meg at de er forskjellige her på berget? Jeg har altid lært at en Hestekraft er en metrisk Hestekraft, som igjen er ca 735 Watt, som er en Pferdestärke.

Jeg vet at en mekanisk hestekraft er rundt 745 watt, men DET er en måleenhet som vi ikke har benyttet på personbilmotorer solgt i Norge i min levetid. England og USA derimot har benyttet fot og pund og dermed kommet til andre resultater en oss, men dette er vel aldri noe vi har forholdt oss til etter andre verdenskrig?

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.

Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Da trenger jeg opplæring :) Kan du gjøre rede for forskjellen på 1 PS og 1 HK her i Norge, for dette er nytt for meg at de er forskjellige her på berget? Jeg har altid lært at en Hestekraft er en metrisk Hestekraft, som igjen er ca 735 Watt, som er en Pferdestärke.

Jeg vet at en mekanisk hestekraft er rundt 745 watt, men DET er en måleenhet som vi ikke har benyttet på personbilmotorer solgt i Norge i min levetid. England og USA derimot har benyttet fot og pund og dermed kommet til andre resultater en oss, men dette er vel aldri noe vi har forholdt oss til etter andre verdenskrig?

Du har helt rett, hestekraft er hestekraft, og det er de "tyske" i den her sammenhengen vi er vant med.

Jeg har en Haynes Servicebok for mercedes, og der er motor oppgitt på 88PS (87 hk og 67 kW). En rask kontrollregning viser at 67 kW er 88 HESTEKREFTER. Definisjonen på hvordan/hva man måler som fikk meg ut på glattisen her, og Haynes-bøkenes opprinnelse er England og da slenger de vell på noen gamle pund-omregninger bare sånn for orden skyld, kanskje?

Men, for OM617 må det bli 80 eller 88 gode gamle DIN hestekrefter alt etter motorversjon (år). Så jeg har ikke noe opplæring å gi deg, heller vaske av hva jeg selv har lært og burde huske fra opp gjennom årene, og beklage forvirringen skapt!!.

En hestekraft i watt => 75 kgm/s x 9.8066 m/s2 = 735,49875 kgm2/s3 = 735,5 W

Kommentar fra moderator: I siste forum-versjon får man beskjed om det postes innlegg mens man skriver, det finnes derfor ikke noen unnskylding lenger for regelbrudd når det gjelder sitering :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...