Jump to content

Gummibåd - glasfiberbund vs. airdeck?


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har to spørgsmål til de mange med gummibådserfaringer herinde:

 

Jeg overvejer at opgradere gummibåd fra min nuværende Quicksilver 240 Airdeck (4HK 4-takter) til en lidt større gummibåd med glasfiberbund (rib-type). Det kunne fx være en Avon, Bombard, Brig eller Zodiac i størrelsen omkring 280. Meningen med den er at "get the fun back in sailing" - at lege, kort sagt. Det er altså ikke så meget ment som et transportmiddel som et legetøj, som jeg tager ud i på de lange solskinsdage og tager en til nærliggende ø for at bade eller bare brænde kulbrinter af på en planløs måde :cool:

 

Jeg har to spørgsmål i den forbindelse som jeg håber at nogen kan svare på:

 

1) Hvad er egentlig fordelen med rib-bund i forhold til airdeck? Jeg forestiller mig, at en lidt større gummibåd med fast bund går bedre og mere stabilt i lidt større bølger end min nuværende. Men er det helt forkert at forvente?

 

2) Hvad er den korrekte motorisering på en sådan størrelse? Som jeg har opfattet det herinde er der mange, der har 9.9 på hækken af skattemæssige(?) årsager - men som er tunet til 15 HK? (Her er noget med norske forhold, som jeg ikke kender til) Motoren skal give skub nok til at det bliver sjovt at sejle i den - men den skal også være let nok til at jeg kan løfte den af båden uden at ødelægge ryggen.

 

Båden skal sidde på en NordWest 390 (bredde=3,70) og fastgøres med snapdavider og med motoren på en holder bag på badeplatformen.

 

Håber på mange gode svar fra sagkundskaben herinde :smiley:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei, rib med fast bunn gir mer komfortabel tur. Spesielt i litt sjø.

 

Ulempe er vekt i forhold til oppblåsbar bunn, men ettersom du bruker snapp daviter spiller dette mindre rolle.

 

Hadde valgt 310 i lengde, mye mer plass (bredere) samt at du fint får plass til dette på snapp davitter bak.

 

Har selv dette oppsettet med 310 rib fra zodiac med 15 hk Mariner. Er godt fornøyd

 

Lykke til. :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Ja om ikke 3,30 da blir det jo litt båt. Jeg har akurat skiftet ut min Plastimo 3,10 RIB med en Gran 3,30 RIB og det er betydelig mer båt og farten på den nye er faktisk 2 kn større en på den gamle med samme motoren Jonson GT på 10HK. Motoren kan enkelt justeres opp til 15 HK men 10 HK er mer en nokk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært gjennom samme vurdering. Har forsøkt oppblåsbar bunn og RIB. Oppblåsbar bunn har dårlige sjøegenskaper - man blir bløt om det er LITT bølger. Fordelene er vekt og at man trenger mindre motor

 

Skal man ha noe som tåler litt sjø og føles som båt er det RIB som gjelder. Vi har en 275 og den holder fint til 2-3 voksne. Over 3 meter bør velges om man vil ha styrekonsoll.

 

Vår 275 Zodiac har max 8 hester. Vi kjører med en 2 takts 9.9/15 hester og det fungerer helt supert. Har montert smart tabs på jolla - det gir mye økt stabilitet. og mindre planingsterskel. Jolla planer i dag uten problem med 3 personer ombord

Link to post
Share on other sites

Status her:

 

Jeg har i dag bestilt ny Brig 275 Falcon Tender med ny Yamaha 9,9 4 takter.

 

Fik det hele (incl. lidt tilbehør som presenning mm) for 28 "båtlapper" (danske). Det er jeg tilfreds med. Den skulle komme i næste uge, så er der noget at fordrive tiden med indtil jeg skal hente nybåden den 30. april...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

39 kilo :eek:

 

Men det er hvad de vejer. Jeg har sammenlignet med konkurrerende mærker (Mercury mm.) og de vejer det samme. Det er kun lidt mindre end båden, der vejer 55 kilo. Så 95 kilo for båd og motor tilsammen. Og så mine 70 kilo oveni. ...nå så, 75 kilo, da.

 

Men det bør kunne fungere. Jeg overvejede 2-takter, men dels er der det med olieblanding mm, dels gik jeg efter nyt, og her er der ikke længere nye 2-taktere at får i DK

 

Jeg var også ret fristet af noget med styrepult :cool: Efter lidt research kom jeg dog til at man skal op i over 3 meter for at det vil fungere med en styrepult. Og der er jeg bange for at den vil blive for stor til den nye båd. Vores gamle 245 passer lige til Forbinaen. Den skal ikke være meget større før det giver problemer. Og NW anbefalede også en 275-280 cm. Deres "tilbud" kostede så 50.000 SEK, så det var ikke interessant.

 

Hvis motoren bliver for tung må jeg investere i en kran...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg tror 275 passer bra på båten deres. Nye jolla vår er 285. Vi vurderte 325 som er neste størrelse til å bli for stor på vår båt. Vi skal ha styrepulpit nå - fordi det gir bedre trygghet for ungene. På Zodiacen monterte jeg tofta midt i båten - det ga mye bedre sikkerhet ved kjøring enn bare å sitte på pontongene.

 

39 kg for motoren er OK - så sant du finner en god teknikk på å løfte motoren av. Jeg vil anbefale deg å feste jolla i snap davitene slik at den er stabil før du tar av motoren. Weaver har også motorfester som gjør at du ikke må ta av motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Onkel Roger:

Du skriver: Har selv dette oppsettet med 310 rib fra zodiac med 15 hk Mariner. Er godt fornøyd

Jeg har akkurat kjøpt - men ikke fått hjem enda :-( en 2003 mod Bella 850. Hadde tenkt å henge min Suzumar RIB 280 m/gml Yamaha 9,9/15 hk motor bak på badeplatformen med snap daviter. Holder et slikt system vekta på båt + motor, vippet f.eks. 45 grader opp, eller må jeg ta av motoren?? Er det slik du gjør det, og i så fall hvilke snap daviter?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg løfter jolla med motor til krybbe på taket av aktercabinen. Egen kran :cool:

 

Tror du må ta av motor hvis du skal bruke snap davit.

 

Har sett flere som har motor montert når man bruker snapp davit, men jeg mener at dette er mindre og lettere motorer.

 

Har hatt samme oppsette i vår forrige båt som hadde "snobb stong" løftet også her hele oppsette på dekk hvor jeg tok av motor.

 

Det finnes egne løftestropper som kan monteres på påhengern, dette forenkler løftingen.

 

Lykke til.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan man egentlig ikke bare have gummibåden på badeplatformen. Altså så langt ind mod agterspejlet som det går, og derefter sikre med to-tre liner til fx. flybrigde eller pulpit?

 

Så slipper man for at tage motoren af hvis man bare skal en kort distance i godt vejr. Sådan har jeg selv sejlet rundt med min nuværende og det har fungeret helt fint. Men der er jo 30-40 kilos forskel på den gamle og nye.

 

Ulempen er, at man ikke kan komme ud på badeplatformen hvilket gør tillægning lidt vanskeligere. Men det sparer en for at fjerne motoren hver gang.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Julemanden havde været med en gave til mig i går aftes, da jeg kom sent hjem fra arbejde:

 

ipix_024.jpg

 

Den første ting, der kom ud af pakken var denne:

 

ipix_025.jpg

 

Resten lignede en hundeslæde:

 

ipix_028_2.jpg

 

Efter meget udpakning kom denne frem - sent på natten:

 

ipix_033.jpg

 

I dagslys kunne jeg bedre se den...:

 

ipix_029.jpg

 

ipix_030.jpg

 

De bruger rigtig meget emballage i Ukraine:

 

ipix_001.jpg

 

ipix_003.jpg

 

Nu glæder jeg mig til se hvad den duer til !

 

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Test-tur!

 

Jeg er stadig ved at køre motoren til, så jeg holder den på cirka halv gas. Men da går den cirka 13 knob med mig alene ombord. Jeg vil tro at den kommer til at gå 20-22 knob med en person og lidt mindre med to. Jeg oplever, at den er lidt svær at få i plan med to voksne men som filmen viser går det lynhurtigt med en person.

 

Trivia: Den hvide plet i horisonten mod slutten af filmen er Oslo-færgen, der ankommer i morgen, mandag, klokken 9.00 i Oslo...

 

Andy

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du "klager" litt på at den er tung å få opp med 2 voksne. Jeg har litt samme problemet med min Suzumar 9 fot, 9,9/15 hk.

å flytte oss langt forover.

Noen som har prøvd slike Smart Tabs på en så liten ummibåt/RIB? Reklamen ser jo super ut.. :smiley:

http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

De virker meget godt! Monter de og glem de. De er automatiske. Båten går raskere i plan, holder plan lengre når man slakker på gassen og svinger mye bedre. Rett og slett en annen båt.

 

Om du søker på smart tabs har jeg skrevet en del om dette før.

 

Med 4 takter går jollene tregt i plan. Det er for lite krutt i motoren på lavt turtall. Det var derfor vi kjøpte 2 takter til jolla vår.

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten

 

Hadde 4-takter 6 HK til min Rib 3 meter. Klarte bare ikke å få den i plan med to voksne. Jeg greide ikke få opp turtallet. Tror du jeg hadde fått den i plan med to voksne med Smart tabs?

 

Nå har jeg kjøpt en 8 HK 2 takter. Har ikke fått prøvd denne ennå, men håper det blir bra. Men slike Smart tabs kunne vært bra uansett.

 

Hvor kan jeg få kjøpt disse? Helst i butikk...

Link to post
Share on other sites

jeg har testet 6 hester 4 takter, 8 hester 4 takter og 9,9 hester 2 takter på vår Zodiac. Ikke noe annet enn 9,9 2 takter funket for å få den i plan slik jeg ville.

 

Watski er importør av smart tabs om jeg husker rett. Jeg kjøpte mine på Wærners Båtbu i Sandefjord

Link to post
Share on other sites

... og så vil jeg trække debatten i denne tråd tilbage til emnet: Er der forskel i sejlegenskaberne på en Airdeck og en rib med glasfiberbund?

 

Efter at have sejlet i 3 timer i går i relativt let vind men lidt bølger er min foreløbige konklusion: Ja, der er forskel. I den gamle gummibåd fik jeg meget nemt meget opsprøjt ind i båden når bølgerne gik lige imod. Der skulle faktisk meget lidt til før sejladsen blev ret våd for dem, der sad langt fremme i båden - især også under planingsgrænsen, hvilket var lidt generende

 

Den nye er markant tørrere under plan. Den er også mere stabil i plan. Og det betyder også en del at have fast bund på den måde at man får lidt mere "båd-feel". Det er lidt bedre at sidde og bevæge sig i båden med en fast bund, og jeg oplever også, at den er mere side-stabil end den gamle med luft-dørk.

 

Ulempen er, at jeg ikke længere kan tage gummibåden på land eller søsætte alene. Der skal to mennesker til for at undgå skader på båd og ejer.

 

Mere vil følge ang. dette hvis jeg opdager nye ting.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Vi har samme erfaringer som Major Andy. Vi hadde en Bombardier AX 3 Aero som første jolle. I 0,3meter følger ble vi kliss bløte, og det føltes ikke sikkert å slippe ungene løs i den jolla (hadde 4 hesters motor - og den planet med den)

 

Så byttet jeg til Zodiacen. Og det er en helt annen opplevelse. Trygg og god, tåler sjø og vi føler oss trygge på at ungene kan bruke den. Ulempen er slik MajorAndy skriver - at den er tugn å håndtere. Vi kjøpte Keelguard forå sette det på jolla for å ta bort riper når vi kjører inn på stranden. Den blir montert på vår nye jolle i stedet når den kommer.

 

Jeg så filmen din først nå - og jeg synes dete ser meget bra ut :smiley: Setter du på smarttabs tror jeg båten blir mer stødig og at den hopper mindre.

 

Du kan også forsøke å endre trimvinkelen på motoren og velge en optimal innstilling. Jeg har tiltet motoren vår litt inn da det er viktigere at den går raskt i plan enn at den har stor toppfart.

 

et sitat fra tråden MajorAndy linker til over

Har ikke målt toppfarten på båten selv - men ble jo målt av Kustbevakningen til 10 knop - og da var båten i plan og jeg hadde langt fra full gass - og det var hoppete motsjø. Er vel kanskje like greit at vi ikke har en Williams Jeg Rib da tenker jeg.

:rolleyes: kan bli en dyr sommer dette her..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den hopper lidt ja, men det er faktisk kun når jeg ligger lige over planingsgrænsen. Hvis jeg gasser lidt op, så holder det op. Men det gør jeg naturligvis først når indkøringsfasen er forbi...

 

:rolleyes: kan bli en dyr sommer dette her..

 

 

Jeg tænkte det samme da jeg læste den gamle tråd og med billederne af Willams'en i baghovedet...lov mig at det bliver til en tur hvis vi skulle rende ind i hinanden i sommer...

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...