Jump to content

Ford 2704 vann lekkasje motor/eksos

baltic29

Recommended Posts

Hei!

kjøpte oss en båt i høst med en ford et2704 mellomkjølt motor. Etter en hard vinter og noe service på motor skulle vi endeli ta oss en fin kveldstur å endeli nyte livet langs bryggekanten i haugesund, plutseli så pang sprakk en kjølevannsslange som går fra tank/varmeveksler til manifoil. fikk ordnet dette med litt mekk i en fart, men så kom problemet... jeg fyller vann på og holder dette under oppsikt hele veien tilbake til havn, vannet forsvinner.. ikke noe særli røyk ifra eksos eller vann i olja. til kai så fyller jeg noe mere vann da står dette uten endring,komer så tilbake dagen etter da er systemet tomt,fyller så på mere vann men dette bare renner rett gjennom(uten at motoren er i gang) vannstanden i tanken synker 4-5cm så stopper det der,fyller jeg opp igjen så renner det ut til samme nivå nok en gang, finner ingen plass det er noe lekkasje som er synlig.... så nå er jeg noe fortvilet over hva/hvor osv... Noen som har hatt lignendet problem eller kjennskap til dette??

Hilsen fortvilet nybegynner...

Hei.

Selv om du ikke sier at motoren hadde oppnådd arbeidstemeratur, regner jeg med at dette skjedde med varm motor. Når vannet da "forsvinner" på grunn av lekkasje, vil man få luft i kjølesystemet.

I håndboken er det beskrevet hvordan man skal forholde seg når man fyller på nytt vann. Husk å blande med nok frostveske. Vent til motor er kald og fyll på blanding med frostveske. Start motor og la lokket på varmevekler være av, da kommer luften lettere ut. Det kan ta 10 min eller mer før luften er ute.

Noen ganger kan det være problematisk å få ut lommer med luft. Da kan man løse slange ut fra manifoil slik at vannet renner lettere ut. Vanligvis skal ikke dette være nødvendig. Vær obs på at tanken ikke skal være full. Dette kan variere, men ofte er det vann bare noen cm over rillene i tanken.

Håper det ikke er noe verre.

Forstår det slik at du ikke ser noen ytre lekkasjer, men har du varmtvannstank eller defroster tilkoplet, bør du stenge begge kranene inn/ut av motoren for å eleminere evt. lekkasjer her.

Er ovennevnte i orden må vannet forsvinne inn i motoren enten via sprekk i topploket, defekt topplokkspakning eller via defekt/sprukket eksosmanifold - og deler av dette vannet havner som regel først over stempelet (laveste eksosventil) og tilslutt i olja. En vannlekkasje i en sprukken eksosmanifold kan også skje direkte til eksosen.

En siste mulighet er lekkasje av ferskvann via varmeveksleren til sjøvannskretsen.

Sistnevnte feilkilde kan elimineres ved enkel trykktesting.

Er redd at eksosmanifolden din kan ha fått seg en for rask temperaturendring og sprukket når vannlekkasjen oppsto.

Lykke til med feilsøkingen!

svee : En siste mulighet er lekkasje av ferskvann via varmeveksleren til sjøvannskretsen.
Og den muligheten er vel ganske stor. Tipper vannet du fyller på renner over i sjøvannkretsen i varmeveksler, så ut i manefoil, hvis den er sjøvannkjølt og videre ut i eksosen. Få en med deg til å se på eksosutløpet mens du tømmer vann på. Sildrer det ut der så har du funnet feilen. Dette stemmer også bra siden det synker noen cm for så og stoppe. Det lekker ikke lenger når nivået er på samme høyde som rørinnsatsen i varmeveksler. Hva som har røket er ikke godt og si. Kan være en o- ring på enden av rørinnsats.
takk for gode tips,men nå har jeg fyllt ca 60 liter.....å det er ikke noe endring i "symtomene" vannet synker fortsatt 4-5cm under i tanken....etter hva jeg har funne ut så skal det vel ikke vere på mere enn noen å 20 liter totalt i systemet... :confused:

Når du sier at vannet synker 4-5cm under i tanken, mener du da under lokket i tanken?

Du skal være oppmerksom på at det kan være avleiringer som har løsnet i kjølesystemet da slangen røk. Benytt sjansen til å rengjøre kjølesystemet for å være sikker på at det ikke er noe som tetter deler av kjølingen.

Det hadde vert fint om du hadde skrevet litt om hva du har gjort i forhold til alle rådene du har fått.

Redigert av Nemo (see edit history)

Hvis det ikek kommer vann ut fra maskinen til motorrommet, og du ikke får vann i olja, ja da er det bare en vei vannet kan forsvinne: Gjennom varmeveksler og ut gjennom eksosen! Prøv å kjøre motoren uten lokk på varmeveksler/tank. Renner det da over etter en stund, er varmeveksleren gåen. Med lokket på forsvinner ferskvannet når temperaturen og trykket stiger, men uten trykk vil i stedet sjøvannet fylle opp systemet på grunn av høyere trykk på sjøvannsiden. Gjør det det, er det bare å plukke ut varmeveksleren for overhaling/bytte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Få en med deg til å se på eksosutløpet mens du tømmer vann på.
Her har jeg svart før jeg har tenkt meg om. Det er ikke sikkert vannet kommer ut i eksosen når du tømmer på og motor står stille. Det kan like gjerne renne ned mot impellerpumpa, forbi den, og ut gjenom kjølevanninntak. Når motor står stille er ikke sjøvannet i systemet høyere enn vannlinjen på utsiden av båten. Steng heller kjølevanninntaket og skru av slangen på impellerpumpa. Når sjøvannet er ute av slangen fyller du varmeveksler med vann. Hvis det nå sildrer ut av slangen er det lekkasje. Har du eksosbend som står høyere enn manefoil må du være på vakt. Uten motor i gang og for mye vann i eksosen, så kan vannet renne inn i motor via eksosventilene.
index : Enklere å bare starte motoren med lokket av...
Ja, det er det. Likevel er jeg ikke helt sikker på om vannet vil stige i varmeveksler. Hvis lekkasjen er der hvor sjøvannet kommer ut av rørinnsatsen er det vel ikke særlig trykk på det. Kommer jo an på hvor stor motstanden er for sjøvannet videre på vei mot eksosen. Trykket er vel størst mellom impellerpumpe og rørinnsats. Men klart, stiger vannet så er det jo ikke tvil om lekkasje skulle jeg tro. :smiley:

Hei!

nemo lurte på om jeg kunne skrive litt om hva jeg gjorde i henhold til tips fra dere(takker for alle som har kommet med råd/tips)

Jeg skrudde eksos slangen av og fyllte på tanken,da nivået sank så kom det ut vann fra eksos slangen, jeg regner med at dette tyder på en sprukket manifoil altså vannet renner over i eksoskanal, har demontert manifoil og fant rester av vann i eksosutløp i toppen. Så nå er jeg på jakt etter en ny/brukt manifoil til en ford2704, hvis noen vet om eller har en liggende så ikke nøl med å ta kontakt :smiley:

Til deg som skrev at jeg måtte passe på å få "skyllet" ut av kjølesystemet nå når jeg hadde det åpent, så lurer jeg på hva slags stoff jeg kan bruke til dette?? Tips og gode råd tar jeg gjerne imot :smiley:

Må bare si at dette er ei toppers side :smiley:

Nemo : Når du likevel har tatt av manifoilen kan det være lurt å sjekke at det er den som lekker.
Ja, dette rådet må du følge. Jeg har forstått det slik at du har varmeveksler og tank i ett. Deretter manefoil som er vannkjølt men, av hvilket vann, sjøvann eller ferskvann. Lekkasjen kan jo være i varmeveksler og komme inn i manefoil derfra. Videre sier du det er spor av vann i eksosutløpene i toppen. Det kan bare være kondensvann. Det er ikke unormalt at noen dråper ligger her selv om alt er ok. Skyldes at når motor stoppes er det varm luft her som ikke kommer ut fordi det ofte er mye sjøvann i eksosslange. Virker som en vannlås.

Og dette er ingen formaning fra en som tror han kan alt. Jeg, og sikkert flere, er bare redd for at du skal begynne og skifte deler som er i orden. Kanskje ikke så farlig når du kan få de helt gratis ser jeg :smiley: Du har forhåpentligvis den fulle og hele kontroll, hvis ikke så får du nok hjelp. Lykke til :yesnod:

Takk for tipset hegra, manifoilen er ferskvannskjølt,så varmeveksler har utløp lengre bak, å hvis jeg hadde hatt lekkasje i varmeveksleren skulle det ikke da komt inn sjøvann i tank når tanken er tom? Eller blir det for lite trykk på systemet til dette?skulle tro at når vannet bare renner ut så skal det vel kansje lite trykk for at det skal komme sjøvann inn i ferskvannstank?eller tenker jeg feil da?å hvis det er varmeveksleren skulle ikke jeg fått saltvann inn i ferskvann likegodt da?

En liten sprekk i oljetrykksrøret til turboen førte til veivlager havari, mens jeg la ut ny fortøyning på båtplassen i havna. Etter det jeg kan huske så mangler intercooler, dynamo, dieselpumpe og diverse slanger. Har ikke motoren her, så jeg får ikke sjekket. Er på flyttefot så jeg kan ikke love deg ett bilde umiddelbart. Eksos manifoilen er av støpjerns typen og jeg er blitt fortalt at disse var de mest solide. Jeg er ikke i stand til å vurdere det, men motoren var i bruk til det siste og jeg hadde aldri problemer med manifoilen. Tenkte å beholde den som dele motor siden jeg har en lik i båten, men siden jeg ikke har plass der jeg nå flytter så må jeg kvitte meg med den, og det innen utløpet av måneden. Bestem deg helst fort, siden jeg tenker å legge den ut på finn.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...