ElDart Startet 11.April.2010 Link til dette innlegget Startet 11.April.2010 Er nokså fersk på Volvo Penta Duoprop 290 og trenger noen tips: Oljepåfylling. Da jeg gjorde dette sist ble det mye søl. Det er jo så lite påfyllingshull og oljen renner så fryktelig tregt nedi. Hvordan kan jeg få til dette på en bedre måte? Belgene. Noen knep for å få dratt på eksosbelgen? Den trekker seg sammen og glipper av igjen så fort jeg får en liten del over stussen. Frustrerende! Avløfting av selve drevet. Jeg ser at jeg nok må ha av selve drevet for å få rengjort skikkelig i kriker og kroker. Jeg har manualen for drevet hvor prosedyren står beskrevet, men er det noen som har noen praktiske tips så jeg slipper å gjøre alle nybegynnerfeilene jeg også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Vi brukte ei nikkepumpe sann som man bruker til alt mulig egentlig sann som er i alle garasjer da gjekk det meget mye bedre ingen griseri i det heile .. Eksos belgen var eit herk ja .... vi festa ikkje tiltsylyndreane før vi fekk på den .. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
oyvindNO Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Gjorde dette selv for første gang i går. Gikk på en god time. Se på denne linken så ligger det bilder: http://ockelbo.plars.org/album/drevavmontering/. Er for 280, men eneste forskjell er at du må ta ut et par ekstra bolter for trimcylinderene på 290. For å få ut boltene som holder drevet på plass så brukte jeg låseskruene og skrudde disse inn i boltene og dro ut bolten med brekkjern. Gikk veldig lett. Bare finn noe som holder drevet oppe når du drar dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Kan bidra med ett par triks som hjelper (meg i hvert fall) Oljepåfylling Sett bafra på drevet når du har tatt av lokket finner du påfyllingshullet (oppe til høre over gearhendel) Peilepinnehullet er kun til lufting, denne tas ut mens du fyller. Bruk ketchupflaske eller batterivannnflaske for å helle på. Eksosbelg Bytt bare hvis du må! Den er enkler å få på når gammel. Skru på innerst først. Vanligvis smetter den på plass når du vipper drevet rett ned og du bare geleider den fint. Slangeklemmen splitter du helt og trer underifra til slutt. Hvis ny belg; løs ut backhake, vipp opp drev for hånd og legg en plankebit mellom skjold og drev så du får en passe vinkel på det. Pass på at du ikke har festet styregaffel/hjelp til drev slik at du kan svinge greit fra side til side for hånd. Sving drevet over til ene siden og legg belgen på plass i sporet der så godt det går. Ta en laaang rett tang (rett bakfra) på motsatt side og ta tak i belgen med denne og dra den på plass mens du svinger drevet til samme siden... Enig det er litt knotete, men som sagt, ikke bytt til ny hvis du ikke må :-) Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Takk så langt. Er en liten trøst å høre at andre har slitt med de samme tingene! Når det gjelder eksosbelgen så var det ikke behov for å løsne den, men jeg hadde ikke forestilt meg at den skulle være så vrien å få på igjen. Funderte også på om jeg skulle lage en dra/klemme-anordning med ståltråd, som kunne festes rundt belgen og gi litt ekstra drahjelp under monteringen. VP har sikkert et spesialverktøy for dette ... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Mål opp riktig oljemengde (2.7 liter?) før du fyller på så risikerer du ikke å bomme helt dersom du får en luftlomme som ikke vil fylles. En jeg kjenner havarerte drevet sitt da han bare fylte til det var nok på peilepinnen men oljen var kald og rant ikke ned... Varm opp oljen til 30-40 grader så er den langt mer medgjørlig. Jeg satte alltid oljeflaskene foran utblåsingen fra varmeapparater en stund før jeg skulle fylle på... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
snod Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Hei. Hva slags umbrako trenger jeg til pluggen for gearolje-påfylling? Det er mellom 8mm og 10mm. Antakelig en tomme dimensjon... Redigert 22.April.2010 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 3/8" må det nok være. Får handle i morgen Skikkelig imponerende med M-dimensjoner på alt, og så plutselig UN på den siste pluggen man åpner. Flaks at jeg ikke ventet til i morgen kveld med dette som jeg planla! Da blir det utsett lørdag morgen allikevel... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Er ikke helt sikker på hvilke mål det er, men det stemmer at det er tomme mål. Bare å kjøpe sett med de fleste vanlige tomme-bit''sene, de kommer til nytte igjen før eller siden. Skal selv snart igang med å ta av 280 drevet mitt, å ser at det kommer til å bli spennende siden tidligere eier har benyttet noen andre bolter på drevet en hva som er standard. Det hadde vært kjempegreit hvis du kunne tatt noen bedre bilder på festeordningen som vises blandt de siste bildene på sidene du har fått linket til. Kanskje jeg får tatt bilde av den lure løsningen så de som kan mye får kommentere :) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Hei Stemmer at det er tommestørrelse 3/8 på umbrako til drevet. Heldigvis hadde Clas Ohlson en slik en i et sett, så nå håper jeg det dukker opp flere umbrakoer med tommestørrelse! Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Puh. Omsider kom belgen på. Løsningen er å ha fire hender! Så brukte jeg litt kraftig ståltråd som jeg la rundt belgen, og kunne dermed dra den inntil drevet. Mye lirking og fomling var det før belgen kom på. Hadde nok vært en fordel med en lang og smal tang også. De jeg hadde var for store til å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 (redigert) Ser at flere fomler så innmari med å fylle olje på drevet sitt???? Hvorfor ikke bruken en oljepåfyllingspumpe og pumpe oljen inn fra bunnen. Denne fra biltema fungrer utmerket og passer rett inn i tappehullet i bunnen og 40 kroner er den verdt, jeg har brukt slike pumper både på mercriuiser bravo drev og VP 290, samme gjengene i tappepluggen på begge drevene. Ta ut peilepinnen og pump inn det du skal ha, peil oljen og skru fast peilepinnen før du tar ut pumpen fra tappehullet for da kommer det nesten ikke noe ut når du skal sette inn bunnpluggen. Alt det dere andre surrer med blir jo bare knot og griseri samt at det tar en evighet pluss litt til for å få hellet på olje ned i 8 mm hull. Og belger??? En dråpe salo og et skrujern er alt som skal til, drypp et par dråper på flensen,dytt skrujernet inn mellom flensen og belgen for å løfte belgen litt ut samtidig som du drar litt i den, den sklir neste på av seg selv hvis du lar være å tilte drevet opp. -Xlnt Redigert 30.April.2010 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.