Jump to content

Selvreparerende lager på akslingen?

MSTRAND

Recommended Posts

Min båt er en 29 fots Furuholmen plattgatter fra 1944.  Nyoppbygd motor, VP AQ 130/B21 ble installert i fjor samt gir av type V Penta RB gjennomgått på verksted.  Motor og gir ble montert av undertegnede og avrettet mot akslingen etter beste evne.  Problemet kommer etter ca en times gangtid, nesten upåvirket av turtall:  Etter først å gå som en drøm begynner det å nappe i båten, motoren går litt ujevnt, nappingen øker og til slutt er dette så kraftig at motoren stopper av seg selv hvis jeg  ikke allerede har satt motoren i fri.  I fri går motoren klokkerent, men nappingen begynner igjen så fort jeg setter båten i gir.   I enkelte tilfeller hopper og går båten videre med motoren på lavere turtall, i andre tilfeller er det bråstopp.  Etter en pause på en drøy time kan jeg så kjøre videre en times tid før neste runde med napping.  Det blir spennende båtturer av slikt, men kanskje ikke den spenningen man ønsker seg mest av....

Giret ble gjennomgått av en erfaren verkstedmann da jeg fikk problemet i fjor, men han fant ingen feil.

Jeg hadde ikke dette problemet før jeg byttet motor.  Ettersom motoren går fint på tomgang og giret skulle være OK står jeg i gjen med akslingen og de lagrene som finnes der.  Kan det beskrevne problemet ligge i dårlig smurte lagre eller lagre som er nesten utslitt?  Det er ingen hørbare ulyder hverken under drift eller ved dreining av akslingen på land.  Jeg dreier på strammehjulet på pakkboksen etter hver tur og den er godt fylt med fett.

Er det noen som har erfaring eller gode ideer?

Joho, dette høres spennende ut. Jeg tror ikke det hadde blitt mange turene med admiralen min hvis jernfokka hadde fungert på den måten der.

Du nevner at du dreier på strammehjulet på pakkboksen etter hver tur. Hvis du med det mener at du må stramme flettepakningen etter hver tur, så har du en feil. Hvis det er smørekoppen du strammer etter hver tur, så er det ok. Jeg er imidlertid villig til å vedde en femmer på at du har varmgang og vekst i en eller annen aksling, eller på en annen måte: Et eller annet lager er for stramt. Dette kan skje som følge av feil oppretting eller som følge av feil maskingering. En måte å kontrollere gearet på, er å koble fra akselflensen når vibrasjonen oppstår. Da skal enten propellakslingen eller gearakslingen være umulig å dreie for hånd.

Takk for svar:  

Ettersom dette skjer i rom sjø har jeg hatt liten anledning til å sjekke hvorvidt jeg kan dreie akslingen umiddelbartetter stopp, men får prøve neste gang....

Motortype og gir er det samme som før motorbyttet.  Eneste endring er at den nye motoren  har litt større volum gjennom modifisert veiv.

Du har helt rett i at det er smørekoppen jeg strammer opp hver gang (begrepsforvirring!)  Har forøvrig aldri rørt  eller strammet noe lager på akslingen.

Et litet tips til:

Ettersom det er et RB gear, er det veldig viktig at du har intakte og ikke for myke motorlabber.

Før motorbytte i Majali, hadde jeg noe av de samme symtomene... det viste seg at de bakerste motorlabbene var løsnet i vulkaniseringen og var således helt løse. Ved pådrag dyttet akselen motoren frem og litt opp i bakkant og da "kneip" det stygt. Men dette ga seg når jeg slakekt av igjen.

Jeg kjøpte alle 6 labbene nye på volvo penta, og det ver ikke så gal pris på dem heller. siden har jeg ikke kjent noe sånt... selv med en effektøkning fra 45 til  115 hk...

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Lite anledning til testing av akslingsproblemet på tross av gode forhold (sigh) men har tatt bilde av pakkboksen for evt. å få noe veiledning fra "noen der ute" som måtte kjenne igjen det jeg regner med er en relativt gammel type pakkboks.

den ordinære smørekoppen er til venstre på bildet.  Den blir da skrudd litt etter hver tur og er nå snart i bånn.  Kopp nr. 2 har også , om enn i noe mindre grad, blitt skrudd til.  

Skal det være samme fett i begge smørekoppene og hva er i så tilfelle spesifikasjon.

tar mao. veldig gjerne i mot tips fra noen som kjenner igjen denne typen pakkboks og kan noe om drift og vedlikehold!

(for ordens skyld:  motor & gear ligger til venstre for bildet.)

Bilde

Jeg har ikke sett pakkboks med to smørekopper før, men ut fra bilde har du høyst sansynlig pakkboks med talgpakning også i andre enden av hylsa. I så fall skal også den smøres med fett. Hos meg skjer det ved at fettkoppen ikke bare smører innvendig pakkboks, men også fyller hele hylsa med fett og presser fett til den ytre pakkboksen. Vil gjette på at bakre pakkboks er for å smøre det ytre lageret.

Ser du har hjemmehavn i Oslo, så er du fortsatt i tvil rundt hylse/fettkopper kan du forsøke en kontakt med Skjerdens Mekaniske Verksted AS. Disse har sett det meste av akselsystemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...