Jump to content

maxi 77, erfaringer?

sveini 95

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaring med M77 selv, men det er jo en båt som til de grader slo an på markedet da den kom, den ble produsert i 3745 eksemplarer i perioden 1972- 1982. Derfor finnes det mye info om båten, blant annet på http://www.sailguide.com , anbefales! På Maxiklubben, Maxisidorna etc finner du også mye info.

Når det gjelder seiegenskaper, gir boka "500 segelbåtar i test" båten godkjent karakter. Den er stiv og tåler mye vind. Den stamper i motsjø og er vanskelig å opprettholde farten i under slike forhold. Går best på slør i frisk vind.

Ellers er det flere her inn som har eller har hatt en 77, så du får sikkert flere svar på spørsmålet ditt.

[quote name='tompa2' date='11.04.10 18:46' post='94341

Du bør sørge for å kjøpe en båt fra seinere enn 1975.

I 1977 ble båten godkjent av det svenske sjøfartsverket. Derfor er båtene etter dette de beste.

Endringene som ble gjort i 1977 var minimale, og jeg synes ikke man bør legge vekt på de om man kjøper båt nå, over 30 år etter. Båtene har mer enn bevist at de er gode nok.

I 1975, hevet de dekket, og senket dørken noe, forlenga cabinene akerover, de satt inn seilluke foran i dekk, og cabinen ble delt i 2 med garderobeskap på begge sider.

Om ikke den 1974 modellen er veldig rimelig, ville jeg nok sett etter en 1975 mod eller seinere.

En anne ting som ble utbedret i 75 var at det ble satt inn røstjern (tror det var i 75). Har selv hatt Max 77 og var meget godt fornøyd. Etter min mening har den en stor svakhet og det er mangelen på separat toalettrom. Bortsett fra dette var det en grei båt på alle vis..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...